شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
استان‌ها > خوزستان - هنرمندان اهوازی مدتها است که اعتراض خود را نسبت به واگذاری موزه به شیوه های مختلفی مطرح می کنند اما همچنان نتیجه نگرفتند.
فاطمه خواجه زاده-راستش را بخواهید نمی‌دانم آن جا را چه بنامم موزه هنرهای معاصر اهواز یا رستوران غذاهای معاصر ترمه؟ هر چه باشد "از موزه همان برون تراود که در اوست".

قرارداد چند ساله .....؟

در خنکای آذر ماه سال گذشته بود که کشتي سوزيانا با نمايشگاهي از آثار هنرمندان تجسمي خوزستاني در مقابل موزه هنرهاي معاصر اهواز لنگر انداخت.

البته نمايشگاه سنگ کاغذ قيچي اولين حرکت علني هنرمندان تجسمي خوزستان در مخالفت با واگذاري موزه هنرهای معاصر اهواز به بخش خصوصي نبود. پيش اين نیز در تابستان که بحث واگذاري موزه به بخش خصوصی داغ بود رييس انجمن هنرهاي تجسمي استعفا داد چراکه معتقد بود اصلا درباره واگذاری این مکان فرهنگی انجمن هنرهای تجسمی را در جریان قرار نداده‌اند و بدون اطلاع انجمن این اتفاق افتاده است.

پس از آن هنرمندان جلسات بسياري با همایون قنواتی (مدير کل ارشاد و فرهنگ اسلامي خوزستان) داشتند و مخالفت خودشان را اعلام کردند اما صداي‌شان به جايي نرسيد.

در واقع نمايشگاه سنگ، کاغذ، قیچی اعلام تحريم ديوارهاي موزه از سوي هنرمندان بود. پس از اين اتفاقات، بسياري از اهالي مطبوعات و خبرگزاري‌هاي رسمي کشور نيز دست به قلم شدند و گزارش‌ها و مصاحبه‌هايي در اين زمينه نوشتند. اما هيچ کس پاسخگو خواسته هنرمندان خوزستانی نشد.

موزه هنرهاي معاصر اهواز طی قراردادی براي مدت چند سال به بخش خصوصي واگذار شد آن هم بخش خصوصي که به گفته هنرمندان در زمينه هنر غیرمتخصص و ناآشنا است.

سيل دوم اعتراضات هنرمندان وقتي بلند شد که تابلوي رستوران ترمه بر سر در موزه هنرهاي معاصر اهواز علم شد. موزه‌اي که زماني تنها سرپناه هنرمندان خوزستاني بود اکنون با ديوارهاي تحريم شده تبدیل به محلی برای گذران یک شب رویایی در رستوران ترمه شده است!

جالبتر از تابلو و ... دیوار نویسی (بروی دیوار تاسیسات موزه) جهت تبلیغ رستوران ترمه دقیقا در روز اعلام بیانیه و حضور هنرمندان با پلاکاردهای خودشان در همان روز 28 فروردین بود... مسولان ارشاد اجازه چنین تبلیغ و خسارتی را به دیوارهای موزه داده اند ...؟ چنین روشهایی برای تبلیغ عموما دیگر مورد استفاده نمی باشد و تقریبا مردود است .....

البته در مدت واگذاري موزه نمايشگاه‌هايي از جمله نمایشگاه پرشین بلو و آرت نیشن در موزه برپا شد اما به خاطر تحريم موزه به دست هنرمندان می‌توان گفت استقبالي از آن‌ها نشد.

البته این اتفاق فقط محدود به هنرمندان خوزستانی نشد در تهران نیز هنرمندان به خاطر مخالفت با واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به بنیاد رودکی دست به تجمع زدند. آن‌ها معتقدند که گنجینه موزه ثروت ملی به شمار می‌رود و واگذاری آن به بخش خصوصی یعنی به خطر انداختن این سرمایه ملی.

بعد از تجمع هنرمندان در تهران در اهواز نیز اهالی هنر خوزستانی‌در برابر موزه هنرهای معاصر اهواز تجمع کردند و خواستار این شدند که موزه را به دست اهلش بسپارند.

رضا دیلمی، از فعالان حوزه فرهنگ در اهواز درباره دلیل این اقدام به خبرآنلاین گفت: «ما مخالف حضور بخش خصوصی نیستیم. بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند و سودش را ببرد، اما قرار نیست مدیر یک رستوران، مدیریت موزه هنرهای معاصر اهواز را هم برعهده داشته باشد. ما چند جلسه با کارشناسان و مدیر کل ارشاد داشتیم که در این جلسات قرار شد با حضور انجمن هنرهای تجسمی اهواز، شورایی تشکیل شود تا به‌صورت راهبردی نوع فعالیت‌های موزه توسط این شورا پیش‌بینی شود که متأسفانه این اتفاق نیفتاد و هرچه گذشت، اوضاع بدتر شد. موزه اکنون از حالت و شکل ‌و شمایل موزه‌ای خود خارج شده است».

همچنین محمدکاظم فلسفی به نمایندگی از هنرمندان معترض گفت: قرار بود موزه به دست هنرمندان سپرده شود اما به دلایلی که ما هم از آن‌ها بی‌خبریم به بخش غیرمتخصص سپرده شد. پس از واگذاری موزه اعتراض‌های جسته و گریخته و متفرق هنرمندان، هیچ کاری از پیش نبرد. برای همین تصمیم گرفتیم همگی با هم تلاش کنیم تا حرکتی متحد داشته باشیم و یک خرد جمعی پشت خواسته ما باشد و مثل بقیه جاها که موزه را هنرمندان اداره یا بخش تخصصی اداره می‌کند این موزه نیز به هنرمندان یا بخش تخصصی بازگردد.

فلسفی تاکید کرد: این اعتراض نیست بلکه خواسته‌ای است که حق ما نیز محسوب می‌شود.

در این تجمع، حاضران با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن‌ها شعارهایی مانند «موزه هنرهای معاصر بنگاه اقتصادی نیست»، «گنجینه ملی را واگذار نکنید»، «تعطیلی بهتر از واگذاری است»، «موزه دارایی ملی است، نه ملک شخصی» و «موزه متعلق به هنرمندان است» نوشته شده بود، نارضایتی خود را از نحوه‌ مدیریت این مکان فرهنگی - هنری اعلام کردند.

و در پایان هنرمندان بیانیه‌ زیر را خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا کردند:

«به ‌نام آن‌ که جان را فکرت آموخت/چراغ دل به نور جان برافروخت

 هنوز صاحبان منصب و تریبون به حوزه‌ فرهنگ و هنر به ‌عنوان یک حوزه‌ تخصصی نمی‌نگرند و هر کسی حتی ناآشنا با این حوزه به خود اجازه می‌دهد درباره‌ تخصصی‌ترین موضوعات فرهنگی ــ هنری اظهار نظر کند و حتا مدعی مدیریت در این حوزه باشد.

جناب آقای دکتر جنتی

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

آن‌ چه در سطور بالا ملاحظه فرمودید فرازی از صحبت‌های حضرت‌ عالی درباره‌ یکی از موانع موجود در عرصه‌ فرهنگ و هنر ایران ‌زمین است. دلگرمی به این بیانات ما را بر آن داشت تا شما را از احوال این روزهای موزه‌ هنرهای معاصر اهواز آگاه نماییم. مستحضر باشید واگذاری غیرمسؤولانه و غیرتخصصی این پایگاه مهمِ فرهنگی و هنری هنرمندان خوزستان را به شدت نگران نموده است که انعکاس این نگرانی را که در آثارشان هویدا است به پیوست این نامه خدمتتان ارسال می‌نماییم.

ما امضاکنندگان این نامه با امید و اعتماد به هنرشناسی و تدبیر جناب‌ عالی چشم‌انتظار گشایش این گره به دستان شما هستیم.»

28فروردین 1395
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار