شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۴۳۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
کیانوش راد:
احمدی نژاد اکنون مهره ای سوخته است و به کار نمی آید و ضررش از نفع اش برای تمامیت خواهان بیشتر است. تشدید حملات به هاشمی و روحانی...




«احمدی نژاد اکنون مهره ای سوخته است و به کار نمی آید و ضررش از نفع اش برای تمامیت خواهان بیشتر است. تشدید حملات به هاشمی و روحانی، امری مستقل و بدون ارتباط با احمدی نژاد است و از کانون های قدرت دیگری هدایت می شود.» این ارزیابی محمد کیانوش راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و نماینده مجلس ششم، از چشم انداز حضور رئیس دولت های نهم و دهم در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم است. وی همچنین اعتقاد دارد پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منجر به تندتر شدن فضای سیاسی در ایران خواهد شد.

ارزیابی شما از پررنگ شدن فعالیت های سیاسی و رسانه ای احمدی نژاد بعد از انتخابات هفتم اسفند چیست؟

احمدی نژاد می خواهد انگشت در چشم اصول گرایان کند. می خواهد به آن ها بگوید، علت شکست آن ها، پشت کردن به سیاست های اوست. شکست اصول گرایان اثبات احمدی نژاد نیست. احمدی نژاد اصول گرایی را بدنام کرد. اصول گرایان، خود را معیار و ملاک ارزش ها می دانستند و احمدی نژاد با رفتار فراقانونی و حجم بالای تخلفات مالی در دولت به اصطلاح پاکدست اش، همه ادعاهای اصول گرایان را بر باد داد. احمدی نژاد، می خواهد بگوید، او مسیحای اصول گرایان است، اما دیری است که از معجزه هزاره سوم، امید معجزه نمی رود. با این همه باید گفت، در مقابل اصولگرایان خسته و درمانده، این احمدی نژاد است که ظاهراً خستگی نمی شناسد و به بازگشت مجدد خویش چشم دوخته است.

به نظر شما کدام طیف ها درون اصول گرایان در حال بسترسازی برای بازگشت احمدی نژاد هستند؟

اصول گرایان، راهی جز تجدیدنظر طلبی نخواهد داشت. اما اصول گرایان سرخورده و خیال پرداز، همچنان تنها او را منجی خویش خواهند یافت. افراطی گری، نیاز به پمپاژ تضاد و کینه دارد و احمدی نژاد در به کارگیری این روش ها، تردید به خود راه نخواهد داد. در این مسیر، جبهه پایداری به ناچار متحد استراتژیک رئیس دولت نهم و دهم خواهد ماند. اصول گرایان معتدل اگر راهی به سوی پذیرش نظری مردم سالاری و بسط حق حاکمیت واقعی مردم نیابند، نیروهای درمانده آن ها راهی جز پیوستن به سرخوردگی، یا بریدگی یا افراطی گری نخواهند داشت و در این وضعیت، انتظار رفتارهای تند اجتماعی و سیاسی دور از ذهن نخواهد بود.

علاوه بر حامیان احمدی نژاد و سران جبهه پایداری همچون حسینیان، برخی اصول گرایان همچون آقای توکلی در اظهاراتی از احتمال حمایت مجدد از احمدی نژاد در شرایطی مشابه ۸۸ و ۸۴ سخن گفته اند. آیا فضای سیاسی در انتخابات ۹۶ به سمت تکرار دوقطبی های ۸۸ و ۸۴ خواهد رفت؟

انتخابات هفتم اسفند ۹۴، نشان داد که تاکتیک دوقطبی کردن احمدی نژاد – هاشمی پایان یافته است. این روش ها تنها برای ممانعت از ریزش بیشتر نیروها در جبهه اصول گرایی است. اصول گرایان می دانند، اکثریت مردم نه تنها آن ها را نمی خواهند، بلکه هر گاه اراده آمدن به انتخابات را داشته باشند، اصول گرایان را کنار خواهند زد. حداقل اکنون چنین است.

تأثیر ترکیب مجلس دهم و انتابات دور دوم بر تقویت موقعیت احمدی نژاد چیست؟

به نظر می آید، هر اتفاقی در ترکیب مجلس دهم رخ دهد، تأثیری در تقویت موقعیت احمدی نژاد نخواهد داشت. احمدی نژاد عامل بدبختی اصولگرایان شده است. اصول گرایان به احمدی نژاد رجعت نخواهند کرد.

تشدید حملات و تند شدن فضا در هفته های اخیر علیه هاشمی و روحانی چه نسبتی با بازگشت احتمالی احمدی نژاد دارد؟

احمدی نژاد بهترین آمادگی مهره بودن برای کوبیدن هاشمی و خاتمی را از خود نشان داد. احمدی نژاد اکنون مهره ای سوخته است و به کار نمی آید و ضررش از نفع اش برای تمامیت خواهان بیشتر است. تشدید حملات به هاشمی و روحانی، امری مستقل و بدون ارتباط با احمدی نژاد است و از کانون های قدرت دیگری هدایت می شود. اتفاقاً آن ها هم می دانند، حضور این مهره سوخته، مردم را جری تر می کند، پس احمدی نژاد را از خود خواهند راند و بهایی به او در آینده نیز نخواهند داد.

آیا اصول گرایان گزینه ای قوی تر از احمدی نژاد کنونی برای مقابله با روحانی در اختیار دارند؟

اینکه اصول گرایان، گزینه ای قوی تر دارند یا نه، یک بحث است و این که بازگشت به احمدی نژاد کنندف یک بحث دیگری است. چه کسی باور می کرد در سال ۸۴ احمدی نژاد رأی بیاورد. همان زمان هم روشن بود، عبور جریان قدرت و اصول گرایان از لاریجانی، به دلیل عدم عبور لاریجانی از هاشمی بود. اصول گرایی دچار سکته مغزی شده است و نیاز به بازپروری و بازسازی و تجدیدنظر طلبی دارد. مشکل اینجاست، همین که علائم بازسازی در اصول گرایان آغاز و نمایان گردد، آن ها دیگر اصول گرا نخواهند بود.

تحولات انتخابات آمریکا و ظهور چهره های ضدبرجام همچون ترامپ چه تأثیری بر تحولات سیاسی ایران و انتخابات ۹۶ دارد؟

در فرض احتمالی پیروزی ترامپ و جمهوری خواهان، احتمالاً فضای سیاسی حاکمیتی، تندتر خواهد شد. اما این به منزله برگشت مردم از دولت نخواهد شد. هر دو حاکمیت از جنگ و ادامه تنازع خسته هستند و واقعاً بعید است جناح محافظه کار آمریکا نیز به دنبال درگیری با ایران باشد. مردم ایران، اهل سازش و تسلیم نیستند، اما اکثریت مردم، دلیلی هم برای تند کردن فضای سیاسی و منازعه و تخاصم با آمریکایی ها ندارند. این را مردم در رأی به روحانی در مقابل جلیلی اظهار کردند. تندی در آمریکا، خوراک تندروها در داخل ایران است.

بستر اجتماعی و اقتصادی برای اقبال جامعه ایران به گفتمان پوپولیستی تا چه حد فراهم است؟

هنوز در جامعه ایران از نظر اجتماعی و فرهنگیف برخی از خصلت های سنتی (صرف نظر از درستی یا نادرستی)، وجود دارد. مذهب سنتی و در کنار آن برخی از تشکل های مداحان تندرو، وظیفه تئوریزه کردن ظرفیت های نهفته در نوعی نگاه دینی به مذهب و تاریخ اسلام را دارد و این می تواند ابزاری کارآمد، در هنگام نیاز کانون های قدرت باشد. از نظر اقتصادی نیز، بنا به گفته اقتصاددانان، طبقه متوسط روز به روز، با سیاست های نابخردانه دولت های نهم و دهم، ضعیف تر و به جمعیت اقشار آسیب پذیر افزوده شده است.

تهیدستان همیشه، بهترین سربازان پوپولیست ها خواهند بود. دولت باید با تقویت آموزش و روشنگری های فرهنگی و تغییر جمعیت از اقشار آسیب پذیر به طبقه متوسط و همچنین تحقق کاهش فاصله طبقاتی، زمینه های بروز و ظهور پوپولیسم را کاهش دهد. رویکرد دولت روحانی و اصلاح طلبان در یک سال آینده برای مقابله با بازگشت احمدی نژادیسم چگونه باید باشد؟

دولت باید از بدنه اجتماعی هوادار خویش بیشتر بهره گیرد. تغییر بافت سنی مدیران اجرایی به سود جوانان و نقد اقدامات دولت در سه سال گذشته بهترین فرصت برای دولت خواهد بود. بهبود وضعیت اقتصادی و رشد و توسعه و احساس ملموس مردم از بهبود وضعیت مهمترین کار دولت در آخر سال است. اصلاح طلبان راهی جز حفظ موازنه نقد سازنده دولت برای بهبود مستمر و حفظ سیاست حمایت جبهه ای از دولت را نخواهند داشت.

آیا نظام سیاسی با توجه به تجارب قبلی حاضر به بازگشت احمدی نژاد و ترجیح آن بر اصلاح طلبان و روحانی است؟

نظام سیاسی که یک هویت یکپارچه و مساوی با یک نهاد خاص نیست. بلی بخشی از حاکیمت همچنان به شکست روحانی و حذف اصلاح طلبان و خاتمی و هاشمی می اندیشد. اما با توجه به تجربه احمدی نژاد، حاضر به بازگرداندن احمدی نژاد نیستند. احمدی نژاد نتوانست مأموریت حذف اصلاح طلبان و هاشمی را با موفقیت به پایان ببرد، اما در حذف خواسته یا ناخواسته اصول گرایان و شکست اصول گرایان موفق بود.

منبع: هفته نامه صدا، شماره ۷۶

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
comment
0
3
comment اگر مهرای سوخته است پس چرا از امدنش هراس دارید ؟؟؟؟؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
comment
1
2
comment اصولگرا و اصلاح طلب کیلویی چند؟؟!
مهم اینه که اکثریت قاطع مردم از همین الان شعرشون اینه:
به جون هر چی مردِ احمدی برمی گرده...
احمدی نژاد را عشق است...
comment
123
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
comment
0
2
comment سلام ---احمدي نزاد اگر اهميت نداره و مردم طرفدار او نيستند و اصولگراها از او حماينت نمي كنند پس چرا آقاي كيانوش راد رييس شوراي سياستگذاري اصللاح طلبان خوزستان كه از مجموع 18 نماينده فقط 4 نماينده با گرايش سياسي اصلاح طلب در انتخابات موفق شدن از احمدي نزاد ميترسي ....آخه كي حرف حضرتعالي را گوش مي كنه مجموع نماينده اصلاح طلب خوزستان در
مجلس نهم اصوالگرا 8 نفر بوده وليكن در مجلس دهم كه شما زحمت كشيدي 4 نفر شده....خسته نباشي
comment
توکلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
comment
0
1
comment احمدی نژادازجنس مردم وخدمتگذارونوکر مردم است.برای ازدواج واشتغال ومسکن وورزش جوانان کارکرده برای مناطق محروم خدمت کرده واو فراجناحی است همه چه اصلاح طلبان ارزشی واصولگرایان اورابرای عزت وآبادانی ایران فراخوان نمایند
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار