شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۵

نمایشگاه پایان دوره کلاس‌های دوره بهاره مرکز آموزش صنایع دستی اهواز با حضور عامری گلستان ـ معاون برنامه و بودجه استاندار ـ وحیدی ـ مشاور ارشد استاندار ـ حیدریان ـ مشاور امور بانوان استاندار خوزستان ـ نیازی ـ معاون برنامه‌ریزی استاندار ـ پورفرخی ـ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و جمعی از خبرنگاران استان خوزستان برپا شد.

به گزارش ايسنا از خوزستان پرویز پورفرخی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در این نمایشگاه گفت: صنعتگران به پشتوانه میراث برای یک شغل پایدار آموزش می‌بینند و هر فرد با گذراندن دوره آموزشی موفق به کسب کارت مهارت از سوی این اداره کل می‌شود.

وی افزود: کارآموزان هر دوره پس از کسب کارت مهارت از سوی این اداره کل جهت دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی می‌شوند. نمایشگاه‌های استانی و کشوری نیز برای هر صنعتگر بستر ارايه و عرضه کالای تولیدیشان را فراهم می‌آورد. این نمایشگاه‌ها چندین بار در سال برپا می‌شوند. در طی این نمایشگاه‌ها غرفه نمایشگاهی به صورت رایگان از سوی این اداره کل در اختیار صنعتگران قرار می‌گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان در خصوص صادرات صنایع دستی استان خاطر نشان کرد: در سال 90 از گمرک خرمشهر حدود 2 میلیون دلار صادرات صنایع دستی صورت گرفته و از این میزان حدود 40 درصد به صادرات بافته‌های حصیری معادل 800 هزار دلار اختصاص یافت.

پورفرخی گفت: صنایع دستی استان بیشتر به کشورهای حوزه خلیج فارس، امارات متحد عربی، قطر، عراق، کویت و عمان صادر می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: استان خوزستان ظرفیت تولید محصولی به نام کانتکس (مخلوط فشرده نی و حصیر) را به عنوان عایق حرارتی سنتی و بومی در ساخت سازه‌های ساختمانی پیش ساخته مانند سقف کاذب و دیوار حایل را دارد .

پور فرخی در ادامه بيان کرد : این اداره کل در خصوص تولید و باز زنده‌سازی این صنعت در خوزستان آمادگی استقبال از سرمایه‌گذاران را دارد.

همچنین وحیدی ـ مشاور ارشد استاندار خوزستان ـ ضمن بازدید از این نمایشگاه گفت: به منظور رونق صنایع دستی بومی و سنتی استان خوزستان و فراهم آوردن زمینه‌های بهتر اشتغال در زمینه هنرهای سنتی استان تمام تلاش خود را در راه‌اندازی نمایشگاه دايمی در محل برگزاری نمایشگاه‌های دايمی استان خواهیم كرد .

او، با تاکید بر این که مراکز آموزش در ارتقای سطح کیفی صنایع دستی استان تاثیر گذارند، افزود: این نمایشگاه به تولید و عرضه محصولات دستی استان خوزستان اختصاص خواهد یافت و بازدیدکنندگان ضمن آشنایی با روند تولید صنایع دستی می‌توانند صنایع دستی مورد علاقه خود را خریداری كنند .

حیدریان  ـ مشاور امور بانوان استاندار ـ نیز در بازدید از نمایشگاه پایان دوره مرکز آموزشی صنایع دستی اهواز از برپايی نمایشگاه‌های فصلی صنایع دستی در مرکز استان با مشارکت امور بانوان استانداری خوزستان برای صنعتگران این مرکز آموزشی نوید داد.

همچنین عامری گلستان ـ معاون برنامه‌ریزی و بودجه استاندار خوزستان ـ جهت تخصیص اعتبارات لازم برای توسعه صنایع دستی و ایجاد مرکز تولید و آموزش صنایع دستی در مرکز استان قول مساعدت داد.

گفتنی است در نمایشگاه پایان دوره کلاس‌های مرکز آموزش صنایع دستی اهواز نمونه‌هایی از صنایع دستی که در این مرکز به کارآموزان طی دوره بهاره سال 91 آموخته شد. رشته‌هایی مانند منبت، باتیک، نقاشی رو و زیر شیشه، چرم‌دوزی (سراجی سنتی)، نگارگری و تذهیب و نقاشی ایرانی (گل و مرغ)، سرمه‌دوزی و بافت گلیم در معرض دید عموم قرار گرفت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار