اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۸۳۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
متن ذیل اما یکی از معدود متن هایی ست که از زاویه ای دیگر به سیل و سد نگاه می کند . از نگاه کارکرد و آمادگی سد که یکی از سازه های مهم در پدافند غیر عامل برای دشت ...

شوشان – اشاره : سیل خوزستان در مظلومیت و غافلگیری کشاورزان و روستاییان خوزستانی به وقوع پیوست که دل به درآمدی از زمین های بارور خود بسته بودند که طی چند شبانه روز بسیاری از داریی های آنان از بین رفت یا با خسارات جدی مواجه شد و در این بین انتقاداات شدیدی متوجه دستگاه های مسئول شد. متن ذیل اما یکی از معدود متن هایی ست که از زاویه ای دیگر به سیل و سد نگاه می کند . از نگاه کارکرد و آمادگی سد که یکی از سازه های مهم در پدافند غیر عامل برای دشت خوزستان است که البته زاویه دیدی متفاوت با نوشته ها و تصاویری ست که تاکنون منتشر شده و نوعی فرصت دادن به دستگاه و مسئولینی ست که در این چند روز آماج انتقادات بودند. با هم بخوانیم تا شاید به درک درست تر و میانه تری از ماجرا برسیم :

سعید رئوفی‌نسب با اشاره به هشدار سازمان هواشناسی می‌گوید در مورد ۲۴ ساعت بحرانی وضعیت سد دز به ایران آنلاین می‌گوید:

مدیریت بحران از قبل 16 شهر را در منطقه تعطیل کرده بود. اما چهارشنبه یعنی 25 فروردین باران نیامد. برای همین هم خیلی‌ها جدی نگرفتند. باران پنجشنبه شروع شد و هر لحظه به شکل حیرت‌آوری ورودی آب زیاد شد. استان #خوزستان در سال به طور میانگین 250 میلی‌متر باران دارد اما همین مقدار در عرض 24 ساعت بارید. این را هم در نظر داشته باشید که رودخانه‌های لرستان و کرمانشاه و ایلام همه وارد این سد می‌شوند و دز همیشه در حالت عادی وضعیت خوبی دارد مخصوصاً به نسبت سد کرخه. طول دریاچه پشت سد 65کیلومتر است و 3 میلیارد متر مکعب ظرفیت دارد. قبل از سیل 2و نیممیلیارد متر مکعب آب داشتیم و با 500 هزار متر مکعب دیگر پر می‌شد. حالافکر کنید در عرض چند ساعت 3 متر آب به طول 65 کیلومتر وارد سد می‌شود و با موج‌های مدامی که وارد می‌کند به سینه سد فشار می‌آورد. اگر خدای ناکرده سد می‌ترکید 70 درصد خوزستان زیر آب می‌رفت.

 آن شب فقط در لرستان 230 میلیمتر باران آمد. یعنی حدود مجموع بارندگی‌های یک سال کل استان خوستان. بیشتر بارندگی‌ها هم بالای سد دز بود. این پدیده لااقل در 70 سال گذشته بی‌سابقه است و ما هم هیچ وقت چنین چیزی را تجربه نکرده بودیم. فکر می‌کردیم در نهایت آورده سد 4 هزار متر مکعب بر ثانیه باشد. این را هم بگویم وقتی جایی سد می‌سازند قبلاً اقلیم آن منطقه را در نظر می‌گیرند. این سد را هم 50 سال پیش ایتالیایی‌ها ساخته‌اند و با اینکه دومین سد قدیمی ایران است، یکی از بهترین و سرحال‌ترین سدها هم هست. ضخامت بتن قطر تاج سد 4 و نیم متر است که در کف به 27 متر می‌رسد. یک سد دو قوسه محکم که هم با دستگاه‌های اندازه‌گیری دقیق می‌شود سلامت آن را مدام مانیتور کرد و هم این امکان هست که وسط سد راه رفت و به شکل چشمی دیواره‌ها را دید تا اگر خدای ناکرده ترکی وجود داشته باشد، با تزریق بتن ترمیم‌اش کرد.

 یک روز قبل از سیل یعنی 25 فروردین آورده رودخانه افزایش پیدا کرده بود و از 200 تا 300 متر مکعب در حالت عادی به 700 متر مکعب در ثانیه رسیده بود. این نشان می‌داد که در بالا دست اوضاع مساعد نیست. ساعت 12 ظهر پنجشنبه این میزان به هزار و 300 متر مکعب رسید و 10 شب به 2 هزار. البته تا ساعت 2 شب نگرانی نداشتیم و تا 4 هزار متر مکعب را هم پیش‌بینی کرده‌ بودیم و پیش‌بینی کرده بودیم به 4 هزار متر رسید. همین طور برای پیشگیری از بروز حادثه خروجی و دورریز آب را هم به 1250 متر بر ثانیه رسانده بودیم. تا آن زمان نیازی نبود به روستاهای پایین دست اطلاع داده شود. اما لحظه لحظه وضعیت وحشتناک شد. توی اتاق فرمان هر لحظه باید محاسبات دقیقی برای بالانس کردن ورودی و خروجی انجام می‌گرفت. قاعدتاً تنش هم به وجود می‌آمد. هر کسی نظری داشت و در نهایت باید تصمیمی جدی گرفته می‌شد. ساعت 3 نیمه شب هر لحظه ارتفاع آب بالا می‌آمد و سیل با شدت 6 هزار مترمکعب وارد سد می‌شد. سرریز آب را باز هم افزایش دادیم ولی ساعت 4 صبح ورودی به 8 هزار متر رسید. چنین چیزی هرگز نمی‌توانست اتفاق بیفتد و هیچ کسی فکرش را هم نمی‌کرد.

 هر لحظه به رئیس آب منطقه خوزستان گزارش می‌دادیم و مطمئن شده بودیم که با این وضعیت حتماً سد آسیب می‌بیند. اگر می‌خواستیم سد را نجات دهیم، باید 4 صبح خروجی‌ها را باز می‌کردیم که آب با سرعت 3 هزار متر مکعب در ثانیه خارج شود. این وضعیت مردم را غافلگیر می‌کرد. در نهایت ساعت 5 صبح تصمیم گرفتیم مقدار خروجی را بیشتر کنیم و همزمان به مردم اطلاع دهیم. سرریز را به 2 هزار رساندیم و 6 صبح به 3 هزار و 400. فرمانداری‌های شوش، دزفول و اندیمشک را هم از موضوع مطلع کردیم. این حالت هم می‌توانست تا حدودی بار سد را کم کند و هم سیل جدی و خطرناکی به وجود نیاورد. اطلاع‌رسانی درست و بموقع بود. طوری که همه باخبر شده بودند و تلفات و خسارت جدی هم به بار نیامد. شب سختی بود.

 متأسفانه رودخانه‌های ما لایروبی نمی‌شوند، اگر رودخانه دز لایروبی شده بود باید تا 6 هزار متر مکعب را هم تاب می‌آورد. خب سال‌هاست که رودخانه دز تمیز نشده و به همین خاطر سیلاب راه افتاد. البته بیشتر کناره‌های بستر رود تخریب شد و خرابی آنچنانی به بار نیامد.

 ساعت 10 صبح جمعه سد به ثبات رسید و توانستیم خروجی را به هزار و 300 متر مکعب برسانیم

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۶
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
comment
0
1
comment صحنه سازی برای ایجاد سیلاب در خوزستان

بعید نیست سیلاب اخیر در نتیجه نگه داشت مشکوک و غیرفنی آب بارش های یک ماه گذشته پشت سد دز بوده باشد تا بگویند آب زیادی در استان خوزستان وجود دارد و برای انتقال آب خوزستان به شهرهای دیگر بهانه تراشی کنند.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
comment
0
1
comment نویسنده دانا و محترم ،نوشته اید خسارت جدی به بار نیامد.....شما به چه چیزی خسارت جدی میگویید؟اگر کارشناسانه تر به قضیه نگاه میکردید شاید این اتفاق هرگز نمی افتاد،در سراسر دنیا کشورهایی هستند که شبانه روز دارای بارندگی هستند ولی کارشناسان انها به بهترین شکل در حال مدیریت ابها هستند.نیاز است وزارت نیرو مدارک کارشناسانش را در بدو استخدام بازنگری کند
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
comment
0
1
comment آقاى محترم چطور همزمان در مورد بارشهاى تهران دچار غافلگيرى نشديد و دريچه هاى سد لتيان را باز كرده و آب را به سد ماملو فرستاديد ؟و در نتيجه در تهران خسارتى وارد نشد
حنايتان ديگر رنگى ندارد باشد كه [...] برسيد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
comment
0
0
comment با توجه به وجود يك سد و شدت بارش عملكرد سد دز قابل قبول است.
comment
فروتن کیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
comment
0
0
comment ضمن عرض سلام و خسته نباشید
عزیزان از روز یکشنبه به طور جدی شبکه تلوزیونی و ادارات مختلف شهرستانها اعلام وضعیت بحرانی می کردند. جالب است که مدارس 16 شهر استان هم بدون دلیل تعطیل شد!!!!!!!!!
چرا از یک و یا دو روز قبل یه طور آرام خروجی سد را زیاد نکردیم تا همچین خساراتی به بار نیاید؟
برادرامان فرمودند فقط حاشیه رودخانه بود و خسارت زیادی هم به بار نیاورد عزیز دل من یا اخبار گوش نمیکنید و یا در اجتماع نبوده اید شاید هم خارج از استان تشریف دارید!!!!!
بیاییم فرهنگ پذیرش اشتباهاتمان را هم در زندگی شخصی و هم شغلی تقویت کنیم .
اینقدر شهامت داشته باشیم در یک برنامه زنده از مردم عذر خواهی نموده و قبول کنیم محاسباتمان اشتباه بوده و باید زودتر دریچه های سد را باز می کردیم نه در وقت اضافه و دقیقه صد.
مسئولین استانی با دست خودشان پیراهن عثمان را به دست [...] و مافیای انتقال آب از سرچشمه ها دادند.
عزیزان به فکر استان و مردم شریف و شهید پرورش باشیم.
بخدا در خیلی از شهرهای استان هنوز آثار جنگ و بمباران وجود دارن فقط یک سوال دارم در اصفهان چه خبر است؟
عزیزان اطلاع دارید سال گذشته 18 هزار هکتار برنج در بالادست زاینده رود کاشته شده است و بعد بانگ آب آب آب سر می دهند
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
comment
0
0
comment واقعن متاسفم
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار