شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای جلب سرمایه های خارجی در کشور خود تبلیغ می کند. و در طول مصاحبه، آشکارا اعلام می کند برای تهران چه چیزی به واقع مهم است.
  ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای جلب سرمایه های خارجی در کشور خود تبلیغ می کند. و در طول مصاحبه، آشکارا اعلام می کند برای تهران چه چیزی به واقع مهم است.

به گزارش انتخاب، وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با مجله اشپیگل آلمان می گوید از آمریکا فقط یک چیز می خواهد و آن هم این است که در مراودات ایران و اروپا مداخله نکند.

ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای جلب سرمایه های خارجی در کشور خود تلاش می کند. طی بازدید فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برخی پرسش های ناخوشایند نیز مطرح شدند. در طول مصاحبه، او آشکارا اعلام می کند برای تهران چه چیزی به واقع مهم است.

پناهندگان، سوریه، حقوق بشر – طی سفر فدریکا موگرینی،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، موضوعات جنجال برانگیز بسیاری در دستور کار قرار دارند. اما این سیاستمدار ارشد اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بر سر یک موضوع اتفاق نظر دارند: برداشته شدن تحریم های ناشی از برنامه هسته ای، باید بالاخره برای مردم این کشور از مدت ها پیش منزوی شده،‌ تأثیر و ثمره ای داشته باشد.

یک صندلی به رنگ طلایی، یک لوستر، هزاران قطعه آینه کوچک نصب شده بر روی دیوار. حتی لودویگ دوم، پادشاه باواریا نیز نمی توانست اتاقی بهتر از مکانی که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای انجام این مصاحبه پیشنهاد می کند، تهیه و آماده کند.
ظریف مدت یک ساعت با اشپیگل آنلاین و سه رسانه دیگر اروپایی گفتگو می کند، این نیز یک صحنه سازی و نمایش می باشد. موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با هیأتی بزرگ و پر شمار، میهمان تهران است. موضوع و هدف این سفر، از سرگیری دوباره روابط اقتصادی میان اروپایی ها و ایرانی ها، پس از برداشته شدن تحریم های اعمال شده علیه کشور در نتیجه مناقشه بر سر برنامه هسته ای این کشور در ماه ژانویه، می باشد.

ظریف به سرعت روشن و آشکار می کند که میانه روهایی که در دولت ایران بر سر قدرت هستند، به چنین موفقیتی نیاز دارند. "ما باید به مردم نشان دهیم که این توافق تأثیر و ثمره دارد. اگر بنا بر این باشد که توافق برای مدت های طولانی پا بر جا بماند، باید تضمینی داده شود: روشن است که مردم ایران می خواهند نتیجه (این توافق) را مشاهده و احساس کنند."
بانک ها تردید دارند
اما حتی با گذشت حدود یک سال از امضای توافق هسته ای تاریخی با ایران در تابستان گذشته، هنوز هم موانعی بر سر راه وجود دارند. به خصوص بانک های بزرگ هنوز هم تمایلی به شروع دوباره تجارت و معاملات خود با ایران ندارند، آنها از جریمه های سنگین وضع شده از سوی مقامات آمریکایی می ترسند. این مشکل کوچک و بی اهمیتی نیست، زیرا بدین ترتیب اغلب حامیان مالی مورد نیاز را برای آغاز و انجام پروژه های بزرگ نمی توان یافت.

ظریف می گوید: "ما از آمریکا تنها یک چیز می خواهیم: در این موضوع دخالت نکنید." آمریکا باید از برنامه اقدام جامع مشترک حمایت کند." آمریکا باید برای همه روشن کند که: تجارت و داد و ستد با ایران مشکلی ندارد، بدون هیچ اما و اگر. این (درخواست به) زبانی ساده بیان شد، نه با زبان حقوقی دشوار" او اعلام کرد، ایران به تعهدات خود برای مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم عمل خواهد کرد. "ما زمانی حدود بیش از ٣٠ ماه را برای انجام فشرده ترین و جدی ترین مذاکرات صرف نکردیم، تا اکنون فقط یک سند بیهوده و بی نتیجه در دست داشته باشیم.

البته، در عرصه تجارت روحیه خوش بینی و بی صبری حکمفرما است: رقابت کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری در ایران آغاز شده، و 
ایالت های آلمان نیز در این ازدحام حضور دارند. همزمان با سفر موگرینی، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، استفان ویل نخست وزیر ایالت نیدرزاکسن (عضو حزب سوسیال دمکرات SPD) نیز روز شنبه با هیأتی بزرگ وارد تهران شد. روز شنبه اتحادیه اروپا و ایران در مورد تعداد زیادی از پروژه های مشترک توافق کردند.

اروپایی ها می خواهند در ایران یک دفتر نمایندگی تأسیس کرده و از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) نیز حمایت می کنند. همچنین،‌ بر سر همکاری نزدیک تر در مسائل مربوط به انرژی نیز گفتگو و موافقت شد. موگرینی گفت: "ایران بخش مهمی از سبد انرژی اروپا و تأمین امنیت ما است". ایران دارای چهارمین ذخایر بزرگ نفت و دومین ذخایر بزرگ گاز می باشد. تا به امروز، این کشور از ذخایر گازی به طور تقریباً انحصاری برای مصرف داخلی استفاده کرده است و صدور این کالا به خارج از کشور یکی از اهداف اصلی ایران بوده، اما این کشور فاقد زیرساخت های مهم و مورد نیاز است – مشکلی که اقتصاد اروپا می تواند آن را حل کند.

"حقوق بشر برای همه مهم است"
برخی پرسش های دشوار و ناخوشایند طی دیدار موگرینی با ظریف و همچنین طی مصاحبه وزیر امور خارجه با اشپیگل آنلاین مطرح شدند. سازمان های مدافع حقوق بشراز جمله سازمان دیدبان حقوق بشر، دولت ایران را متهم کرده اند که پناهندگان افغان را به شرکت در جنگ داخلی سوریه وادار کرده است. ظریف این اتهام را قاطعانه رد کرد. او گفت: "دولت ایران هیچ کس را برای جنگ در سوریه تحت فشار قرار نداده است،" و در پاسخ به پرسشی مشابه گفت: "من می دانم که دولت ایران از چنین چیزی به هیچ وجه حمایت نکرده و نمی کند.

وزیر امور خارجه ایران روشن ساخت که ایران برخلاف اتحادیه اروپا، همچنان از بشار اسد، حاکم سوریه حمایت می کند. ظریف گفت نباید خارجی ها تعیین کنند که چه کسی یا جریانی بخشی از فرایند (صلح) باشد. "موضوع بر سر این نیست که چه کسی متحد و چه کسی مخالف می باشد. مردم سوریه باید خود برای سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند." اما موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با اشپیگل آنلاین گفت: "من باور ندارم که اسد بخشی از آینده این کشور خواهد بود."

ظریف همچنین به طور ستیزه جویانه به مقابله با انتقادها مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران پرداخت. عفو بین الملل به تازگی گزارش داد در سال ٢٠١٥ نزدیک به یک هزار نفر در این کشور اعدام شده اند، این تعداد طی ٢٠ سال گذشته بی سابقه بوده است. ظریف با تأکید بر کلمه "همه" و با لحنی بی اعتنا گفت: "حقوق بشر برای همه ما مهم است. ما در مورد چگونگی رانده شدن جوانان مسلمان و جوامع مسلمان به حاشیه در جوامع غربی بسیار نگران هستیم."

ظریف سود بالایی را وعده می دهد
ظریف ادامه داد: "برای من، دیدن افرادی که در عراق و سوریه سر انسان ها را از بدن جدا می کنند، و توانایی این افراد برای صحبت به زبان انگلیسی و فرانسه بدون لهجه بسیار نگران کننده است." حل این موضوع به افزایش "خودشناسی" در اروپا نیاز دارد. ظریف همچنین طنز و هجوهایی مانند مجله فرانسوی "شارلی ابدو" را محکوم کرد: "آزادی بیان به معنای حق ایجاد شرایطی که در آن مسلمانان دیگر نمی توانند به طور علنی به فرایض دینی خود عمل کنند، نمی باشد.

البته می توان مدت های طولانی درباره مقایسه هایی که ظریف انجام می دهد، و همچنین درباره برخی خودبزرگ بینی ها و تکبرهای غربی بحث و مناظره کرد اما در پایان، باید (هر چند با نوعی غروز و تکبر) گفت برای اروپایی ها و ایرانی ها، مهم ترین موضوع روز ایجاد پایه و مبنایی برای تجارت و داد و ستد خوب است. ظریف نیز به طور قطع از این موضوع آگاه است. او با لبخندی بر لبان خود در طول مصاحبه می گوید: "هم اکنون میزان سود قابل کسب در ایران، احتمالاً در بالاترین سطح جهانی قرار دارد."

منبع: خبرآنلاین


برچسب ها: ظریف ، اشپیگل ، آمریکا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار