شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۲
حاشیه نگاری شوشان از بازدید مدیران از شهرک صنعتی شماره پنج اهواز + سخنان مقتدایی ، اخلاق محمدیان ، لاهیجان زاده ، رحمانی ، سیاحی و علیمرادی
تعدادی مدیران اجرایی در صبح شنبه دور هم جمع شدند تا ضمن بازدید از شهرک صنعتی شماره پنج اهواز ، مشکلات زیرساختی این شهرک از جمله آب ، برق...


شوشان: تعدادی مدیران اجرایی در صبح شنبه دور هم جمع شدند تا ضمن بازدید از شهرک صنعتی شماره پنج اهواز ، مشکلات زیرساختی این شهرک از جمله آب ، برق ، گاز و جاده دسترسی مطرح و راه های حل سریع تر این مشکلات ، بررسی شود.

به گزارش شوشان ، در این بازدید مدیرانی همچون مقتدایی استاندار ، حاجتی مدیر برنامه ریزی ، اخلاق محمدیان مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان ، رحمانی مدیر کل راه و شهر سازی، بذرکار مدیرکل سازمان منابع طبیعی ، سیاحی معاون عمرانی ، لاهیجان زاده رییس سازمان محیط زیست، علیمرادی مدیر سازمان آبفا خوزستان، حسن زاده رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت و ... حضور داشتند.


در این مراسم اخلاق محمدیان مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان از کمبودهای این شهرک صنعتی سخن راند و گفت که شهرک شماره 5 در زمینی به مساحت 524 هکتار در سال 86 به مصوبه هیئت دولت رسید و سال 88 عملیات اجرایی آن آغاز و در سال  1390 واگذاری 22 هکتار آن انجام شد اما این شهرک فاقد راه دسترسی، آب، برق، گاز و مجوز زیست محیطی به منظور استقرار واحد صنعتی درون این شهرک می باشد.

بخش هایی از اظهارات مدیرعامل شهرک های صنعتی خوزستان

  کل مساحت زمین های شهرک های صنعتی اهواز 1017 هکتار است و 50 درصد آن متعلق به این شهرک می باشد اما با توجه به کمبود زمین در شهرک های صنعتی شاهد درخواست های زیادی برای استقرار در این شهرک داشتم ولی به علت مشکلات موجود نزدیک به 1 سال است که نتوانستیم واگذاری انجام دهیم.


  پس از صحبت های محمدیان ، مقتدایی استاندار با شوخی به او گفت که آقای محمدیان همه اش که می گویی فاقد فاقد فاقد ! نه آب دارد نه برق دارد نه گاز و نه مجوز زیست محیطی. قطعا زمانی که دولت تصویب کرده در سال 86 که شهرک صنعتی احداث شود باید مراحل قانونی طی شود و اگر طی نشده باید مجوز های لازم گرفته می شد.

  مقتدایی این را هم گفت که برای احداث شهرک های صنعتی الزاماتی وجود دارد و باید انجام شود و خوشبختانه این شهرک در حریم رودخانه نیست و مدعی هم ندارد و فقط مشکل آب، گاز و جاده دسترسی دارد و اگر مجوزهای آن صادر شده باید سریع انجام شود و ما هم کمک خواهیم کرد زیرا سرمایه گذار با علاقه خاصی که داشته آمده و می خواهد کار کند پس باید زیر ساخت های لازم هم برای آن آماده کنیم و امیدواریم با مطرح کردن همه موضوعات مشخص کنیم که آیا این طرح به طور کل قاونی است یا نه. آنوقت می توانیم درست تصمیم بگیریم و کاری که انجام شده باید تکمیل شود و اگر مشکل قانونی ندارد آن را به سرانجام برسانیم.


  اخلاق محمدیان مدیرعامل شهرک های صنعتی خوزستان در پاسخ استاندار گفت: زمانی که شهرکی بعد از مکان یابی مصوب می شود که احداث شود ، تمام مجوزات لازم از دستگاه های مختلف اخذ می شود ؛ از جمله مجوز محیط زیست. البته همه این مجوزات گرفته شده اما در زمان دولت قبل ارزیابی زیست محیطی شهرک شماره 5 اهواز به استانداری فرستاده شد اما نامه برگشت خورد و به کمیسیون ارزیابی ماده 2  کشوری ارجاع شد و تا الان به علت اینکه 50 درصد شهرک در حریم شهر واقع شده و مقرر شده اصلاح محدوده شهر در طرح جامع انجام شود و مورد تایید شورای برنامه ریزی استان هم قرار گرفته اما بدلیل اینکه محدوده طرح جامع تا الان در کارگروه معماری و شهر سازی تایید نشده کار متوقف شده و مجوز زیست محیطی نگرفته است.


  لاهیجان زاده رییس سازمان محیط زیست خوزستان در جواب به محمدیان و مقتدایی گفت: مصوبه دولت برای شهرک ها کلی است و بعد از تصویب شدن احداث شهرک آن وقت به دنبال مسائل جانمایی و صدور مجوز های لازم می روند و همیشه در مصوبات بند آخر قید می شد که این مصوبه نباید نافی تمام موارد قانونی باشد.  این شهرک در همان زمان احداث، 314 هکتارش در حریم شهر بوده و این قانون 20 سالی است که وجود دارد و شهرسازی تاکید دارد ساخت شهرک در حریم شهر غیر قانونی است . محیط زیست طبق قانون نمی تواند به شهرک هایی که در حریم شهر هستند مجوز دهد و ما برای همکاری ، گروهی جهت ارزیابی فرستادیم. تنها راه حل مشکل شهرک مصوب اصلاح حریم است و باید انجام شود.

  بعد از صحبت های لاهیجان زاده ، سیاحی معاون عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: مصوبه ای که هئیت دولت تصویب کرده باید تمام الزامات قانونی آن را رعایت کنیم . طبق قانون شهرک های صنعتی در حریم شهر نباید احداث شوند و دوستان سرمایه گذار، ما را در عمل انجام شده قرار دادند و باید کارگروهایی تشکیل دهیم و در شورای برنامه ریزی استان طرح جامعی را تصویب کنیم تا بتوانیم مشکلات پیش آمده را حل کنیم.


  همچنین مدیرعامل آبفا خوزستان در این مراسم در رابطه با آب رسانی به شهرک صنعتی شماره پنج اهواز گفت: یکی از طرح های آبرسانی به این شهرک ، طرح جامع با احداث مخزن 5 هزار متر مکعبی است که در سه راه تپه باید احداث شود. این طرح شامل مدیریت مخزن، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب است که از طریق آن آب به شهرک صنعتی منتقل خواهد شد. وی گفت که در حال حاضر و پیش از اجرای این طرح ، برای حل مشکل آب موجود شهرک ، طرحی در نظر گرفتیم تا از شهرک صنعتی شماره 3 با خط انتقال لوله 6 اینچ ، آب شهرک شماره 5 تامین طی بیست روز آینده شود

  مدیرعامل شهرک های صنعتی در پاسخ به مدیرعامل آبفا خوزستان گفت: شهرک های صنعتی به عنوان متولی شهرک ها مشکلی از این بابت ندارد اما میزان آب ورودی به شهرک شماره 3 بسیار کم است و در طول تابستان با افت فشار آب روبرو می باشد و با انجام این طرح شهرک شماره 3 هم با مشکل آب روبرو خواهد شد.


   در حین همین گفت و گوها ، استاندار خوزستان  مقتدایی خطاب به مدیران گفت که باید راه حل ارائه کنید تا مشکل حل شود.  مدیرعامل آبفا پس از سخنان مقتدایی گفت: من ظرف 20 روز آینده آب را از شهرک شماره 3 به شهرک شماره 5 می رسانم البته تامین مالی باید انجام شود که مقتدایی به شوخی گفت با حاجتی روبرو هستی !

  در این نشست ، رحمانی مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان در باره زیرساخت ها و جاده های دسترسی به این شهرک عنوان کرد: با طرح های مطرح شده مشکل لوله های آب و پایه های برق حل نمی شود. بلکه باید یک کریدور جدا از آزاد راه به طول 3 کیلومتر احداث شود. وی گفت که طرحهای این کریدور انجام شده و الان هم آمادگی داریم که شروع کنیم البته باید 45 روز فراخوان بدهیم تا پیمانکار معرفی شود و حدودا از 50 روز بعد می توانیم شروع به کار کنیم .

  در این نشست ، مدیرعامل شهرک های صنعتی درخواست داشت حدود شش ماه جاده ی دسترسی به شهرک ایجاد شود تا جاده اصلی به شهرک پروژه اش تکمیل شود . مدیر کل راه و شهرسازی نیز در جواب گفت که طبق قانون جاده دسترسی در آزادراه خلاف است و امکان ندارد. بعد از صحبت رحمانی محمدیان در پاسخ گفتن پس من دیگر حرفی برای گفتن ندارم !


  استاندار خوزستان در این رابطه گفت که  اگر با نامه من دوستان کار غیر قانونی انجام می دهند من مشکلی ندارم و نامه می دهم تا جاده دسترسی زده شود . آب تا 20 روز دیگر تامین می شود. مساله حریم شهری شهرک هم تا خردا ماه حل خواهد شد. برق هم که حل خواهد شد. فقط راه دسترسی موقت می ماند که آن هم زمانی مجوز می دهیم که با قانون در تعارض نباشد.ا من محافظ قانونم و اگر خدای ناکرده اتفاقی ایجاد شود اولین نفر من را خواهند گرفت!


  پس از صحبت های استاندار  لاهیجان زاده رییس سازمان محیط زیست خوزستان شروع به صحبت کرد که مقتدایی با خنده گفت :هر موقع لاهیجان زاده صحبت می کند هر چه تصمیم گرفته ایم می رود روی هوا ! 

  در ادامه این صحبت ها ، مقتدایی در جلسه گفت: خیلی از حرف ها زده نمی شود زیرا وقتی دوربین روشن است موجب می شود تا خیلی از حرف ها گفته نشود. آدمی تا می آید جلوی دوربین فیگور بگیرد تا حرف بزند رشته کلام از دستش خارج می شود. این حرف باعث شد خانم فیلم برداری که در حال فیلم گرفتن بود دوربین خود را خاموش کند. مقتدایی در ادامه تاکید کرد مشکلاتی که وجود دارد را باید مدیریت کنیم و عوارض ناشی از تضاد صنعت و محیط زیست باید حل شود.


  بعد از صحبت های استاندار ،  شیرآلی یکی از سرمایه گذاران در شهرک صنعتی شماره 5 از مشکلات پیش روی سرمایه گذاران سخن به میان آورد و گفت که  اگر زیرساخت ها حل نشود نباید انتظار داشت سرمایه گذاری جذب شود. زیرا ما بدون استفاده از وام های بانکی و با اینکه بدهکار هستیم اما با سرمایه شخصی داریم هزینه می کنیم و توقع داریم که با ما همکاری شود تا بتوانیم دین خود را به این استان ادا کنم . من شیرازی ام و در زمان جنگ در خوزستان بودم و الان که دارای چندین کارخانه در اصفهان هستم تصمیم گرفتم در اینجا سرمایه گذاری کنم. مقتدایی در جواب گفت: ما همه اینجا جمع شدیم تا مشکلات را حل کنیم و مطمعن باشید وقتی تصمیم گرفته شود کاری انجام شود دیگر جای هیچ کم کاری نیست 


   مقتدایی در پایان و با توجه به اینکه سرمایه گذار شهرک صنعتی پنج اهواز یک شیرازی است خاطره ای تعریف کرد که موجب خنده حاضرین شد.  وی گفت: در زمان جنگ ، مجبور به مهاجرت به شیراز شدیم. در شیراز  تبلیغات انتخابات مجلس شروع شده بود. ما می خواستیم نماینده شویم. هم بچه های شیراز برای ما کار می کردند هم جنگ زده های آبادان در ستاد بودند. شیرازی و آبادانی بحثش شد. آبادانی گفت چرا این شیرازی کار نمی کند ! اهل کار نیست.  نه پوستری نه چیزی می چسباند و همه اش می خوابد. به آن فرد آبادانی گفتم که با او بساز تا انتخابات تمام شود. بعد گفت ما در آبادان وقتی یه دختری رو دوست داشته باشیم از دیوار صاف می رویم بالا ! ولی این شیرازی یک نفر را دوست داشته باشد می رود کنار نهر آب و می گوید : ای یاروم بیا دلداروم بیا....

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار