اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
دکتر ایرج نظری: دوشنبه ۱۵اردیبهشت ماه ۹۳، مدتی پس از ابلاغ سیاستهای کلان نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری، دکتر روحانی با حضور در وزارت بهداشت، اجرای طرح تحول نظام سلامت را کلید زد و امروز، بزرگترین پروژه رفاهی و اجتماعی دولت یازدهم از مرز دو سالگی گذشت
دکتر ایرج نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تبریک دومین سالروز اجرای طرح تحول نظام سلامت و ورود به سال سوم، گفت:دوشنبه ۱۵اردیبهشت ۹۳، مدتی پس از ابلاغ سیاست های کلان نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری، دکتر روحانی با حضور در وزارت بهداشت، اجرای طرح تحول نظام سلامت را کلید زد و امروز، بزرگترین پروژه رفاهی و اجتماعی دولت یازدهم در آستانه جشن دوسالگی و ورود به سه سالگی است.
 
معاون درمان دانشگاه تصریح کرد: ابلاغ سیاست های کلی نظام سلامت از جانب مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نشان دهنده توجه ویژه ایشان به حوزه سلامت بوده و وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را سنگین تر از پیش کرد، همچنین حمایت های رئیس جمهور محترم الگویی را فراروی مسئولان بهداشت و سلامت کشور قرار داد که این الگو منجر به اقدامی بنیادین در عرصه سلامت کشور شد که دستاوردهای بزرگی را به همراه داشت. ساماندهی خدمات بهداشتی و درمانی در سالی که بهار آن با بهار سلامت همراه است و بارقه های امید بر شاخه های درخت سلامت شکوفه زده، رسالتی است که برای اجرای صحیح آن تمامی دست اندرکاران حوزه سلامت را همگام و همراه نموده است.
 
وی افزود: طرح تحول نظام سلامت سرلوحه فعالیت ها و برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت که در این راستا چندین نشست، همایش و اجلاس جهت هم اندیشی تخصصی طراحی نظام مذکور در قالب کارگروه های تخصصی و با هدف تدوین دستورالعمل های اجرایی این طرح با حضور روسا، معاونین درمان، بهداشت، غذا و دارو و اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کشور، مسئولان و مدیران ارشد وزارت بهداشت و صاحب نظران حوزه بیمه و اقتصاد سلامت با مشارکت معاونت درمان وزارت بهداشت و شورای سیاستگذاری برگزار گردید.
 
نظری گفت: در این راستا 7 بسته خدمتی سلامت جهت پیشبرد اهداف وزارتی تدوین شد که  از 15 اردیبهشت ماه سال 1393 و در فاز اول اجرای این طرح، 3 بسته خدمتی برنامه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستانها، برنامه ترویج زايمان طبيعي و برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانها در تمام بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد.
 
معاون درمان دانشگاه تصریح کرد: در ادامه اجرای این طرح و از تاریخ 1 خرداد ماه 1393 برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، برنامه حضور پزشكان متخصص مقیم در بيمارستان‌ها و ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌ها به اجرا درآمد و بدین ترتیب 6 بسته ی خدمتی سلامت اجرا شد و هفتمین برنامه این بسته با عنوان حفاظت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند نیز بصورت رسمی به علت کمبود منابع لازم برای اجرای کامل برنامه تاکنون آغاز نشده است، اما وزارت بهداشت با تکمیل برنامه حمایتی قبلی سعی کرد این بیماران نیز بتوانند از مزایای طرح تحول بهره مند شوند.

 
 علیرغم کمبود نیرو و  فضای فیزیکی و افزایش 37 درصدی مراجعه کنندگان، این طرح در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور  اهواز با مدیریت مناسب، پیش رفت

برنامه کاهش میزان فرانشیز پرداختی بیماران بستری در بیمارستانهای دانشگاهی تا سقف 6% از کل صورت حساب و 3% برای بیماران روستایی، عشایر و نظام ارجاع (برای دارو و ملزومات بصورت 10% و 5%) می باشد. تا پیش از این بیماران مابه التفاوت های مختلف به بیمارستان پرداخت می کردند ولی مطابق این برنامه طبق ضوابطی، دولت موارد عدم شمول بیمه را به عنوان یارانه پرداخت میکند.

تأمین کلیه داروها و ملزومات پزشکی مورد نیاز بیماران بستری و تحت نظر در اورژانس، توسط خود بیمارستان های محل بستری تأمین شود و نیاز به خروج بیمار و همراهان وی جهت خرید دارو و وسایل و ملزومات مصرفی برطرف شد و همچنین پیگیری و انجام آزمایشات و سایر اقدامات تشخیصی و درمانی مورد نیاز بیماران توسط بیمارستان محل بستری و یا در قالب زنجیره ارجاع به بیمارستانهای دانشگاهی با تعرفه دولتی صورت می گیرد.
 
 با اجرای این برنامه، رضایتمندی بیماران به بیش از 90% افزایش یافت و علیرغم اینکه نیروهای کادر درمان دانشگاه نسبت به سرانه کشوری در وضعیت کمبود شدید قرار دارد و فضاهای فیزیکی افزایشی نداشت و همچنین بار مراجعات بستری با اجرای طرح تحول 37% نسبت به قبل افزایش یافت ولی  با مدیریت و تلاش پرسنل زحمت کش درمانی، خدمات مطلوبی به بیماران ارائه شد.
 

از 15 اردیبهشت ماه 93 فرانشیز زایمان طبیعی در کلیه بیمارستانهای دانشگاهی رایگان شد

از 15 اردیبهشت ماه 93 زایمان طبیعی در کلیه بیمارستانهای دانشگاهی رایگان شد، شاخص سزارین در بیمارستانهای دانشگاهی (با میانگین 47%) به 40% کاهش یافت، در زمینه اصلاح فضای فیزیکی بلوک های زایمانی، نقشه های ساختمانی طراحی و تامین اعتبار وزارتی پیگیری شد، کار بهینه سازی 12 بلوک زایمانی شروع و تاکنون 2 بلوک زایمانی به مرحله بهره برداری رسیده است.

در برنامه ارتقاء کیفیت هتلینگ 105 بخش از مجموع 196 بخش بستری بهسازی شد
  از هفته اول تیرماه سال 93 پس از طراحی اهداف عملیات ساختمانی، تدوین جدول زمان بندی و تخصیص اعتبارات مورد نیاز، اقدامات اجرایی در خصوص بهسازی و زیباسازی فضای فیزیکی اطاقهای بستری و راهروهای بیمارستانی در کلیه بیمارستانهای دانشگاهی به طور هم زمان آغاز شد و تاکنون 105 بخش از مجموع 196 بخش بستری بهسازی شده است، نیازسنجی در خصوص تأمین کادر پرستاری موردنیاز انجام و حدود 544 نفر در این راستا جذب شدند، نیازسنجی در خصوص تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مورد نیاز بیمارستانهای دانشگاهی به عمل آمده و تاکنون تعدادی از این دستگاه ها از جمله آنژیوگرافی، اکو، سونوگرافی، رادیولوژی دیجیتال و ... تحویل مراکز شده و مابقی نیز منتظر خریداری و تحویل آن از طرف وزرات متبوع می باشد، در زمینه بهسازی و استانداردسازی تختهای بستری، کمد و میز غذای بیمار، نیازسنجی بعمل آمده و تاکنون 878 تخت بزرگسال و اطفال، 50 دستگاه تلویزیون، 110 دستگاه یخچال و 38 برانکارد برای بیمارستانها تهیه شده است.
 
  70% پزشکان شاغل با اجرای برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم جذب این برنامه شدند

 معاون درمان دانشگاه دستور العمل برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را از برنامه های مهم در راستای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم به جهت دسترسی مردم مناطق کمتر برخودار به خدمات پزشکی دانست و افزود: دولت با پرداخت حق ماندگاری سعی در ترغیب ماندگاری پزشکان در این مناطق داشت که از مجموع پزشکان شاغل در این مناطق تاکنون حدود 70%  جذب این برنامه شده اند.
 

حضور پزشک متخصص در ساعات غیر اداری در اورژانس بیمارستان در بیش از 40% از بیمارستانهای دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اجرا شد

نظری با بیان اینکه حضور پزشک متخصص در ساعات غیر اداری در اورژانس بیمارستان و تعین تکلیف بیمار توسط ایشان از اهداف دستورالعمل برنامه حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستانهای دانشگاهی است، گفت: تاکنون از مجموع مجوزهای داده شده به این دانشگاه ذر این خصوص بیش از 40% اجرایی شده است و در راستای این برنامه کار احداث 8 اورژانس در بیمارستان ها آغاز گردیده است.
 

حمایت از بیماران، هدف برنامه ششم بسته خدمتی طرح تحول نظام سلامت است

معاون درمان دانشگاه بیان کرد: جهت حمایت از بیماران و با هدف دسترسی مردم به خدمات سرپایی ارزان دولت با پرداخت مابه التفاوت ویزیت به پزشکان، سعی بر جبران بخشی از تفاوت درآمد های پزشکان در بخش های دولتی و خصوصی و ایجاد انگیزه لازم جهت حضور در بخش های دولتی برای پزشکان دستور العمل ارتقاء کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستانهای دانشگاهی اجرا شد؛ در این راستا با هماهنگی سازمان های بیمه گر پرداخت ها به پزشکان در بخش سرپایی اصلاح گردید و با توجه به استقبال مردم از این برنامه آماده نمودن فضای فیزیکی و امکانات تجهیزاتی درمانگاه های تخصصی بیمارستانهای دانشگاهی در اولویت کاری وزارت بهداشت قرار گرفت و در بسیاری از شهرستان ها درمانگاه های تخصصی در دو نوبت صبح و عصر فعال گردید و همچنین در دانشگاه ما، برنامه احداث 11 درمانگاه تخصصی شروع شده است.
 

علیرغم عدم ابلاغ آخرین بسته خدمتی طرح تحول نظام سلامت در درمان، این طرح در سطح دانشگاه علوم پزشکی اهواز بصورت داوطلبانه اجرا شد

وی تصریح کرد: هرچند به علت عدم تامین منابع مالی، آخرین و هفتمین بسته خدمتی طرح تحول نظام سلامت یعنی دستورالعمل برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند از سوی وزارت متبوع ابلاغ نگردید، لیکن در سطح دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بصورت داوطلبانه و با هدف کاهش قابل ملاحظه هزینه های درمانی سنگین و کمرشکن بیماران مبتلا به بیماریهای صعب العلاج نظیر انواع سرطانها، سوختگی های شدید و.... به مورد اجرا گذاشته شد که تاکنون اقدامات ذیل در این راستا صورت گرفته است:

-تأمین کلیه داروهای گران قیمت شیمی درمانی برای بیماران سرطانی تحت نظر و بستری، به عنوان مثال در بیمارستان شفا بیش از پنج هزار بیمار سرطانی در قالب بستری و هفت هزار بیمار سرطانی در قالب تحت نظر، داروها و ملزومات پزشکی خود را با نازل ترین هزینه ها در این بیمارستان دریافت کرده اند و بار مراجعه نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل 20% افزایش یافته است. شایان ذکر است این افزایش بار مراجعات مربوط به مراجعه مجدد کسانی است که قبل از اجرای این طرح به علت هزینه های کمرشکن درمانی، درمان خود را ناتمام رها کرده بودند.
 
- تأسیس داروخانه تخصصی و فوق تخصصی امام سجاد(ع) در مجاورت بیمارستانهای شفا و گلستان که باتوجه به حضور نمایندگان مقیم سازمانهای بیمه گر و تأیید نسخ بیماران، فرآیند تحویل داروهای شیمی درمانی بیماران سرطانی به نحوه بسیار قابل توجهی آسان و سریع گردید.
- کار مطالعه و نقشه کشی جهت احداث 5 مرکز تشخیصی درمانی سرطان آغاز شده است.
 
 
در فاز سوم به طرح تحول نظام سلامت در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز چه گذشت؟

نظری تصریح کرد: بیش از 20 سال بود که کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت باز نگری نشده بود و قیمت خدمات و تعرفه های پزشکی به صورت واقعی تعریف نشده بود که همین موضوع  بهانه ای برای تخلف و دریافتهای نامتعارف از سوی برخی پزشکان شد، با شروع طرح تحول نظام سلامت این چالش بخوبی احساس شد و با اجرایی شدن کتاب تعرفه سلامت از تاریخ  اول مهرماه 1393 حجت بر جامعه پزشکی تمام شد، دیگر بهانه ای برای اخذ دریافت غیر متعارف وجود نداشت چرا که پدیده دریافت غیر متعارف خود معلول واقعی نبودن تعرفه ها بود و نه علت و در حال حاضر علت انجام این کار از بین رفته است. در این راستا و به جهت نظارت بر تعرفه سامانه ملی 1690 طراحی و راه اندازی شد.
 
 معاون درمان دانشگاه در خاتمه ذکر 4 نکته را الزامی دانست:
1. اورژانس هوایی طی قرارداد با هوانیروز جمهوری اسلامی ایران در سطح استان خوزستان راه اندازی شد.
2. به منظور افزایش نظارت عمومی(با شعار هر مراجعه کننده یک بازرس است) سامانه تلفنی1590 بصورت شبانه روزی در این دانشگاه راه اندازی گردید که پاسخگوی شکایات، سوالات و انتقادات بیماران و شهروندان در قالب طرح تحول می باشد.
3. به منظور رسیدگی سریع به شکایات مردم در موارد اورژانس و ساماندهی انتقال بیـــن بیمارستانی( بخصوص در موارد نیاز به تخت های ویژه ) و نظارت بر زنجیره ارجاع درون دانشگاهی، ستاد هدایت (ستاد راهگشایی هدایت و اطلاع رسانی- رها) به صورت شبانه روزی به شماره تلفن 33389183-061 ضمن اینکه پاسخگوی شکایات شهروندان و بیمارستانها بوده، بازرسین این ستاد بصورت شبانه روزی و سرزده با حضور در اورژانس و بیمارستانها، روند اجرای برنامه را رصد می نمایند.
4. جهت گسترش بخش های ویژه تاکنون 90 تخت ویژه، 55 تختICU  و 18 تختNICU  به مرحله بهره برداری رسیده است.
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار