مرکز استان هایی همچون کهگیلویه و بویر احمد ، فارس و اصفهان توانسته اند با استفاده از آیتم های مخاطب پسند جایی در میان مردم استان خود باز کنندو آنان را راضی نگه دارند.

"> مخاطب گریزی صدا و سیمای خوزستان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۶

مرکز استان هایی همچون کهگیلویه و بویر احمد ، فارس و اصفهان توانسته اند با استفاده از آیتم های مخاطب پسند جایی در میان مردم استان خود باز کنندو آنان را راضی نگه دارند.

 

شوشان/ پیام زنگنه : بعد از یک روز خستگی از کار روزانه و قرار گرفتن در محیط خانه و خانواده ، اگر حوصله ای باشد بی شک اول به سراغ تلویزیون می رویم و کانال ها را یکی یکی چک می کنیم تا برنامه دلخواهمان را پیدا کنیم و به تماشای آن بنشینیم.

حالا ممکن است این برنامه از استان دیگر باشد اما بنا بر رسم قدیمی که از بدو تاسیس صدا و سیمای مرکز خوزستان به وجود آمده و معمولا برنامه های شبانگاهی را حول و حوش ساعت 21 پخش می نماید ، سرکی هم به شبکه استانی خودمان می اندازیم اما هیچ نوع نیروی کششی وجود ندارد که دستمان یکبار دیگر دکمه کنترل تلویزیون را فشار ندهد و در جستجوی برنامه جذاب دیگری از یک کانال دیگر نباشیم.

بله، صحبت مان با برنامه های شبانگاهی صدا و سیمای خوزستان است. برنامه هایی که سال های سال است که با وجود تغییرات مدیران ارشد و میانی این سازمان کماکان با همان رویکرد و زمینه هایی که از ابتدا بنا نهاده شد پابرجا هستند و هیچگونه تغییر و تحول اساسی که بینندگان و هم استانی های عزیر را مجبور نکند که برنامه های متنوع سایر استان ها را به جای استان خود تماشا کنند ترتیب داده نشده است.

مرکز استان هایی همچون کهگیلویه و بویر احمد ، فارس و اصفهان توانسته اند با استفاده از آیتم های مخاطب پسند جایی در میان مردم استان خود باز کنندو آنان را راضی نگه دارند.

استان هایی که اسم بردیم به عنوان مثال برنامه های خود را عموما در مکان های دیدنی شهر شیراز اجرا می کند. چندی قبل که مشغول مرور کانال و برنامه های سایر مراکز استان های دیگر بودم نورپردازی زیبای باغ ارم اجازه عوض کردن کانال و تماشای برنامه دیگر را به من مخاطب نداد.

استفاده از برنامه های محلی و بسیار جالب مرکز کهگیلویه و بویر احمد هم توانسته مخاطبان خود را راضی نگه دارد به گونه ای که وقتی مجری برنامه شبانگاهی این مرکز پیامکی را می خواند اکثر پیام ها از استان های دیگر است.

البته هدف نگارنده تخریب و یا نقد غیرمنصفانه مرکز پرتلاش ، موفق و پرتوان صدا و سیمای مرکز خوزستان عزیز نیست.

خدمات جناب آقای حیدری مدیرکل محترم صدا و سیمای مرکز خوزستان در جای خود قابل تقدیر و تحسین است و گذشتن از آن بی انصافی و مغرضانه است.

راه اندازی استادیوی مجازی برای اولین بار در میان سایر مراکز استان ها و کسب جوایز متعدد هم در میان سایر استان ها نشان از تلاش بی شائبه این سرباز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد.

اما نقد هم حق است و نمی توان از آن گذشت. استان خوزستان ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه هنر دارد ، کما اینکه بسیاری از هنرمندان مطرح کشور در حوزه های مختلف ( بازیگری ، گویندگی ، تئاتر و .. ) از همین خطه هستند و هنوز هم اگر به جوانان علاقمند این دیار میدان داده شود قطعا حرف های زیادی در حوزه هنر برای گفتن خواهند داشت.

مردم استان ها با اشراف بر تمامی این ظرفیت ها و قابلیت های جوانان مستعد ، منتظر دیدن و تماشای برنامه های بسیا فراتر از مرکز سایر استان های دیگر هستند ، چیزی که در حال حاضر مشاهده نمی کنند و به جرات می توان گفت که تهیه برنامه های شبانگاهی مرکز خوزستان هیچ گونه بار مثبت و جالبی برای بینندگان ندارد.

این ضعف به عوامل متعددی بر می گردد که شاخص ترین آن استفاده از دکورهای معمولی ، نوع کلیشه ای اداره برنامه توسط مجری ، عدم استفاده از مجریان با استعداد ، جوان ، تاثیرگذار و اصرار بر استفاده از مجریان قدیمی ، استفاده مکرر از نمایش های طنز بی روح ، کلیشه ای ، تکراری و بازیگران تکراری آن و فرصت ندادن به سایر جوانان و علاقه مندان به این حوزه ، استفاده از یک مکان مشخص (آلاچیق و یا استادیو ) ، عدم حضور مهمانانی که بیننده را مجبور به تماشای برنامه کند و ... عواملی هستند که مخاطب گریزی به وجود آورده و برنامه اجتماعی و شبانگاهی مرکز خوزستان را مورد نقد جدی قرار داده است.

به هر حال باز هم تکرار می کنم که هدف تخریب شخص یا موضوع خاصی نیست . به قول معروف " تکرار زندگی راسخت نمی کند تنها آن را ملال آور می سازد. "

امیدواریم که با بازنگری و یک پوست اندازی کلی در این حوزه باز هم بتوانیم مخاطبان را جذب شبکه استانی خودمان کنیم و شاهد ارتقای این شبکه و برنامه های آن باشیم.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار