اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
سید رسول موسوی

اکنون که در آستانه روز معلم و کارگر یعنی روز 11 و 12 اردیبهشت قرار گرفتیم این دو روز بزرگ و مهم را به کارگران عزیز و معلمان دلسوز جامعه ایران تبریک می گوئیم در این ارتباط نکاتی پیرامون دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری در ارتباط با معلم مطرح می کنم و امیدوارم مفید فایده برای خوانندگان عزیز باشد. می فرماید: « آنان که از روی ترس حقایق را می پوشانند و بینات را نمی گویند و رسالت معلمی و تعلیم و تربیت را گردن نمی نهند در حفظ چنین جانی و باب های این چنین به چه دل خوش اند؟ مگر نه اینکه به فرمایش امام حسین (ع) مرگ در راه اظهار حقایق و افشای چهره باطل و زشت خود زندگی است» و چه زیباست بیان امام کاظم (ع) که می فرماید: « قُلِ الْحَقَّ وَ اِنْ کانَ فیهِ هَلاکُکَ فَاِنَّ فیهِ نَجاتَکَ... اِتَّقِ اللّه  وَ دَعِ الْباطِلَ وَ اِنْ کانَ فیهِ نَجاتُکَ فَاِنَّ فیهِ هَلاکَکَ؛ حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زیرا که نجات تو در آن است...  تقواى الهى پیشه کن و باطل را فرو گذار هر چند نجات تو در آن باشد، زیرا که نابودى تو در آن است.» (تحف العقول/408)

استاد به دنبال عزّت و سربلندی در سایه حق گویی است و شجاعت اظهار حقایق و گفتن سخن حق و عدل و رودرروی سلطه و قدرت زمامداران خودسر و ستم گستر خود فضیلت می داند و به فرمایش پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) جهاد عملی است که علی (ع) در این ارتباط می فرماید: « ألاَ إنّ أفضَلَ الجِهادِ كَلِمَةُ حقٍّ عندَ سُلطانٍ جائرٍ؛ با فضیلت ترین جهاد ها گفتن سخن حق در نزد پادشاه ستمگر است.»

استاد شهید مرتضی مطهری، شهید بیان و صراحت خود گشته و بر صلیب قلم خویش به دار آویخته شده؛ او در تمام عرصه ها راز حیات و جاویدان شدن در همان حق گویی می داند او فقیه بزرگ ، روشن بین، آزاده و شجاع که ورق خونین تاریخ زندگی پاک خویش را با مبارزه قاطع بر ضّد طاغوت و انحراف امضاء نمود، یادش  گرامی باد و راهش پر رهرو.

اما در ارتباط با آموزش و پرورش و معلمی باید گفت که مسئولیت اساسی تعلیم و تربیت و آموزش نیروی انسانی به عهده نظام آموزش و پرورش است و در درون این نظام نیز هر آرمان و اصلاح و وضع مطلوبی که تصور می شود و انتظارش می رود باید آن را به طور منطقی و عقلانی در معلم منعکس دانست. در حقیقت کیفیت ها، قابلیت ها، ظرفیت ها، تجربه و علاقمندی معلمان شاغل در هر نظام آموزش و پرورش آیینه تمام نمای کیفیت نظام آموزش و پرورش آن می باشد و البته تحقق هر آرمانی در آموزش و پرورش منوط به معلم، انتخاب معلم، تربیت معلم و تحقق شخصیت معلم در آموزش و پرورش است زیرا که معلم به عنوان عامل اجرای این نوع آرمان ها ایفای نقش می کند و بسیار تعیین کننده است و می توان نتیجه گرفت که هر قدر برای تربیت معلم و نیروی انسانی سرمایه گذاری شود شایسته، بجا و قابل دفاع و ضروری و حتمی می باشد.


برچسب ها: سید رسول موسوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار