اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
طغیان رودخانه دز که درپی بارندگی‌های هفته گذشته رخ داد، موجب وارد کردن خسارت‌های بسیاری به روستاهای همجوار رودخانه شده و پس از گذشت یک‌هفته، همچنان برخی روستاها در محاصره آب و برخی دیگر نیز کامل در زیر آب هستند. از بین رفتن محصولات کشاورزی نیز از جمله تبعات تلخ سیلاب اخیر است؛ اما اگر اندکی این وضعیت به درستی مدیریت می‌شد، قطعا خسارت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، در این خصوص پیکان انتقاد متوجه وزارت نیرو، مسئولان اجرایی و شرکت توسعه نیشکر است! عدم کنترل سیلاب و مدیریت صحیح سد، تأخیر در حضور نیروهای امدادی و کمبود نیرو و تجهیزات و عدم همکاری شرکت توسعه نیشکر در خصوص هدایت آب به کانال زهکش مزارع از جمله مواردی است که اهالی روستاهای سیل مطرح می‌کنند.
 
سیلاب همچنان در جریان است
 
حجت الاسلام و المسلمین عبدالزهرا کعبی، دهیار روستای ابوعزام از توابع بخش شعیبیه شهرستان شوشتر درخصوص وضعیت پیش‌آمده به خبرنگار ایسنا ‌گفت: اغلب اهالی روستا مجبور شدند روستا را ترک کنند. قسمت‌های زیادی از روستا به زیر آب رفت و خسارت‌های بسیاری به منازل و مزارع کشاورزی وارد شده است.
 
وی ادامه داد: گروه‌های امدادی پس از وقوع سیلاب حاضر شدند اما نتواستند کاری انجام دهند، زیرا نیروهایی که حاضر شدند تنها به دنبال آن بودند که افراد آسیب‌دیده را نجات دهند؛ حضور نیروهای امدادی قابل قدردانی است اما آن طور که باید باشد، نبود.
 
دهیار روستای ابوعزام شوشتر عنوان‌کرد: تعداد نیروها کم و بدون امکانات بودند و نتوانستند اقدامی در خصوص پیشگیری از سیلاب انجام دهند. خود اهالی روستاها ستادهای مردمی تشکیل و در جهت ایجاد سیل‌بند اقدام کردند؛ اگر اقداماتی انجام می‌شد، حداقل می‌شد از 50 درصد سیلاب در روستاها جلوگیری کرد.
 
کعبی ادامه داد: چهار روستا در بخش شعیبیه کامل به زیر آب رفت؛ اکنون سیلاب در جریان است و روستاهای پایین دست شعیبیه در خطر هستند. در بخش غربی روستای ابوعزام وضعیت خطرناک است. آبی که از رودخانه وارد روستاها شده نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه همچنان در جریان است و محلی که آب رودخانه از آن وارد شده همچنان باز است!
 
اجازه استفاده از کانال نیشکر داده نشد
 
دهیار روستای ابوعزام در خصوص عدم اجازه شرکت توسعه نیشکر از کانال‌های این شرکت برای دفع و هدایت آب گفت: شرکت توسعه نیشکر نپذیرفت که آب به سمت کانال هدایت شود و مسئولان این شرکت گفتند که حاضرند تمام خسارت وارده به زمین‌های کشاورزی را پرداخت کنند اما به کانال و زهکش‌های مزارع نیشکر آسیب وارد نشود.
 
کعبی افزود: پیگیری‌های بسیاری انجام دادیم اما مسئولان شرکت نیشکر قبول نکردند که کانال این شرکت باز و از حجم آب کاسته شود. معتقد بودند که در این حالت خسارت بسیاری به مزارع نیشکر وارد خواهد شد. وی از مسئولان خواستار جبران خسارت وارده به منازل و مزارع کشاورزان شد.
 
اگر مشخص شود دستگاه‌هی موجب ضرر شده است با آن برخود می‌شود
 
همچنین هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان به خبرنگار ایسنا گفت: در وضعیت بحرانی تمام دستگاه‌ها موظف هستند که تمام امکانات خود را اختیار بحران قرار دهند؛ در خصوص سیلاب تمام موارد پیگیری و بررسی می‌شود و اگر مشخص شود که دستگاهی به وظایف خود عمل نکرده و یا موجب ضرر شده است، با آن برخورد خواهد شد.
 
موضوع شرکت نیشکر پیگیری و بررسی می‌شود
 
وی ادامه داد: تاکنون چیزی در خصوص این‌که شرکت نیشکر جریان آب را به جهت سمت روستاها منحرف کرده و یا این‌که می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد، به صورت رسمی چیزی به ما اعلام نشده است اما پس از فروکش وضعیت بحرانی تمام این موارد پیگیری و بررسی خواهد شد.
 
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تاکید بر این‌که دستگاه‌هایی در سیلاب اخیر مفید عمل کردند، تشویق و دستگاه‌های که موجب ضرر و زیان شده‌اند تنبیه خواهند شد، عنوان‌‌کرد: اکنون نمی‌توان گفت که شرکت نیشکر در سیلاب مقصر بوده یا نه، بلکه باید موضوع به صورت کارشناسی پیگیری و بررسی شود.
 
بالدی در خصوص این‌که گفته می‌شود شرکت توسعه نیشکر مانع از عبور ماشین‌های امدادی از جاده اختصاصی خود شده است، بیان‌کرد: در شرایط بحرانی تمام دستگاه دولتی و خصوصی موظف هستند در خدمت ستاد مدیریت بحران باشند؛ تاکنون گزارشی از دستگاه یا نهادی دال بر جلوگیری از تردد در جاده اختصاصی نیشکر به ما نرسیده است.
 
قرار نبود برای یک میلیارد تومان، 55 میلیارد تومان را از بین ببریم!
 
رضا نجفی، فرماندار شوشتر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص بحث‌های مطرح شده در مورد عملکرد شرکت توسعه نیشکر اظهارکرد: شرکت کشت و صنعت امام خمینی (ره) یک هفته است که کار خود را تعطیل کرده و در خدمت مردم است؛ 250 هکتار از اراضی خود را در اختیار دام سیل‌زدگان و امکانات خود را در اختیار مردم سیل‌زده قرار داده است‌. پس چگونه گفته می‌شود که از تردد در جاده خود جلوگیری کرده است؟ موضوع‌های مطرح شده در این خصوص را تکذیب می‌کنم.
 
وی ادامه می‌دهد: آیا زمانی که مشکلی برای من حاصل شود باید برای همسایه خود نیز مشکلی ایجاد کنم؟ اکنون شرکت نیشکر 25 بیل میکانیکی را برای خدمت به مردم به کار گرفته است.
 
فرماندار شوشتر در خصوص این‌که مطرح می‌شود شرکت نیشکر از ورود آب به مزارع خود جلوگیری کرده و آب به سوی روستاها و زمین‌های کشاورزی هدایت شده است، عنوان‌کرد: این موضوع صحت ندارد، اگر لازم بود این موضوع را پیگیری می‌کردیم اما لازم ندیدیم. قرار نبود برای یک میلیارد تومان – اراضی کشاورزان منطقه-، 55 میلیارد تومان – اراضی نیشکر منطقه- را از بین ببریم.
 
از امدادرسانی هر کسی غیر از هلال احمر جلوگیری می‌شود
 
نجفی همچنین بازداشت تعدادی از افراد که جهت امدادرسانی در روستاهای سیل‌زده حاضر شده بودند را تایید یا رد نکرد و در این خصوص گفت: ما اعلام کردیم که از امدادرسانی هر کسی غیر از هلال احمر جلوگیری شود.
 
وی ادامه داد: ضمن تقدیر از احساسات تمام مردم، اما طبق آنچه که در ستاد بحران شهرستان اعلام کردیم، هر کس که بخواهد به اهالی کمکی ارایه کند باید از طریق هلال احمر وارد شود و بنابراین از هر امدادرسانی دیگری جلوگیری و ممانعت می‌شود.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، انتقادات بسیاری در خصوص عملکرد شرکت توسعه نیشکر در سیلاب اخیر در منطقه شعیبیه مطرح شده است. برخی از اهالی عنوان می‌کنند که سیل‌بند بتنی شرکت کشت و صنعت امام خمینی (ره) از خروج طبیعی سیلاب‌ جلوگیری کرده و در نتیجه آب به سمت زمین‌های کشاورزی و روستاهای اطراف هدایت شده است. در حالی که در گذشته سیلاب در اراضی که اکنون در تصرف شرکت نیشکر است، جمع شده و رودخانه موقتی جهت دفع سیلاب شکل می‌گرفت. اتفاقی که در سیلاب اخیر رخ نداد.
 
جلوگیری از ورود آب به کانال شرکت نیشکر و عدم اجازه تردد از جاده اختصاصی این شرکت، از دیگر موارد مطرح شده توسط اهالی روستاهای منطقه شعیبیه در شوشتر است. اکنون آنچه مسلم است پیگیری و بررسی موضوع و اعلام شفاف نتیجه آن است تا پاسخی برای افکار عمومی در این خصوص پیدا شود و تمام نهادها مسئولیت خود را بپذیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار