شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۷

انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان (تاریانا) پيشنهاد كرد كه روز 13 تیر به عنوان "روز ملی رودخانه كارون" نام‌گذاری و در تقويم ملی كشور ثبت شود.

سعید محمدپور در گفت‌وگو با ایسنا بیان كرد: رودخانه كارون رودخانه تمدن‌سازی است كه در طول هزاران سال حضورش در طبیعت خوزستان تمدن‌های بزرگی در كنار آن به وجود آمده، بالنده شده و اكنون به عنوان يكی از ستون‌های فرهنگ بشری همچون شوش است.

رییس هیات مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان اظهار داشت: مسایل و مشكلاتی كه در سال‌های اخیر برای رودخانه كارون به وجود آمده و قدمت فرهنگ‌ساز رودخانه كارون انجمن دوستداران را بر آن داشت تا یك روز را به عنوان روز ملی كارون و به منظور پاسداشت نقش تمدن‌ساز این رودخانه نام‌گذاری كند.

وی خاطرنشان كرد: توجه به مسایل و موضوعات مرتبط با كارون از اهداف پیشنهاد ثبت نام كارون در تقویم ملی است. به همین منظور در نظر داریم در روز 13 تیر 91 همایش مردمی داشته باشیم. در این همایش شورای شهر، هیات دوچرخه‌سواری و هیات ورزش‌های همگانی همكاری دارند.

محمدپور یادآور شد: این همایش ساعت 19 روز سه‌شنبه (13 تير 91) در ساحل شرقی كارون از پارك لاله تا روبه‌روی مسجد عامری با اجرای برنامه‌های پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری همگانی و پرواز بادبادك‌ها برپا می‌شود.

او، در خصوص دلایل اختصاص روز 13 تیر به نام رودخانه كارون، گفت: تیرماه گرم‌ترین ماه سال است و از دیرباز رودخانه كارون در این ماه تمام آبادی‌ها و اراضی اطراف خود را مشروب می‌كرد و هم آب آشامیدنی و هم كشاورزی آن‌ها را تامین كرده است. مردم احترام زیادی برای این موضوع قایل بودند و در این روز برای آن جشن می‌گرفتند.

رییس هیات مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان تاكید كرد: مردم ساكن حوالی كارون در دوران تاریخی در روزی از ماه تیر، یعنی سیزدهم، كه اسم روز و ماه یكی می‌شود جشن می‌گرفتند.

وی یادآور شد: این روز هنوز به ثبت نرسیده است. ما در نظر داریم طوماری را به امضای شركت‌كنندگان در همایش برسانیم و نامه‌ای را كه به رییس جمهور نوشته‌ایم روز سه‌شنبه روی سایت اينترتی خود قرار دهیم. این پیشنهاد نیز همان روز رسما اعلام می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار