اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
مسئولان منابع طبیعی كهگیلویه وبویراحمد در ابتكاری جالب از'محمد حسین آریا'فرهنگی بازنشسته كه اكنون الگویی برای دوستی با طبیعت است در دل كوه های منطقه چیتاب بویراحمد تجلیل كردند.

به گزارش ایرنا، محمدحسین آریا 61 ساله اهل روستای چیتاب شهرستان بویراحمد بیش از ربع قرن است كه اقدام به كاشت انواع درخت وگل و گیاه در دل كوه و بیابان های اطراف محكل سكونت خود می كند.  آریا با اشاره به مهمترین انگیزه كار خیرخواهانه و همزیستی اش با طبیعت این امر را به داستانی از گذشته های بسیار دور و شرایط بحرانی آن روزگار كهگیلویه و بویراحمد در سالهای 1288 تا 1307 شمسی نسبت می دهد.

او از بروز بحران خشكسالی به نام قحطی (ناصری) و وضعیت بغرنج در آن سال ها سخن می گوید كه در آن قحطی خانمان سوز هزاران نفر از مردم در استان های مختلف كشور از جمله كاشان از بین رفتند.

آریا تصریح می كند: در آن شرایط غیرعادی هر خروار گندم (بین 100 تا 150) كیلوگرم را با حدود یك هكتار باغ معاوضه می كردند تا از این طریق و با استفاده از انواع درختان از جمله درخت باارزش بلوط به مقابله با این بحران بپردازند.

وی تاكید می كند: در آن شرایط و با وجود ادامه بحران قحطی در آن روزگار بر اساس برآوردهای انجام شده ظرف 200 تا 300 سال آینده تمامی درختان بلوط از بین می رفت. وی بیان كرد: در آن سال و شرایط بغرنج تنها استانی كه توانست با كمترین خسارت جانی و مالی آن وضعیت را پشت سر گذارد كهگیلویه و بویراحمد آن هم به دلیل وجود انبوه درختان بلوط بوده است.

آریا عشق و دلبستگی خود با طبیعت را موهبتی الهی توصیف می كند و معتقد است جسم و روح او آنچنان با كوه و صحرا و دمن عجین شده كه جدایی از آن بسیار سخت و سنگین و بلكه امری محال به نظر می رسد. كاشت انواع درختان از سوی این مرد كهنه كار و عاشق طبیعت تاكنون به بیش از 40 كیلومترمربع از مسیرهای مختلف در كوه نرماب رسیده است.

برخی از مهمترین درختان و گیاهان دست كاشته آریا در طول بیش از 25 سال گذشته شامل بلوط، زالزالك، بادام تلخ، بادام شیرین، ارزن، تاگ، انجیر كوهی و گیاهان در معرض خطر نابودی از جمله بیلهر و بن سرخ است. به گفته وی شمار درختان دست كاشته وی در مناطق كوهستانی منطقه چیتاب از جمله نرماب، دشت راق، دشتك، تل قوچی، پهنه كی شیخ، دره خل، كوه سیوك و كوه ره باریك نیز به بیش از 100 هزار اصله می رسد.

خلاقیت طبیعت دوست بویراحمدی در حالی است كه بهره برداری بی رویه و حریصانه بشر و عوامل انسانی اكنون به عنوان یكی از تهدیدهای جدی منابع زیست محیطی بلكه مهمترین و جدی ترین تهدید از نظر پژوهش ها و ارزیابی های انجام شده به شمار می رود. 

مدیركل منابع طبیعی كهگیلویه وبویراحمد در آیین تجلیل از این فرهنگی بازنشسته و دوستدار واقعی طبیعت، گفت: اقدام ابتكاری این معلم از راهبردها و بلكه نسخه های شفا بخش برای حفاظت از جنگل ها و منابع زیست محیطی است. وی تصریح كرد: محمد حسین آریا به هیچ وجه بازنشسته نشده و اگر چه سالها در سنگر تعلیم وتربیت و سوز معلمی مایه خیر و بركت برای مردم منطقه بود اكنون نیز در كارزار دیگر و ارزشمندتری به نام حفاظت از عرصه های طبیعی و محیط زیست سرمشق و الگویی تمام عیار برای هر دوستدار طبیعت شده است. 

بهشتی فر ابراز داشت: آریا امروزه توانسته با درك عمیق شرایط بر روی یكی از اساسی ترین و باارج ترین نیاز روز جامعه بشری یعنی حفظ محیط زیست موجی از حساسیت و تحریك پذیری در لایه ها و شبكه های مختلف اجتماعی به وجود آورد. وی جلب مشاركت های مردمی و استفاده از ظرفیت جوامع محلی را از مهمترین و اساسی ترین راهكارهای حفاظت از منابع طبیعی و جنگل ها دانست.

مدیركل منابع طبیعی كهگیلویه وبویراحمد گفت: تمامی اصول فنی در كاشت نهال و درخت از سوی این دوستدار طبیعت نیز رعایت شده است. بهشتی فر با بیان اینكه منطقه كوه نرماب چیتاب نسبت به سایر مناطق از پوشش جنگلی كمتری برخوردار است ، افزود: اكنون با هنر و خلاقیت این دوستدار واقعی طبیعت بیش از 15 گونه از درختان و گیاهان دارویی و خوراكی در حال رویش هستند.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری كهگیلویه وبویراحمد گفت: این درحالی است كه بیش از 40 هزار هكتار از عرصه های جنگلی استان در معرض بیابان شدن و حدود 80 هزار هكتار نیز به بیماری خشكیدگی بلوط مبتلا شده است. وی بر ضرورت استفاده منطقی و قانونمند مردم از طبیعت تاكید كرد و گفت: بدون همراهی، مشاركت و همكاری مردم حراست و صیانت از منابع ملی و طبیعی نیز ناممكن است.

معلم بازنشسته و دوستدار طبیعت چیتابی نیز همراهی و همدلی مسئولان منابع طبیعی استان و سایر متولیان امر را تاكنون بهترین پشتوانه و دلگرمی برای ادامه اقدام ارزشمند خود برای كاشت صدها گونه گیاهی و درختی در دل كوه و صحراهای اطراف منطقه می داند.

بیش از 88درصد از مساحت 15 هزار و 517 كیلومتر مربعی این استان منابع طبیعی و جنگل است.حدود 850 هزار هكتار عرصه جنگلی و 540 هزار هكتار عرصه مرتعی در كهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.






نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار