شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
در اسفند 94 حضور گسترده مردم باعث شد تا بعد از 12 سال مجلس رنگ و بویی تازه به خود بگیرد و بخش اعظمی از نمایندگان به ویژه در شهر تهران نسبت به سه دور گذشته تغییر کند.
عصر ایران/ مصطفی داننده: انتخابات مجلس به ضربات پنالتی رسیده است و قرار است در دهمین روز دومین ماه سال 95، آخرین کرسی‌های باقیمانده مجلس دهم نیز نمایندگان خود را بشناسند. . معمولا در مسابقات فوتبال و در ضربات پنالتی این ضربه آخر است که تکلیف 120 دقیقه بازی طاقت فرسا را مشخص می‌کند و دور دوم انتخابات مصداق همین ضربه ست. نتایج دور دوم انتخابات می‌تواند اکثریت، اقلیت و حتی رئیس آینده مجلس را مشخص کند. رای مردم در دور دوم مسیر کار آینده پارلمان را نیز ترسیم می‌کند. این معنا یعنی اینکه مردم همچون دور اول باید در انتخابات شرکت کنند.

در اسفند 94 حضور گسترده مردم باعث شد تا بعد از 12 سال مجلس رنگ و بویی تازه به خود بگیرد و بخش اعظمی از نمایندگان به ویژه در شهر تهران نسبت به 12 سال گذشته تغییر کند. از خرداد 95 مردم شاهد پارلمان متفاوت از یک دهه گذشته باشند. تغییر پارلمان نشین‌ها را باید جدی گرفت و آنهم از این لحاظ که رای هر ایرانی چقدر می‌تواند در سرنوشت آینده کشور تاثیر گذار باشد. 

خرداد 92( انتخابات ریاست جمهوری یازدهم) و انتخابات اسفند سال 94 به خوبی حکایت از این معنا دارد. مردم در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با رای خود، مسیر ایران در سیاست خارجی و سیاست داخلی را تغییر دادند. در دولت گذشته تیم مذاکره کننده هسته‌‎ای و دولت به هیچ عنوان به دنبال مذاکره منتج به توافق نبودند و بیشتر سعی می‌کردند طرف مقابل را موعظه کنند. همین روش باعث شد بود تحریم‌ها و بحران‌های مالی و اقتصادی از جمله افزایش تورم و بیکاری کشور را دچار مشکلات اساسی کند.

مردم با درک این مسائل رای به حسن روحانی دادند کسی که وعده داد در کنار چرخیدن سانتریفیوژ، چرخ‌های اقتصاد نیز بچرخد. وعده‌ای که در آستانه سه الگی دولت در حال محقق شدن است و بعد از توافق هسته‌ای شاهد این مسئله هستیم که در کنار چرخیدن سانتریفیوژها، اقتصاد ایران نیز در حال رونق گرفتن است.

رای مردم نشان داد می‌توان با " یک برگ رای" سرنوشت کشور را عوض کنند. به معنای بهتر می‌توان گفت نه دولت روحانی بلکه مردم توافق هسته‌ای را رقم زدند. همین مردم با دیدن ثمرات یک انتخاب خوب بازهم تصمیم گرفتند که به صحنه بیایند و یک انتخابات پرشور دیگر را رقم بزنند.

حضور مردم در انتخابات اسنفد را می‌شود "طعم شیرین حضور" نامید. حضور گسترده مردم در انتخابات باعث شد تا نیروهای وسیعی از اعتدال وارد مجلس شوند. این حضور بعد از 12 سال اتفاق افتاد. 83 نماینده مورد حمایت جریان اعتدال در دور اول انتخابات وارد مجلس شدند و 34 نامزد این جریان آماده حضور در مجلس هستند.

با انتخاب مردم مجلس ضد برجام به مجلس همراه با برجام تغییر مسیر داد و می‌توان گفت که دیگر در مجلس آیند شاهد، سوال‌ها، استیضاح‌ها، دعواها و تهدید به دفن کردن اعضای تیم هسته‌ای در سیمان نخواهیم بود.

طعم شیرین تاثیر رای در سرنوشت آینده کشور را در دهم اردیبهشت نیز باید تکرار کنیم و گام دومی که بعد از تشکیل دولت روحانی برداشته‌ایم کامل کنیم و با تکرار رای‌های اسفند 94 در اردیبهشت 95، مجلس عقلانیت را در کنار دولت تدبیر شکل بدهیم.

برچسب ها: قدرت ، برگه‌های رای
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار