اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
پرویز کلانتری پس از گذشت یک سال و پنج ماه از درگیر شدن با عارضه‌ی قلبی و مغزی همچنان در منزلش بستری است. او هنرمندی است که بسیاری از خاطره‌های دهه‌ی 60 با تصویرگری‌های او گره خورده است.

خبرگزاری ایسنا: آذرماه سال 93 بود که پرویز کلانتری - نقاش و تصویرگر پیشکسوت - به‌دلیل عارضه‌ی مغزی به بیمارستان منتقل و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد. 10 روز پس از این اتفاق، چند لخته خون در قلب کلانتری گرفتگی ایجاد کرد و روند درمان و بستری شدنش در بیمارستان طولانی‌تر شد. پس از به ثبات رسیدن وضعیت کلانتری، با نظر پزشکان معالج، او را به خانه منتقل کردند.

کلانتری تا دو ماه پیش، وضعیت ثابتی داشت و یک پرستار مراقبت‌های لازم از این هنرمند را انجام می‌داد، اما به گفته‌ی همسرش، دوماه است که وضعیت جسمی و روحی کلانتری بدتر شده و او دیگر قادر به خوردن آب و غذا از طریق دهان نیست. این وضعیت برای مرد قوی و شوخ‌طبع هنرهای تجسمی ایران، وضعیت سختی است و روح او نیز تحت تأثیر قرار گرفته و پژمرده شده است.

فرح یوسفی - همسر پرویز کلانتری - با بیان این‌که این هنرمند به‌دلیل وضعیت جسمانی‌اش دچار افسردگی شده است، گفت: حدود دو ماه است که همسرم مطلقا نمی‌تواند از طریق دهان غذا بخورد، حتی دریغ از یک قطره آب. به همین دلیل، از طریق لوله‌ای که به معده‌اش وصل است، به او داروی ضدافسردگی تزریق می‌شود، اما پرویز با چشمانش از وضعیتی که دارد شکایت می‌کند.

او همچنین اظهار کرد: ریه‌های همسرم آب آورده و چرک کرده است. پیش از این می‌توانست از طریق دهان مقداری در روز بخورد، اما این امکان اکنون از او سلب شده و وضعیت جسمی و روحی‌اش را تحت تأثیر قرار داده است.

پرویز کلانتری تصویرگر تصویرهای آشنای «روباه و زاغ»، «حسنک کجایی؟»، «کوکب خانم» و «دهقان فداکار» برای بچه‌های دهه‌ی 60 است. یکی از معروف‌ترین کارهای این هنرمند برای کودکان، تصویرگری آلبوم «رنگین‌ کمون» با شعر و موسیقی ثمین باغچه‌بان است. آلبومی که برای کودکان دهه‌های گذشته پر از خاطره و تصویرهای شاد است.

همسر پرویز کلانتری درباره‌ی همکاری این هنرمند با ثمین باغچه‌بان برای آلبوم «رنگین‌ کمون» نیز گفت: پرویز بسیار به این آلبوم علاقه‌مند بود و آن را دوست داشت. او به این تصویرگری‌ها اهمیت زیادی می‌داد و بارها با ثمین باغچه‌بان درباره این آلبوم و نوع همکاری‌شان صحبت کرده بود.

یوسفی ادامه داد: آن‌ها در نظر داشتند همکاری‌های دیگری با هم داشته باشند، چون بسیار در آلبوم «رنگین‌ کمون» از این همکاری لذت برده بودند. پرویز اولین تصویرگر کودکان بود و کار در این زمینه را بسیار دوست داشت.

 پرویز کلانتری، هنرمند نقاش، نویسنده و روزنامه‌نگار، متولد 1310 در زنجان و دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شرکت در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی متعدد در داخل و خارج از ایران و انتشار چند مجموعه داستان، بخشی از فعالیت‌های کلانتری است. همچنین یکی از آثارش در فهرست تمبرهای ویژه‌ی سازمان ملل به چاپ رسیده و تابلوی مشهور «شهر ایرانی» او در مقر سازمان ملل در نایروبی قرار دارد.

او به‌جز نقاشی و تصویرگری، داستان‌نویسی و روزنامه‌نگاری را نیز تجربه کرده و فعالیت‌های هنری مختلفی را در کارنامه‌ی کاری خود به ثبت رسانده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار