شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
 نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: مصلحت سنجي ها غلط و برداشت هاي نادرست از جمهوري اسلامي باعث آسيب رساندن به جمهوريت نظام مي شود.


علي مطهري سه شنبه شب در سخنراني با موضوع 'تبيين انديشه مطهري درباب جمهوريت در نظام اسلامي' كه در سرسراي اجتماعات دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز برگزار شد با اشاره به اختلافاتي كه در زمان پيروزي انقلاب درباره تعبير جمهوري اسلامي مطرح شد افزود: برخي انقلابي ها پيشنهاد نظام 'جمهوري دموكراتيك اسلامي' را مطرح كردند ولي امام خميني (ره) پاسخ داد 'جمهوري اسلامي' نه يك كلمه بيشتر و نه كمتر.

وي اضافه كرد: شهيد مطهري معتقد بود كه دموكراسي در دل اسلام نهفته است و عدالت اجتماعي، استقلال، روحانيت، جمهوريت، آزادي و آزادي بيان از ديگر مسائلي بود كه اين شهيد در آن زمان طرح كرد. مطهري با بيان اينكه لفظ جمهوريت و اسلاميت هيچگونه تناقضي با يكديگر ندارند؛ گفت: اين تعبير براي ملتي كه قريب به اتفاق آنها مسلمان هستند تناقض آميز نيست و جمهوري خواست مردم و اسلام ايدئولوژي آنهاست.

به گفته وي ولايت فقيه و شوراي نگهبان حافظ اسلامي بودن نظام هستند و انتخابات حافظ جمهوريت نظام است. وي تاكيد كرد: در كشور ما مردم تنها از طريق انتخابات مي توانند در آينده و سرنوشت خود تاثيرگذار باشند كه اين مساله را پس از آگاهي بخشي به مردم در انتخابات سال 92 و 94 ديديم و اميدواريم كه در دور دوم نيز حضور فعال داشته باشند.

مطهري افزود: در انتخابات مجلس نهم به دليل نزديكي به حوادث سال 88 بسياري از گروه ها و فعالان در انتخابات شركت نكردند به همين دليل مجلس ايده آلي شكل نگرفت و ما آسيب ديديم.
وي همچنين در آستانه مبعث پيامبر اكرم (ص) درباره سيره آن حضرت گفت: بر اساس اسلام و تعاليم پيامبر نمي توانيم براي رسيدن به يك هدف مقدس از وسيله نامقدس استفاده كنيم به طور مثال براي تبليغ دين نمي توان دروغ گفت و يا جعل حديث كرد.

مطهري ، حيله و نيرنگ و پيمان شكني، تجاوز از حد، دادخواهي و طلب ترحم از دشمن و اصل قدرت را از جمله مواردي دانست كه در سيره پيامبر (ص) مردود شمرده مي شود.
وي همچنين در پاسخ به سئوال يكي از دانشجويان كه محروميت هاي خوزستان را نقل كرد گفت: ترديدي نيست كه خوزستان در محروميت به سر مي برد و پس از جنگ تحميلي در حد شايستگي به آن پرداخته نشده و دولت ها به آن توجه نكردند.

* قانون انتخابات نياز به اصلاح دارد 
مطهري در ادامه جلسه در پاسخ به پرسش هاي حاضران، با بيان اينكه قانون انتخابات نياز به اصلاح دارد؛ گفت: اصلاح قانون انتخابات در مجلس آينده پيگيري مي شود.
وي افزود: بخشي از اشكالات قابل رفع است اما محدود كردن و برداشتن برخي نيز كار دشواري است.

* از موافقت تا مخالفت
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سئوال يك دانشجو كه او را متهم به داشتن مواضع متغير و تزلزل شخصيت سياسي كرده بود توضيح داد: در حوادث كوي دانشگاه به دليل انتشار غيرقانوني يك نامه محرمانه، روزنامه سلام توقيف شد و اين مساله يك آشوب بود كه باعث تحريك دانشجويان شد و من اعتراض كردم كه نبايد نامه را منتشر مي كردند؛ البته در عين حال به ضرب و شتم و اعمال خشونت با دانشجويان نيز اعتراض كردم و اينها منافاتي با يكديگر ندارد.

مطهري درباره مواضع متفاوت خود مبني بر انتقاد و تاييد هاشمي رفسنجاني نيز گفت: در دوره رياست جمهوري هاشمي منتقد او و معتقد بودم كه نبايد نزديكان خود را در سمت هاي اقتصادي قرار دهد زيرا باعث شايعات و مشكلاتي خواهد شد همچنين بر اساس نظريه شهيد مطهري درباره اينكه روحانيان تا زمان اضطرار نبايد پست هاي بالاي حكومتي را بپذيرند به هاشمي رفسنجاني نامه نوشتم و پيشنهاد كردم كه نامزد رياست جمهوري نشود اما پس از سال 88 وقتي احساس كردم مظلوم واقع شده از او دفاع كردم زيرا نبايد در مقابل ظلم و حذف ايشان سكوت كنيم.

وي تاكيد كرد: هاشمي رفسنجاني دلسوز انقلاب است و هر گاه احساس كند انقلاب تحريف مي شود، بدون ترس از حمله ها و توهين ها واكنش نشان مي دهد.

* يك توافق خوب

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي همچنين با بيان اينكه برجام به معني نابودي انرژي هسته اي نيست اظهار كرد: ادامه وضعيت قبلي براي كشور توجيه اقتصادي نداشت زيرا بخشي از صنعت هسته اي بدون مبادلات بين المللي قابل اجرا نيست و ما پيشرفتي نداشتيم.

وي برجام را توافقنامه خوبي توصيف كرد و گفت: تبليغات سوء درباره برجام را قبول ندارم و اين توافقنامه مانند موارد ديگر نقاط مثبت و منفي دارد و ما راهي به جز امضاي آن نداشتيم. مطهري با انتقاد از برخي افراد كه تصور مي كنند انقلاب مساوي با سانتريفيوژ است اضافه كرد: در مجموع برجام به نفع كشور است و تاكنون به نسبت خوب اجرا شده و اروپايي ها به تعهدات خود عمل كردند البته آمريكايي ها كمي كند هستند كه با توجه به تحريم هاي 30 ساله طبيعي است.

وي همچنين درباره گماردن هفت هزار پليس نامحسوس در تهران گفت: درباره ابعاد اين طرح اطلاع روشني ندارم و قرار است چهارشنبه با نيروي انتظامي در اين باره جلسه اي داشته باشم كه پس از اين نشست مي توانم درباره طرح اظهار نظر كنم.

* اختلاف هيات نظارت بر مطبوعات و قوه قضائيه

اين عضو هيات نظارت بر مطبوعات درباره ايجاد فضاي آزاد براي رسانه ها توسط دولت گفت: دولت واقعا طرفدار آزادي بيان است و گشايش هايي نيز شده است. وي تاكيد كرد: مساله آزادي بيان و آزادي رسانه ها فقط در اختيار دولت نيست و مشكلي كه وجود دارد اين است كه يك مرجع درباره آن تصميم گيري نمي كند.

مطهري تصريح كرد: بسياري مواقع پيش از تذكر يا جلسه هيات نظارت، قوه قضائيه روزنامه ها را توقيف مي كند و گاهي نيز با وجود راي هيات نظارت به توقيف يك نشريه، دادگاه آن راي را لغو مي كند. وي اضافه كرد: قانون مطبوعات نيز بايد اصلاح و يك مرجع رسيدگي تعيين شود.

برچسب ها: علي مطهري
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار