شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۶

رييس انجمن برنجكاران خوزستان با بيان اين‌كه كشت امسال نسبت به سال زراعي قبل با وجود خشكسالي و اعمال ممنوعيت‌هاي كشت 15 درصد افزايش يافته است، گفت: برنج در انواع عنبربو، دانيال، شفق و كادوس در بيش از 70 هزار هكتار از اراضي استان كشت شده است.

محمد سواري در گفت‌وگو با ايسناعنوان‌كرد: كشت برنج از 15 خردادماه آغاز شده اما تاكنون اقدامي از سوي بيمه‌ محصولات كشاورزي جهت بيمه برنج صورت نگرفته است.

وي با اشاره به مشكلات برنجكاران خاطرنشان‌كرد: كود شيميايي كه سالانه از آغاز كشت از طرف خدمات جهاد كشاورزي داده مي‌شد، امسال بين كشاورزان عرضه نشده است. با اين وجود بايد كشاورزان تاكنون كود شيميايي پايه را استفاده مي‌كردند اما ديگر از وقت آن گذشته است؛ از سوي ديگر ثبت‌نام جهت دريافت سوخت، وابسته به دريافت كود شيميايي است كه اين امر از مشكلات عمده كشاورزان زمان كشت مي‌باشد.

رييس انجمن برنجكاران خوزستان افزود: قرار بود سازمان جهاد كشاورزي و شركت غله بازرگاني به جاي برنج دانيال رقم جديدي براي كشت كشاورزان در نظر گيرند ولي متاسفانه تاكنون در اين زمينه هيچ اقدامي صورت نگرفته و پيش‌بيني مي‌شود كشاورزاني كه در آينده براي كشت از اين رقم استفاده كنند، دچار مشكل شوند.

سواري تصريح‌كرد: واحد توليد در سطح هكتار اين رقم خيلي بيشتر از ارقام ديگر است، به طوري كه برنج بيشتري نسبت به محصولات ديگر از آن برداشت مي‌شود اما به دليل اين‌كه برنامه‌ريزي دقيقي جهت فرهنگ‌سازي در مصرف اين محصول از سوي سازمان‌هاي مربوطه نمي‌شود، مردم رغبتي براي خريد برنج دانيال ندارند.

وي اظهارداشت: استان‌هاي ديگر از برنج‌هاي خارجي وارداتي به دليل كمبود برنج در استان خود استفاده مي‌كنند و با توجه به اين امر، اگر روي برنج دانيال برنامه‌ريزي شود اين محصول كشت و به استان‌هاي ديگر صادر مي‌شود تا از محصول داخلي هم باكيفيت خوب و هم قيمت‌هاي مناسب استفاده كنند.

رييس انجمن برنجكاران خوزستان ادامه‌داد: چنانچه برنج دانيال را با رقم ديگري عوض كنند، اين امر نبايد زود انجام شود و بايد به صورت تدريجي باشد كه مشكلي براي كشاورزان به‌وجود نيايد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار