شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۲۰۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲

شوشان - عبدالرحمن نیک سرشت

حاج علی قلی خان معروف به سردار اسعد ، مردی به غایت مجاهد و فاضل بود ، راوی می گفت به پاریس شدیم دیر هنگام سه ساعت مانده به سپیده دم ، پیک آور نامه ای بودیم از سوی مبارزان مشروطه خواه ، نیل بر پذیرش رهبری نهضت ، خطاب به خان بختیاری ، دو دل بودیم که دیرهنگام باشد و او در بستر گرم و نرمش  فرو رفته باشد به خواب ، که خوش نباشد بیدارش کنیم !!

راوی می گوید : دل به دریا زدیم ، زیرا نمی خواستیم در انجام ماموریت تعللی صورت پذیرد ، در این فکر بودیم که خود را ، آنی به در خانه ی سرداراسعد دیدیم ، وارد شدیم که انگار در آن خانه روز و شب با هم توفیری نداشتند ، عرض کردیم ، خان تشریف دارند ، خوابند یا بیدار ، مستخدم گفت ، خان مشغول نماز خواندن است ، عرض کردیم ، الان چه وقت نماز خواندن است ، مستخدم خانه گفت ، خان اهل تجهد و مقید به اقامه ی نماز شب است ، راوی می گوید تعجب کردیم ، انگار که در بیوت علما بودیم ، منتظر ماندیم و عاقبت چشم مان به رویت رخ خان منور شد ، خان را دیدیم بسیار بشاش ، سرزنده و خندان ، و از دیدن ما مسرور ، نامه را بدیشان دادیم و خواند و گفت ، و به علامت تعجب سرش را تکان داد !

- ملک زاده دراین باره می نویسد: ایرانیان مهاجر مقیم اروپا ،سردار اسعد را تشویق به رفتن به ایران  و رهبری قیام علیه شاه نمودند.چند نفر از آنها ،ازجمله شکرالله خان معتمد خاقان که بعدها لقب قوام الدوله یافت. به اتفاق سرداراسعد به ایران مراجعت کرد ودر فتح تهران ،با او همراه بود.-مخبر السلطنه هدایت که در این ایام در اروپا بوده است. می نویسد.: فرد شاخص میان ایرانیان ، علی قلی خان سردار اسعد است. گاهی به منزل او می روم وغالباً اشخاص،سر سفره او حاضر می شوند.

مخبر السلطنه سپس می نویسد:که از او خواسته است . تا به ایران رفته،رهبری نهضت را برعهده بگیرد.   اما او گله می کند.که تنها است .مخبر السلطنه می گوید. کار را یک نفر انجام می دهد. .

این تشویق های ایرانیان ،باعث حرکت سردار اسعد می شود .

در وصف سردار اسعد همانا بس ، که در سند شماره ۷ مجلس شورایملی در یازدهم ذیقده ۱۳۲۷ قمری ، مستشار الدوله می نویسد :

 " از فداکاری ها و مجاهدات غیرتمندانه حضرت حاج علی قلی خان سردار اسعد و امرا و افراد ایل جلیل بختیاری ، که ممد آزادی ایران قید اسارات و رقیت ارباب ظلم و عدوان گردیده و از مشاق و مناصبی که برای تأمین سعادت استقلال ایران تحمل فرموده تشکرات صمیمی عموم ملت ایران را تقدیم مینماید و تاییدات الهی را در تکمیل اقداماتی که در راه آزادی و آسایش ملت ایران کرده اند برای آن وجود محترم از خداوند متعال مسئلت مینماید"

رییس مجلس شورایملی ؛ محمد صادق مستشار الدوله

خب ، حالا اگر به شکل ملی از این سردار مجاهد تجلیل نمی کنید پس چرا ، در همان حیطه ، خطه اش در بین مردم بختیاری به تندیس یاد بودش جسارت می کنید .

 زهی افسوس از این لر ستیزی تاریخی

نوشتم در فضای مجازی نوشتاری برای مردم بختیاری که عینا در زیر آورده ام '

در قضیه اعتراض به اهانت به تندیس سردار اسعد بزرگ مجاهد ملی عصر مشروطیت ، این طور نباشد که این گونه بر آورد شود که نکند ما بختیاری ها منتظر یک تلنگر یم تا یک طوفانی را بپا کنیم ،بایست  یک چهره مدنی از بختیاری نشان بدهیم ، و شایسته است دست به یک اعتراض مدنی مصالحت آمیز  بزنیم که همدردی توام با همدلی دیگران را با خود داشته باشیم، سزاوار است  رفتاری از خودمان بروز دهیم تا یک همراهی ملی را در هنگامه ی  همدلی ها و همدردی ها یمان را بوجود بیاوریم نه باید  قانع شویم به یک دستاورد تقلیل گرایانه که موجب  تجمع  قومی شود و صرفا ختم به یک اتحاد قومی گردد

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
انتشار یافته: ۵
comment
comment
خ مرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
comment
0
1
comment با سلام

افرادی که به تندیس سردار آزادیخواه وطن حمله ور شده و باعث تخریب آن شده اند افرادی دوراز تمدن، افراطی و تهی مغز هستند که از خود اراده ندارند و پیرو فکر و گفته های دیگران هستند . اولین بار نیست به بختیاری اهانت میشه و مطمئنا آخرین بار هم نخواهد بود.جای بسی تاسف و درد است که با نامداران وطن که از جان و مال خود برای آزادی این ملت جان فشانی کردند اینگونه افراد از روی تعصب کور و بی عقلی برخورد میکنند . همیشه افرادیکه ذهنشان و بودنش فقط و فقط نشات گرفته از کم عقلی و بی ارادگی است و بر اساس فکر دیگران تصمیم میگیرند در همه ی جوامع بوده و خواهند بود ننگ بر این افراد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
comment
0
1
comment وای براین کوته فکران انسان نما..تاریخ مردان بزرگ وآزادیخواه هرگزبازبان کج اندیشان تحریف نخواهدشد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
comment
0
1
comment بنام حق
حمله به تندیس سردار ملی ایران (حاج علی قلی خان ) معروف به سردار اسعد بختیاری یک توطئه طراحی شده توسط افرادی است که گویا مأموریت دارند سکوت ٬ آرامش و هنجارهای ملت را با ناهنجاری های ذهن خود مورد بررسی قرار دهند این افراد معمولا خود را داعیه دار حاکمیت میدانند و از ملی گرایی و دوموکراسی خود را خارج میدانند آنها در غائله های مجلس ٬ سفارت انگلیس ٬ عربستان و حالا حمله به تندیس یک چهره ملی که اعتقادات قومی محکمی هم را همراه خود دارد دنبال چه میگردند اینها از جیب ایرانیان حقوق خوب می گیرند و هزینه های انبوه فرهنگی و مالی را بر گرده مردم میگذارند !! حال چرا یک بار برای همیشه بصورت شفاف و از تریبون عمومی با اینها برخورد نمیشود جای سئوال است !!!!؟؟؟
comment
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
comment
0
0
comment عالی بود. درود بر استاد نیک باغیرت.غیرتی که با قلم شیوای ایشان بروز وظهور مینماید
comment
تلغنده بی بارت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
comment
0
0
comment نیک نیک می گوید ونیک می اندیشد ونیک می نویسد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار