شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
رییس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان به مناسبت اردیبهشت تئاتر خوزستان پیامی صادر کرد.

در متن پیام محمد یاقوت‌پور  قرار داده آمده است:

«هنر تئاتر یکی از دستاوردهای متفکرانه انسانی برخواسته از نیاز، هدف و آرمان است همانند آن چه که انسان براساس تعقل، تفکر و احساس خویش در راستای تعالی فرهنگ جامعه تولید کرده یا آفریده است. از آن جایی که فرهنگ، تجربه و آهنگ زندگی است هنر تئاتر نیز محمل و منش آفرینندگی است. آفرینندگی کنش آزادی است. فرهنگ مکلف می‌کند هنر آزاد، نسبت آزادی و تکلیف نسبت خویشاوندی ریشه‌ها و بنیان‌ها است، این بهای آن است. هنرمند تئاتر چون آزاد است مکلف است، هر تئاتری به مقیاس و گستره آزادی‌اش مکلف است و مسؤول. پس مباد روزی که هنرمند تئاتری در تمنا و تحقق آزادی بدون احساس تکلیف و قبول مسؤولیت گام برگرفته و طی مسیر کند.

و اما تئاتر این کامل هنر آزاد امروزین که طرح و نور و رنگ و متن و نقش و موسیقی را در خود جای دارد در کنار نقش فرهنگ‌سازش فرصت و مجالی نیز پیش می‌آورد تا خانواده ای در قالب یک گروه نمایشی در مسیر پرفراز و نشیب تولید نمایشی در کنار هم گرد آیند و با همدلی فضایی آکنده از شور و عشق و صفا به وجود بیاورند و در نهایت چراغ صحنه‌ای روشن و نمایشی خلق و حدیثی نقل کنند و تمامی تلاش توان‌فرسایی که در این مسیر شکل می‌گیرد تا چراغ صحنه‌ای روشن شود همه و همه تجلی کوچکی از عشق و ایثار و ودیعت الهی است تا در نهایت برای شبی اجرا و هم نفسی با تماشاگران، همدلی صورت پذیرد. پس مهم‌ترین پیام و هدف امسال تئاتر خوزستان پس از آموزش و اسقرار گروه‌ها و پویا کردن مجدد انجمن‌های شهرستان‌ها بایستی این باشد که تئاتر برای تماشاگر است، تئاتر بدون تماشاگر یعنی هیچ. تماشاگر سرمایه اصلی تئاتر است و هنرمندان تئاتر بایستی بدانند که سالن تاتر خانه تماشاگران است و بس.

پس از این اردیبهشت به بعد و پس از برگزاری انتخابات چند روز پیش انجمن هنرهای نمایشی استان که با وقفه‌ای هشت ساله برگزار شد و این امکان را به خانواده تئاتری استان داد که آزادانه بیندیشند و انتخاب کنند بایستی هنرمندان خوزستان دست‌های تفاهم و درک متقابل را از جیب‌های تنهایی خویش بیرون بیاورند که دیگر هوا بس ناجوانمرانه سرد نیست. چشم‌ها را باید شست و جور دیگر باید دید. انشاالله.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار