اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
رییس سازمان مدیریت بحران با اشاره به وقوع سیلاب اخیر در استان‌ها گفت: برای بازسازی منازل روستایی ۲۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت و ۵ میلیون تومان بالاعوض و برای بازسازی منازل شهری ۳۰ ملیون تومان تسهیلات و ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض به سیل‌زدگان اختصاص می‌یابد.

اسماعیل نجار؛ رییس سازمان مدیرت بحران و معاون وزیر کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: به دنبال بارش‌ها و سیلاب‌هایی که ما در هفته گذشته در استان‌های مختلف داشتیم، در وهله اول خدمات امداد و نجات، اسکان موقت، آذوقه و امکانات اولیه در اختیار مردم آسیب دیده قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث بررسی خسارت‌ها در استان‌ها آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در استان‌هایی که جریان سیلاب داشتیم، دستگاههای اجرایی استان‌ها با هماهنگی در حال بررسی خسارات وارده در بخش‌های ساختمانی، روستایی، شهری، تاسیسات و زیر بنا‌ها، کشاورزی و غیره هستند و فکر می‌کنم تا یک هفته دیگر در بحث خسارت‌های وارده جمع بندی لازم صورت گیرد و پس از آن رقم دقیق را اعلام می‌کنیم.

معاون وزیر کشور در پاسخ به این سوال که رقم ۲۰ میلیارد تومانی برای جبران خسارات وارده، اعلام شده است، افزود: در حال حاضر نمی‌شود؛ عدد دقیقی را تخمین زد و اگر عددی ذکر شود، شاید عدد غیرواقعی و کلی باشد.  یک هفته تا ۱۰ روز رقم خسارت جمع بندی می‌شود. باید توجه داشت که سیلاب‌ها در استان‌ها بالاخص در خوزستان بسیار گسترده بوده است.

رییس سازمان مدیریت بحران با بیان این مطلب که با وجود سیلاب شدیدی که در استان خوزستان به راه افتاد، اما خوشبختانه در این استان واحد تخریبی نداشتیم، عنوان کرد: البته آبگرفتگی منازل در این استان زیاد بود، اما تخریبی نداشتیم به طوری که مصاحبه چند روز گذشته معاون بازسازی بنیاد مسکن، همین موضوع را تایید می‌کرد که واحد تخریبی نداشتیم.

وی همچنین درباره حمایت دولت از سیل زدگان، افزود: برای بازسازی منازل روستایی ۲۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت و ۵ میلیون تومان بالاعوض و برای بازسازی منازل شهری ۳۰ میلیون تومان تسهیلات و ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض به سیل‌زدگان اختصاص می‌یابد.

نجار همچنین درباره سد دز که گفته می‌شد، بخشی از آن تخریب شده و اینکه سیل در خوزستان به خوبی مدیریت نشد و از حوادث پیش آمده می‌شد تا حدی جلوگیری کرد، تصریح کرد: ورودی آب به سد دز بسیار زیاد و حدود ۸ هزار متر مکعب بر ثانیه بود و با وجود پیش بینی‌هایی هوا‌شناسی، در بعضی جا‌ها احتمالات هوا‌شناسی محقق نشد و در برخی جا‌ها بیش از آن چیزی که اعلام شده بود، وقوع سیل و سیلاب را داشتیم.

رییس سازمان مدیریت بحران ضمن اشاره به اینکه در خصوص وقوع سیل، از قبل اطلاع رسانی شد و مدیریت بحران استان‌ها، تشکیل جلسه داده بودند، افزود: شهرستان‌های اندیمشک، شوشتر و همچنین روستاهایی که در مسیر سیلاب در خوزستان، وجود داشت با تخریب‌هایی مواجه شدند.

وی با بیان اینکه ما در کل خوزستان با این حجم آبگرفتگی، حتی ۱ نفر فوتی هم نداشتیم، گفت: تنها نگرانی این بود که حجم آب‌‌ رها شده در خود اهواز مشکل ایجاد کند که خوشبختانه با فروکش کردن باران، ورودی حجم آب به سد کاهش یافت و خروجی آب هم کنترل شد.

معاون وزیر کشور ادامه داد: در بعضی استان‌ها مانند لرستان شاهد شکستگی لوله آب شرب بودیم که البته مرمت شد. در خوزستان نیز مشکلی که مطرح می‌کردند این بود که اگر حجم آب بالا رود ؛ وارد فاضلاب می‌شود در حالی که گنجایش تصفیه آن وجود ندارد که البته خوشبختانه این شرایط هم مدیریت شد، البته در بعضی نقاط قطعی آب را تا چند ساعت داشتیم که در این شرایط نیز با تانکر برای مردم آب برده می‌شد.

نجار با اشاره به تخریب زیرساخت‌هایی شهری و روستایی در وقوع سیل، گفت: بعضی پل‌ها و تاسیسات آب شرب آسیب‌هایی دید که باید برآورد خسارت شود. دولت موظف به تامین اعتبار است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار