اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
در نشست جمعی از اهالی مطبوعات، فرهنگ و کنشگران اجتماعی در اهواز مطرح شد :
عمده موضوعاتی که در این نشست مطرح شد به موضوع همچون خدمات شهری، بحران آب، میراث فرهنگی، محیط زیست و هنر اختصاص داشت.

شوشان : عمده موضوعاتی که در این نشست مطرح شد به موضوع همچون خدمات شهری، بحران آب، میراث فرهنگی، محیط زیست و هنر اختصاص داشت.

این نشست که برای اولین بار به ابتکار حمیدرضا خدابخشی معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان برای همگرایی بیشتر حول موضوعات مهمی همچون آب و محیط زیست و ریزگردها و... برگزار شده بود که در این دیدار که بیش از 30 نفر حضور داشتند حاضرین به طرح دغدغه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

حمیدرضا خدابخشی به عنوان میزبان و اولین سخنران ضمن خوش آمد گویی به شرکت کنندگان این نشست صمیمی گفت: ما نیازمند بازگشت به اصل خویش و زنده کردن ارزش های اخلاقی که ریشه در فرهنگ و سنت کهن ما دارد هستیم مثلا اینکه ما همواره ملتی صرفه جو، راستگو و امانتدار بوده ایم که این ارزش های اخلاقی به باور جامعه شناسان و به علت فراز و فرودهای سیاسی اخیر رنگ باخته که باید احیا شود. خدابخشی در بخشی از سخنان خود یادآور شد: بیان موضوعات مختلف توسط جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و مطبوعات می تواند بیشترین تاثیر را در ارتقا دانش و فرهنگ داشته باشد و در واقع نقش تسهیل گری برای اجرای طرح های کارشناسی ایفا نموده و آنها را کم هزینه کرده و باعث تقویت مواضع مسئولین در برابر زیاده خواهی بعضی افراد و جریان ها گردد به شکلی که اصلن نیازی به بازی های سیاسی و تعاملات نامبارک نباشد.

وی افزود: وضعیت منابع آب خوزستان بسیار بد است. اگر منابع آبی را از دست بدهیم، همه باید از خوزستان خداحافظی کنند. باید توجه داشته باشیم که خوزستان تولید کننده آب نیست بلکه محل عبور آب است. لذا باید 10 استان کشور را با خود همسو کنیم تا در حفظ منابع آبی بیشتر سهیم باشند. من به مسئولینی که فقط برای استان خود به دنبال سهم خواهی هستند و موقعیت منابع آبی دیگر استانها را به خطر می اندازند و توجه به فاجعه ای که در راه است ندارند، انتقاد دارم. با توجه ارزش های اصیل که در پیش گفتم، خرد ایرانیان به همزیستی با طبیعت با احداث سازه های خردورزانه قنات و آبخوان داری، در بهره وری آب زبانزد تمامی جهانیان بوده است و باید این نوع نگاه به طبیعت احیا شود.

وی همچنین با اشاره به تفاهم نامه بین سازمان آب و برق خوزستان و سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای احیای تالاب ها و رودخانه های استان گفت: از تمامی هنرمندان و فرهنگیان استان می خواهم در راستای اجرایی شدن این تفاهم نامه که عاملی برای احیای رودخانه ها و تالاب های استان و بازگشت رونق زندگی به آنها است از هیچ تلاش مرتبطی مانند تئاتر، موسیقی، کاریکاتور و نقاشی و تهیه گزارش و فیلم و...  حتا در استان های بالادست فرو گذار نکنند و مطمئن باشند که سازمان آب و برق خوزستان کمک های لازم را خواهد نمود. 

در این جلسه هم اندیشی رضا علیجانی مسئول خانه مطبوعات خوزستان گفت: انتظار داشتم طی دو سال گذشته در حوزه هنر عملکرد بهتری در خوزستان مشاهده می شد. در بحث رسانه های خوزستان هرچه بیشتر به جلو می رویم بیشتر ناامید می شویم. از سویی در خصوص خسارت های وارده به استان در اثر مدیریت های گذشته باید به عملکرد خودمان نیز نگاهی داشته باشیم چون ما نیز مقصر هستیم.  

بابک مختاری رییس پارک علم و فناوری خوزستان افزود: علیرغم تمام مزیت ها در رتبه های آخر درآمد سرانه در کشور قرار داریم که عاملی مهم برای کمبودهای موجود استان است چون وضعیت شهری تابعی از وضعیت درآمدی شهروندان است. همچنین در رتبه بندی آموزش و پرورش در سطح کشور به سختی های آموزش با توجه به تنوع گویش توجهی نمی شود و بخشی از افت تحصیلی و رتبه های بد آموزش و پرورش خوزستان به همین موضوع باز می گردد.

فرزاد موسوی گرافیست و کاریکاتوریست بیان کرد: دغدغه و اهداف مشترک ما را گرد یک میز آورده است و مشکلات در فضای مجازی حل نمی شود و آسیب رسان است. کسانی که دغدغه مشترک دارند باید در قالب سمن ها متشکل شده و هدفمند فعالیت کنند. 

به جای اینکه فعالیت های مفید قائم به شخص باشد باید با همگرایی بیشتر این فعالیت ها به صورت گروهی به سرانجام برسد. 

عادل طیبی از اهالی مطبوعات اظهار داشت: نیازمند فعالیت های گونه سوم اجتماعی هستیم. مشکلات عمده شهر اهواز باعث شده به حداقل ها بسنده کنیم. ضمن آنکه اندیشمندان شهر باید در حوزه های عمومی فعال شوند و مطالبه گری نهادینه شود. 

مهدی رکنی از کارشناسان روابط عمومی یادآور شد: ضمن اینکه معتقدم نیازمند بازگشت به اخلاق هستیم، باور دارم که مطالعه و پژوهش یکی از ارکان اساسی توسعه است. 

داریوش بهمنی کارشناس آب با تاکید بر ضرورت ساخت موزه آب در بعضی شهرهای استان افزود: ورودی های شهرهای خوزستان در شان شهرها و مردم خوزستان نیست و در مقایسه با تمام استان ها از عقب افتادگی زیادی  در این زمینه برخورداریم.

مجتبی گهستونی روزنامه نگار و فعال میراث فرهنگی گفت: به میراث فرهنگی نقد بسیاری وارد است.  محوطه های میراثی نیاز به حفاظت دارند. از سویی تلاش های فراوانی برای تخریب و تعرض به میراث فرهنگی خوزستان صورت می گیرد. ضمن اینکه باید به فعالان و دلسوزان این عرصه توجه بیشتری شود.

مهدی فقیهی از اهالی تیاتر خوزستان بیان کرد: زیاد حرف می زنیم و کمتر عمل می کنیم. ریشه های ما وارونه هستند. عمده مردم دچار سهل انگاری فرهنگی شده اند. 

عادل اعطا از فعالان فرهنگی گفت: توصیه می کنم به دغدغه های مشترک بیش از دغدغه های فردی توجه کنیم. 

داود عزیززاده آهنگساز و از نوازندگان انواع سازها افزود: تاکید من پیشنهاد دادن در کنار انتقاد کردن است. به نظر من به همه مشکلات در یک جلسه نمی شود پرداخت. به همین دلیل به جلسات مدام و کاربردی اعتقاد دارم. موسیقی خوزستان یکی از متنوع ترین موسیقی های کشور است. من توجه به تنوع موسیقی را توسط مسئولین و مردم را مورد تاکید قرار می دهم. صدا و سیما در خوزستان کاملن جزیره ای عمل می کند و باید شهرداری از هنرمندان قوی و توانمند محلی استان همانگونه که از هنرمندان تهرانی حمایت می کند، پشتیبانی کند.

مهدی صفی آبادی بازیگر تیاتر متذکر شد: تاسف خودم را از اینکه هنرمندان خوزستان در همه رشته ها همدیگر را به طور کامل نمی شناسند اعلام می کنم. فرهنگ و هنر خوزستان چون بیمار است مردم به سراغش نمی رود. در زمان حاضر هنرمندان به سالن ها پناهنده شده اند که باید هنرشان را خیابانی کرده و خود به میان مردم بیایند. 

محمد مالی از فعالان مطبوعاتی بیان کرد: بد بودن دنیا به خاطر سکوت آدم های خوب است. مشکل جامعه سکوت آدم های با دانش و صدای بلند افراد بد است. فرهیختگان باید حرف بزنند و گفتمان را به دیگران توصیه کنند و از نقد و تخریب نهراسند. 

هومن حمدان از فعالان حوزه نشر کتاب و کتابخوانی ضمن تاکید به مطالعه و معرفی کتاب در جامعه یکی از عوامل توسعه یافته گی را جایگاه کتاب در خانواده ها اشاره کرد.

همچنین صادق خدابخشی از فعالان اجتماعی به آغاز حرکت های فرهنگی در مناطق محروم و تمرکز آنها در این مناطق که از تراکم جمعیتی بیشتر و دسترسی کمتری برخوردارند تاکید کرد. 

در بخش دیگری از این جلسه هدی رشیدی از فعالان اجتماعی و رییس موسسه پنجمین فصل قشنگ که اخیرا برآورده کردن آرزوی چند کودکان سرطانی را با همکاری نهادهای مردمی و دولتی در کارنامه خود دارد گفت: نیازمندیم که برای عملگرایی بیشتر گردهم جمع شویم و به طور مشخص فعالیت هایی را تعریف و آنها را به صورت گروهی انجام دهیم.

نادره وائلی زاده از روزنامه نگاران خوزستانی افزود: برای اینکه تریبون قوی تری داشته باشیم و صدایمان به گوش همگان برسد باید رسانه های قوی داشته باشیم. نبود امنیت شغلی برای برخی از اهالی رسانه باعث شده است تا خبرنگاران ترک شغل کنند. در ضمن باید آسیب شناسی شود که این همه نشریه در خوزستان مجوز می گیرند تا چه حد مورد نیاز است و خروجی آنها چیست. 

شیما رشیدی از فعالان حوزه محیط زیست بیان کرد: اگر میخواهیم تحولی بنیادی انجام شود باید به دنبال تسهیل برای آموزش در مدارس باشیم و فرهنگ سازی را از دوران کودکی و در حوزه کودک در آموزش و پرورش آغاز کنیم.

نگار نخلی کارشناس امور شهری گفت: با اشاره به مشکلات بی شمار شهری در خوزستان و به خصوص اهواز که منجر به پریشانی و سردرگمی می شود، باید شان مردم خوزستان را بالا دانست و خواهان تجدید نظر مدیران در رفتار و دیدگاهایشان شد. 

وی با توجه به اهمیت رودخانه کارون و ضرورت توجه بیشتر به کارون برای حیات هرچه مطلوب تر مردم خوزستان به تنوع و مزیت های آب و هوایی خورستان برای جذب گردشگر اشاره کرد. 

سمیه تیاری روزنامه نگار اظهار داشت: با توجه به ضرورت فرهنگ سازی در جامعه باید مشخص شود چه ارگان و افرادی وظیفه این فرهنگ سازی را بر عهده دارند. چون پراکنده کاری باعث شده تا به نتیجه مطلوب دست پیدا نکنیم. از سویی این پرسش پیش می آید که چرا مدیران شهری به حوزه فرهنگی ورود پیدا نمی کنند. به همین دلیل نیازمند برنامه ریزی فرهنگی هستیم.

سارا تیاری دیگر مدعو حاظر در این نشست بیان کرد: فعالان اجتماعی روحیه مطالبه گری خود را چنانچه در پست و مسئولیت  قرار گرفتند از دست ندهند و منتقد باقی بمانند.

 مرضیه لرکی از فعالان حوزه تبلیغات اشاره کرد: اختلافات باعث نشود دوستی ها از هم بپاشد و باید قدر یکدیگر را بدانیم.

سمیه غافلی مسئول روابط عمومی سازمان عمران ساحل کارون گفت: پروژه های گردشگری آبی کارون از نیازهای شهر اهواز است و البته نگهداری و بهره برداری صحیح از آن بسیار مهم است. این پروژه ها ضمن اینکه باعث ایجاد اشتغال می شود باعث رونق دوباره خوزستان به خصوص در اهواز، شادگان، شوشتر، آبادان و مال آقا هم می گردد وی گفت: 4 پروژه گردشگری آبی رودخانه کارون در مقطع اهواز در اواخر اردیبشهت ماه سال جاری به بهره برداری کامل می رسد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار