اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴
همايون يوسفي در نشست خبري با رسانه هاي جمعي :

شوشان : دکتر يوسفي به اولويتهاي کاري خود اشاره داشت و گفت: انشاا... بتوانيم با وحدت رويه در راستاي حل مشکلات قدم برداريم. اولويت اصلي کار من اشتغال است و تمام تلاش براي سرمايه گذاري در بعد خارجي و داخلي را انجام مي دهم و يکي از راهکارهاي بيکاري در خوزستان اين است که فرصت هاي شغلي بايد در اختيار جوانان خوزستان قرار بگيرد و علي رغم همه صنايع بزرگ قسمت زيادي از اشتغال دست افراد غير بومي است و ضمن احترام به منافع ملي آنها بايد در اولويت باشند.

دکتر همايون يوسفي افزود: اولويت بعدي ريزگردها است و بحث ديگر که اولويت است نجات کارون و آلودگي آب است و کارون به عنوان رگ حياتي خوزستان بايد مورد توجه ويژه قرار بگيرد. نجات کشاورزي خوزستان و تأمين آب مورد نياز براي کشاورزي به ويژه مصارف آشاميدني است که در مناطق مختلف خوزستان اين مسايل و مشکلات وجود دارد.

وي ادامه داد: بهداشت ، درمان و محيط زيست خوزستان هم نياز به توجه ويژه اي دارد و مورد بعد هم توجه به مسايل فرهنگي و آموزشي و تربيت بدني و ورزش و امور بانوان است. توجه به مشکلات صنايع بزرگ و متوسط ان شاا... در دستور کار مورد توجه قرار خواهد گرفت. پيگيري حقوق شهروندي جزو مطالبات بعدي است و لزوم توجه به توسعه سياسي و رسانه اي از اولويت هاي مورد توجه خواهد بود و ان شاا... يکي از مطالبات اصلي مردم خوزستان مسايل مربوط به نفت است. زماني که حاکميت نفت و اختيارات تام آن در خوزستان بود خيلي از خدمات رساني ها به عامه مردم هم انجام مي شد و بحث هاي اشتغالي و توسعه اي بيشتر بود و خيلي از اختيارات بايد به شرکت مناطق نفتخيز جنوب تفويض شود و در اين صورت مي توان کارهاي لازم را انجام داد

اين کانديداي اعتلاف اصلاح طلبان با اشاره به لزوم سرمايه گذاري هاي خارجي گفت: سرمايه گذاري داخلي نفتي کفاف نياز استان را نمي دهد و ورود سرمايه گذاري خارجي به کشور با توجه به منابع خوزستان، يکي از توجيه پذيرترين مناطق کشور است و با توجه به منابع و توجيه پذيري اقتصادي که دارد نه تنها در بخش نفت بلکه همه زمينه ها مي تواند به خوبي سرمايه گذاران خارجي را جذب کند و با ايجاد اشتغال، توليد و امنيت هم تقويت خواهد شد.

دکتر يوسفي در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر تشکيل کارگروههاي تخصصي براي کمک به حل مشکلات بيان داشت: در هر حوزه يک کميته تشکيل خواهيم داد و مجمع نمايندگان خوزستان 18 نفر هستند و قطعا هر کدام يکي از موضوعات را در راس کار قرار خواهند داد و قطعا توسعه در مدت زمان کوتاه چهار سال ايجاد نخواهد شد. بيشترين تمرکزم در جهت کميسيون بهداشت و درمان و سلامت که تخصص خودم است، خواهد بود. چون محيط زيست هم به نوع کار ما برمي گردد، در اين حوزه هم فعاليت خواهم کرد. پول هاي بلوکه شده که برگردند براي توزيع تابع قوانين هستند ولي تمام تلاشمان را خواهيم کرد تا با استفاده از تبصره هاي قانوني سهم بيشتري براي خوزستان بگيريم.

وي در رابطه با مشکل سيلاب در خوزستان گفت: متاسفانه پديده سيلاب هميشه در خوزستان وجود داشته و دارد ولي هيچ وقت فکر اساسي براي آن نشده است البته سدسازي ها تأثير داشته ولي الآن بحث سيلاب اين است که عدم لايروبي کارون و تنگ تر شدن بستر رودخانه ها شاهد هستيم که سيلاب به راحتي اتفاق مي افتد.از قديم اعتبار جبران خسارت کم بود و بايد در سطح ملي يک راهکار قانوني براي خسارت وارد شده بعد از حوادث پيدا کرد. انشاا... بتوان با تدوين قانون، کاري کرد منتها منابع فعلي پاسخگوي تامين و جبران خسارت نيست.

اين کانديداي اول راه يافته به مرحله دوم از ليست اميد ادامه داد: مشکلات مسکن ملي است و در خوزستان بحث مسکن هم آنقدر از جهت محل هايي که انتخاب شده خيلي دقيق نيست و منتها با توجه به سرمايهگذاريهاي انجام شده بايد تسهيلاتي را فراهم کنيم تا آنها که به مسکن نياز دارند سريع تر به اين شهرها منتقل شوند. تامين زمين براي مسکن در خوزستان، شايد گرانتر و سختتر باشد و آن مخارجي را که دارند و هزينه اي که بايد داشته باشند بيشتر است و توليدکنندگان و انبوه سازان به شدت اين مشکلات را دارند. راهکار اصلي اين است که زمينهايي با مکان هاي مناسبي در اختيار انبوه سازان قرار دهيم و اگر قيمت زمين کاهش پيدا کند، اشتغالزايي هم انجام مي شود. متاسفانه بانک هاي خوزستان سرمايه زيادي را در اختيار دارند ولي پرداخت به صنعتگران و انبوه سازان خيلي کمتر است.

دکتر يوسفي در پاسخ به خبرنگار ديگري که به فضاي سياسي انتخابات اشاره داشت، تاکيد داشت: هرچه انتخابات سياسي تر شود به نفع مردم است و يکي از پايه هاي توسعه اين است که فضاي سياسي باز شود و يکي از مولفه هاي باز شدن فضاي سياسي همين انتخابات است که هرچقدر آزادتر باشد تاثيرات مثبت تري دارند. جريانات سياسي اگر درست حرکت کنند قطعا تاثيرات خوبي در توسعه خواهند داشت. در انتخابات دوره دهم با توجه به اينکه در سطح کشور يک رويکرد سياسي خوبي به وجود آمد به ويژه در خوزستان و اهواز مي تواند نتيجه خوبي در پي داشته باشد و اگر درست استفاده نشود به تهديد تبديل مي شود.وي ادامه داد: برخي ها با بداخلاقي سياسي مي خواهند با قومي کردن انتخابات در جريان مردمي پراکندگي ايجاد کنند ولي خوشبختانه مردم خوزستان هم هوشيارند که از مرز قوميتي شدن انتخابات گذر کرده اند و هم به مرحله سياسي شدن رسيدند و در دوره اول بيشترين آراي ريخته شده به  صندوق، سياسي بوده اند. رسانه ها در جهت رفع تهديدهاي اين استان و مباحث قوميتي بايد همکاري لازم داشته باشند.

همايون يوسفي به پديده ريزگردها اشاره داشت و گفت: اگر به ريزگردها توجه نکنند ملي مي شود. کما اينکه اکنون در خيلي از استان ها مشاهده مي شود و علت اصلي آن اين است که آب پايين است و کارون کم آب شده و به علت اجراي غيرکارشناسي برخي پروژه ها خيلي جاها خشک شده و باعث ايجاد اين مشکلات شده است.بحث داخلي ريزگردها با چند اقدام علمي قابل حل خواهد بود. حق آبه پايين دست کارون اگر تامين شود و تالاب ها پرآب شوند بسياري از اين مشکلات ريزگردها حل مي شوند. اگر اين مشکلات در حوزه ريزگردها ايجاد شده به خاطر اين است که برداشت بالادست از کارون زياد شده و آب به پايين دست نميرسد و خشک شده و چنين مشکلاتي ايجاد مي شود.

اين کانديداي اول راه يافته به مرحله دوم در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره مشکلات شهرسازي يادآور شد: اصول شهرسازي علمي است ولي در شهرسازي فعلي هيچ مبحث علمي در تصميم سازي وجود ندارد و ساختار شهرداري ها بسيار حجيم، سنگين و غير متحرک است و شهرداري بايد شهر را بسازد و تا وقتي اين ساختار اصلاح نشود و مطمينا هيچ توفيقي در اين حوزه نخواهيم داشت. اگر شهرسازي بهتر شود و شهرداري بهتر عمل کند سرمايه ها و افراد متخصص در خوزستان خواهند ماند. يک علت خروج سرمايه و افراد متخصص عدم کارآمدي نظام شهري ما است.

دکتر يوسفي افزود: علت ديگر اين است که شهرداري يک نهاد اجتماعي است و بر اساس درآمدهايي که کسب مي کند همانقدر هم هزينه ميکند. هرچقدر گردشگري مالي و اقتصاد مردم بيشتر باشد خدمات رساني شهرداري بيشتر ميشود. اکنون اقتصاد خانوادهها در خوزستان بالا نيست و گردش مالي پول هاي وارد شده به استان در خوزستان اتفاق نمي افتد و توسط پيمانکاران ملي غيربومي است.وقتي گردش مالي در خوزستان نباشد مردم هم بي بهره خواهند بود. يک مشکل عمده شهرداري هاي ما سياسي شدن آنهاست که نقطه اي خطرناک براي شهروندان است و نهايت تلاشم را خواهم کرد تا شهرداري ها از بحث هاي سياسي خارج شوند.

دکتر يوسفي با اشاره به برنامه هاي خود براي مطالبات خبرنگاران گفت: يکي از مشکلاتي که در سطح ملي وجود دارد اين است که مطالبات فرهنگي و مسايل آن در اولويت هاي برنامه ريزي ما نيست. شايد اگر در نظام برنامه ريزي کشور به صورت علمي اولويت را به فرهنگ که يکي از پايه هاي مهم توسعه پايدار است ، داده مي شد، امروز مشکلات اين قشر را نميديديم. چرخ اقتصاد اگر نگردد اولويت هاي کشور هم فرهنگي و هم آموزشي حل نميشود و دچار اولويت هاي روزمره شغل، آب و غذاي مردم مي شود و پايههاي توسعه پايدار از جمله فرهنگ، آموزش و سلامت وقتي اولويت مي شوند که چرخ اقتصاد کشور بچرخد. تمام تلاشم را خواهم کرد تا در خوزستان با تشکيل کميته فرهنگي مشکلات فرهنگي استان را حل کنم.

همايون يوسفي به بحث طرح تحول نظام سلامت اشاره داشت و گفت: اگر فرهنگ و آموزش توسعه پيدا نکند بقيه حوزهها هم توسعه پيدا نميکنند. طرح تحول نظام سلامت هزينههاي مردم را کاهش داده و رضايتمندي  ايجاد کرده منتها ادامه اجراي اين طرح به سيستم هاي بيمهاي قوي نياز دارد و دولت به تنهايي نمي تواند اين بار را به دوش بکشد و در صورت ورود سيستم هاي قوي بيمه، اين طرح پايدار و مفيدتر خواهد بود ولي اين وضعيت فعلي طرح تمام ظرفيت آن نيست.

دکتر يوسفي در پايان خاطر نشان کرد: خيلي از مشکلات و اولويت ها اگر بخواهند به طور مدون و برنامه ريزي شده دنبال شوند نياز به تدوين قانون دارند. بحث اشتغال بدون تدوين قانون هاي سرمايه گذاري راه به جايي نخواهد برد و وظيفه هر نماينده اي قانون گذاري است و در راستاي اولويت ها اقدامات لازم را انجام خواهم داد. نظارت هم يکي ديگر از وظايف نمايندگان مجلس است که در اين زمينه نيز کارهاي مورد نظر را انجام مي دهم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار