اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۸۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰

شوشان: این منزل قدیمی در محله ی بی بی دوخواهرن، بالای باغ خان پایین (بالای شاخه گرگر رودخانه کارون) واقع شده و  یک اثر از دوره ی قاجاریه می باشد که یکی از زیباترین خانه های قدیمی در ایران به شمار میرفته تا جایی که فیلم حضرت صالح (ع) در این خانه فیلمبرداری شد، زیر زمین این خانه واقعا بی نظیر بود، این خانه دارای راه پله ای حدودا۵۰ پله ای به درون باغ خان بود که شاید هنوز بقایایی از آنها باقی باشد؛ تا حدود 10 سال پیش این منزل به طور کامل سالم بود، اما متاسفانه براثر بی توجهی صاحبانش و همچنین اداره ی میراث فرهنگی شهرستان شوشتر، کم کم رو به خرابی نهاد تا اینکه سقف دالان ورودی خانه بر اثر بارندگی  وعدم کاهگل جدید ریزش کرد (البته ما چند بار به [یکی از بستگان شان]  که توی شوشتر [...]  بودن گفتیم ولی با وجود مرفه بودن حتی حاضر نشد یکبار کاهگلش کنه یا حتی پولش رو بده و ما همسایه ها مجبور شدیم این کارو انجام بدیم) و بعد از مدتی مقداری از زمین زیر دالان به علت سنگینی آوار سقف به درون زیرزمین ریزش کرد.

 بعد از این نیز قسمت دالان خانه در مسیرادامه ی خیابان ساحلی قرار گرفته وبا لودر تخریب شد و متاسفانه خاک حاصل از تخریب خانه ها نیز توسط شهرداری که متصدی امر ساخت خیابان بود به درون حیاط زیبای این منزل ریخته گردید واداره ی میراث فرهنگی نیز نفسش بالا نیامد.

اکثر صاحبان این منزل در کشور آمریکا زندگی می کنند و با وجود اینکه از شرایط مالی بسیار عالی برخوردار بوده و هر چند سالی مسافرتی به ایران و شوشتر داشتند اما ... ، کاشکی مثل منزل جولازاده که در 5 قدمی این خانه قرار دارد، سرایداری براش قرار میدادن تا هم یادگار پدریشون سالم بمونه و هم به خانواده ی سرایدار (به خاطر پدر و مادرشان) کمکی کرده باشند، افسوس افسوس افسوس....  . ضمنا در کنار این خانه نیز منزل بلول بر قرار داشت که زیر زمینی منحصر بفرد داشت با کوره راه های متعدد و عجیب که بطور کامل در مسیر خیابان قرار گرفته و تخریب شد .

منبع : با اندکی دخل و تصرف / www.hidalo.blogfa.com

1)

2)

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
comment
0
0
comment سازمان میراث فرهنگی شوشتر باید از لحاظ بودجه، طرح، امکانات، توانایی ها، مدیریت و نوآوری در صدر کشور باشه. متاسفانه بنده به عنوان یک شهروند عملکرد مناسب یا کار خارق العاده ای از این سازمان ندیدم تا حالا و در حالی که باید کارآمدترین سازمان شهرستان باشه، در واقع ساکت ترین و بی خبر ترین سازمان شهرستان هستش
comment
ارزو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
comment
0
0
comment واقعا متاسفم از اينکه صاحبان اين بناي ملي زيبا به علت بي توجهي باعث از بين رفتن اين اثر تاريخي شده اند. اميدوارم روزي صاحبان اي بنا ان را باز سازي بکنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار