شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۶

 

غلامعلی ممبینی

همانطوری که میدانیم شهرداریها از ارگانهای وابسته به دولت می باشند که بسیاری از خدمات عمومی شهری از قبیل ایجاد فضای سبز ، نظافت شهر ، احداث خیابانها و اتوبانهای جدید از جمله وظایفشان است، دامنة فعالیتهای شهردایها با توجه به وسعت و پیکره و بافت و جمعیت شهر تعریف می شود، بنابراین بررسی منابع درآمدی و نوع هزینه های شهرداری از اهمیت خاصی برخوردار است لذا براین موضوع واقفیم هزینه های که بر هر شهرداری تحمیل می شود قسمتی توسط افراد و قسمتی از آن توسط دولت پرداخت میشود یعنی شهرداریها هم از دولت و هم از ملت ارتزاق می کنند ، از آنجا که منافع ناشی از ارائه خدمات شهری هر شهر مورد استفادة شهروندان آن شهر است لذا معقولانه است که هزینه های آن را پرداخت نمایند.

لکن این پرداخت هزینه بر می گردد به توان مالی ساکنین شهر که در شهرهای مختلف سهم و میزان آن با عنایت به منابع درآمدی شهروندان در شهرهای مختلف و برروی گروههای مختلف شهری متفاوت می باشد با این توصیف درآمد ساکنان بسیاری از شهرهای کوچک و میانه به دلیل نداشتن فعالیتهای اقتصادی پایه محدود است و امکانات محدودی برای پرداخت هزینه های شهرداری شهر خود را دارند بنابراین با توجه به موارد فوق بنظر می رسد که شهرداریها برای تامین مخارج خود هم باید از منابع داخلی و هم منابع مالی دولت بهره مند شود لذا منابع تامین درآمد شهرداریها عبارتند از : وصول شهرداری از بابت عوارض ، درآمد حاصل از خدمات و فروش کالا ، درآمد حاصل از فروش اموال و دارائیها و سایر درآمد ، وصول شهرداری از بخش دولتی با کمک های بلا عوض از بخش دولتی و هزینه های شهرداریها به چهار گروه هزینه های پرسنلی ، هزینه های اداری ، هزینه های سرمایه ای ، پرداختهای انتقالی بنابراین مدیران شهری جهت به حرکت درآوردن چرخهای موتور توسعه بایستی اقداماتی ذیل را که منجر تولید سرمایه ای و اشتغال زدایی در شهرها میشوند انجام دهند (( یعنی از توانها و پتانسیل های شهری جهت برطرف نمودن کمی و کاستیها و زدودن فقر و ضعف استفاده نمایند.

1.واگذاری قسمت های خدماتی اعم از فضای سبز ، نظافت شهر و غیره ... به بخش خصوصی بصورت آگهی مناقصه عمومی که درهم هزینه  و دهم در زمان صرفه جویی می شود.

2.واگذاری ساماندهی تمام مشاغل موتوری به بخش خصوصی اعم از وانت بارها و غیره بصورت آگهی مزایده .

3.واگذاری و جمع آوری نخاله های سطح شهر به بخش خصوصی بصورت آگهی مزایده .

4.جذب درآمد از طریق بازیافت و فروش زباله های ارزشمند.

5.واگذاری قسمت های از پارکها جهت راه اندازی وسایل تفریحی و اسباب بازی کودکان بصورت آگهی مزایده .

6.حمایت از سرمایه گذاران جهت احداث مکانها هتل ها ، متل ها با توجه به توان و پتانسل های شهری .

7.جذب درآمد از طریق سیاستهای تشویقی.

8.جذب درآمد از طریق مناطق گردشگری که با برنامه ریزی درست می توان از این مناطق به عنوان منبع درآمدی استفاده کرد.

9.کاهش هزینه های پرسنلی و اداری و افزایش هزینه های سرمایه ای که در دراز مدت منجر به افزایش سرمایه می باشد.

10. حمایت از سرمایه گذاران بخش صنعتی و صنایع که منابع زیست محیطی آسیبی نرساند.

11.جذب درآمد از برگزاری جشنها و مناسبتهای محلی .

12.با عنایت به ارزش افزوده زمینها و ساختمانهای قدیمی متعلق به شهرداری که اکثر در مناطق مرکز شهر قرار گرفته اند منطقی بنظر می رسد.

پس از طی مراحل قانونی به عنوان مکانهای تجاری که جزء درآمدهای پایدار می باشد استفاده نماید و جهت انتقال ساختمانهای اداری شهر به زمینهای اطراف جزء محدوده طرح جامع شهری می باشد و قیمت زمین کمتر است جهت احداث ساختمانها اقدام نماید.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار