شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
پیكر غلامحسین شكوهی نخستین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز دوشنبه با حضور شماری از مسئولان كشوری و مردم از مقابل دانشكده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران تشییع شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا،‌ در این مراسم سید محمود دعایی مدیر مسوول روزنامه‌ اطلاعات نماز میت را بر پیكر مرحوم دكتر شكوهی خواند.

این مراسم با حضور كمال خرازی وزیر امور خارجه اسبق، علی زرافشان معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش، نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران و شماری دیگر از مسئولان وزارت علوم و دانشگاه های كشور برگزار شد.

كمال خرازی در این مراسم در سخنان كوتاهی، آثار برگزیده و ارزشمند و خدمات مانده گار مرحوم شكوهی را برای نظام جمهوری اسلامی بسیار با ارزش توصیف كرد. غلامحسین شكوهی اوایل هفته جاری در 90 سالگی درگذشت.

دكتر شكوهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 سكاندار وزارت آموزش و پرورش شد و تا بهمن 1358 هم در این پست ماند. غلامحسین شكوهی به خاطر خدمات 60 ساله در آموزش و پرورش به عنوان «پدر تعلیم و تربیت ایران» هم شناخته می‌شود زیرا او دارای مدرك دكترای علوم تربیتی است و تمام فعالیت و زندگی او وقف تعلیم و تربیت شد.

شكوهی در سال 1372 به علت ناراحتی ریوی و آلودگی هوای تهران به بیرجند، زادگاه خویش بازگشت و با درجه استادی در دانشگاه بیرجند به فعالیت آموزشی و پژوهشی ادامه داد تا اینكه پس از 57 سال تدریس، در سال 1379 با رتبه استادی بازنشسته شد، اما تدریس را رها نكرد و در دانشگاه های بیرجند و تربیت مدرس تهران تا سال 80 به تدریس ادامه داد.

فعالیت‌های علمی مرحوم شكوهی آنقدر قابل توجه بود كه در سال 1385 به عنوان چهره ماندگار رشته تعلیم و تربیت تقدیر شد. در سال گذشته نیز در همایش ملی آموزش ابتدایی كه در بیرجند برگزار شد ضمن تجلیل از نخستین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران ، «سند هویتی دكتر شكوهی» با حضور وزیر آموزش و پرورش، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان رونمایی شد.

بیش از چند جلد كتاب با بیش از 20 تجدید چاپ و 60 مقاله از دكتر شكوهی در نشریات علمی داخلی و خارجی منتشر شده است. از جمله آثار این استاد برجسته در بخش تالیف، «روش آموختن حساب و هندسه»، «مبانی اصول آموزش و پرورش» با 27 بار تجدید چاپ، «تعلیم و تربیت و مراحل آن» با 20 بار تجدید چاپ و در بخش ترجمه «تعلیم و تربیت» تالیف امانوئل كانتو و «مربیان بزرگ» تألیف ژان شانو است.

مراسم ختم مرحوم شكوهی روز چهارشنبه ساعت 16 تا 30/17 در مسجد النبی قطعه 255 نام آوران بهشت زهرا برگزار می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار