شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۵

مدیر عامل شرکت کشت وصنعت دعبل خزائی اهواز از کاهش 24 درصدی تولید شکرخام نسبت به ظرفیت اسمی این شرکت در سال 90 به دلیل کاهش کیفیت و کمیت آب رودخانه کارون و همچنین یخبندان در بالا دست خبر داد.

به گزارش مهر، محمد امین روز بخش زاده در نشست خبری اظهار کرد: در حالیکه ظرفیت اسمی تولید شکرخام این شرکت سالانه 100 هزار تن است اما تولید سال گذشته این شرکت تنها 62 هزار تن شکر خام بوده است.

وی با بیان اینکه دلایل متعددی در کاهش محصول تاثیر داشتند، گفت: افزایش شوری آب رودخانه کارون از مهمترین عوامل منفی بوده که در کاهش عملکرد تاثیر داشته است.

روز بخش زاده با اشاره به تاثیرات منفی شوری آب رودخانه کارون بر روند فعالیت کشت و صنعتها افزود: عدم امکان استفاده از زهاب برای آبیاری محصولات کشت شده مهمترین تاثیر منفی بر کیفیت این رودخانه برای کشت و صنعتهای نیشکر است.

وی توضیح داد: در صورتی که کیفیت آب کارون همانند دو سال گذشته بود، با برنامه ریزیهای انجام شده می توانستیم از زهاب واحدهای کشت وصنعت برای آبیاری محصولات کشت شده استفاده کنیم اما در حال حاضر با توجه به تاثیر شوری کارون بر زمینهای کشاورزی این امکان وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت دعبل خزائی تصریح کرد: امسال تنها در بخشی از اراضی قدیمی تر که نسبت به بقیه اراضی شیرین تر هستند، توانستیم با استفاده از زهاب نسبت به آبیاری نیشکر اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه این نوع استفاده از زهاب و آبیاری در شرکت هفت تپه و کشت وصنعت امام خمینی(ره) در حال انجام است، اظهار کرد: شوری آب کارون و تغییر در کیفیت و کمیت آن فرصت بزرگی را از ما گرفته است.

روزبخش زاده در خصوص انتقادهای وارده به کشت و صنعتها مبنی بر ریختن زهاب به رودخانه کارون، گفت: زهابهای شرکت کشت و صنعت دعبل خزائی عمدتا به تالاب شادگان و برخی به دریا هدایت می شود و به هیچوجه به کارون ریخته نمی شود.

خرید تضمینی نیشکر کشاورزان

مدیرعامل شرکت کشت وصنعت دعبل خزائی از تمهیدات لازم برای خرید تضمینی نیشکر کشاورزان و روستائیان خبر داد و گفت: امسال کشاورزان منطقه 25 هکتار را با تمایل خود به کشت نیشکر اختصاص داده اند و شرکت تضمین خرید محصول را به آنان داده است.

وی با بیان اینکه هر یک کیلوگرم نیشکر به نرخ تضمینی 580 ریال از کشاورزان خریداری می شود، افزود: علاوه بر اینکه درآمد حاصل از کشت نیشکر افزون تر از درآمد حاصل از کشت هر نوع گیاه دیگری است، کشاورزان می توانند از مانده های نیشکر به جای علوفه برای خوراک دام خود نیز استفاده کنند که این مزیت بزرگی است.

روزبخش همچنین به اشتغالزایی ایجاد شده توسط فعالیتهای حاصل از کشت نیشکر اشاره کرد و گفت: کشت نیشکر پنج برابر بیش از کشت هر نوع گیاه دیگری ایجاد اشتغال می کند.

وی افزود: عدم استقبال کشاورزان از کشت نیشکر تاکنون به دلیل نامناسب بودن ترویج و فراهم نبودن زیرساختها بوده است.

روزبخش با اشاره به برنامه ریزیها برای ترغیب کشاورزان به کشت نیشکر در مزارع خود، اظهار کرد: به تمام کشاورزانی که تمایل به کشت نیشکر در اراضی خود دارند، مشاوره می دهیم و اراضی آنان را برای وضعیت کشت بررسی می کنیم.

شرکت کشت وصنعت دعبل خزائی با مساحتی در حدود 12 هزار هکتار در اراضی شرق رودخانه کارون و در 25 کیلومتری جنوب شرق جاده اهواز- آبادان واقع شده است. این شرکت قابلیت تولید یک میلون تن نیشکر در هر فصل زراعی و تولید یکصد هزار تن شکر خام و 175 هزار تن شکر تصفیه شده را دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار