اينك چندين قرن است كه ما لحظه شماري مي كنيم و جمعه شماري مي كنيم و منتظر آمدن اين منجي هستيم، منتظريم تا هم بيايد و هم نقاب از چهره خود گشوده و شب هجران ما را سحر كند.

"> ما منتظرصاحب الزمانيم یا صاحب الزمان منتظر ماست
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۱

اينك چندين قرن است كه ما لحظه شماري مي كنيم و جمعه شماري مي كنيم و منتظر آمدن اين منجي هستيم، منتظريم تا هم بيايد و هم نقاب از چهره خود گشوده و شب هجران ما را سحر كند.

 

شوشان / محمد حسن آلاله : بشر بحران‌زده امروز بيش از گذشته منتظر ظهور يك منجي بزرگ است، بشريت منتظر ظهور و حضور ناجي و مصلحي است تا بتواند او را از پريشاني و سرگرداني و بحرانهاي اين عصر نجات داده و به ساحل امن و آرامش برساند.

اينك چندين قرن است كه ما لحظه شماري مي كنيم و جمعه شماري مي كنيم و منتظر آمدن اين منجي هستيم، منتظريم تا هم بيايد و هم نقاب از چهره خود گشوده و شب هجران ما را سحر كند. البته او اينك ميهمان دلهاي همه ماست و به ما اين وعده را داده كه بالاخره روزي خواهد آمد و جهان را از اين ظلمت و سرگشتگي نجات داده‌ و آن را سراسر از عدل و داد خواهد نمود.

آري آن روزكه پرده غيبت بگشايد و ديده ما به جمال منور او روشن گردد جهان زيريك پرچم، يك حكومت، يك دولت، يك قانون و يك قدرت قرارخواهد گرفت و بساط همه ابرقدرتها ، فرعونها و قارون هاي زمان برچيده شده و پرچم عدالت خواهي او در سراسر جهان به اهتزاز درخواهدآمد.

بر پايه روايات اسلامي اعتقاد به ظهور حضرت مهدي و مصلح جهاني امري ترديد ناپذير است، چنان كه پيامبرگرامي اسلام«ص» فرمودند: «اگر از عمر جهان جز يك روز باقي نمانده باشد خداوند آن روز را به قدري طولاني مي گرداند تا مردي از فرزندان من قيام نمايد و دنيا را از عدل و قسط پرسازد».

در آن روز خداوند او و يارانش را بر شرق وغرب زمين مسلط مي گرداند، دين خدا را آشكار مي سازد و به همه بدعت ها پايان خواهد داد،آن روز همه نقابها و ماسك هاي برچهره زده ديگران نيز آشكار خواهد شد و منافقين از صف مخلصين جدا خواهندگشت وبه دنبال آن صفا و صميميت و عشق و محبت واقعي ميان انسانها پخش خواهد گرديد..

بيش از هزار سال است كه در عصر غيبت كبري به سر مي بريم و در انتظار ظهورش نشسته‌ايم و پيوسته دعاي فرج مي‌خوانيم تا بر نزديكي ظهورش بيفزائيم. حضرت مهدي (عج) آخرين وصي از اوصياي الهي است كه به راي خداوند براي تكامل همه جانبه بشر و ايجاد حكومت واحد الهي آفريده شده است، مسلما اين ايده وآرزو زماني تحقق پيدا خواهد نمود كه در جامعه بشري آمادگي براي پذيرش چنين حجتي وجود داشته باشد و انسانهايي مومن و مخلص در جامعه تربيت شوند كه به طورحقيقي منتظرظهور ايشان باشند.

او ماموريت دارد تا تمام اصول تعاليم اسلام را درجهان پياده نمايد، دادگري و عدالت را و حق و حقيقت را در ميان جامعه بشري بگستراند، بنابراين تحقق چنين برنامه اي كه يك انقلاب جهاني و همگاني است نيازمند مقدمه چيني و زمينه سازي و ايجاد آمادگي روحي و رواني است و به پرورش و تربيت نيروهاي انساني متعالي احتياج دارد. اصولا پيشبرد چنين هدف متعالي و بزرگ و پي ريزي چنين انقلابي نيازمند ساختن نيروهايي شايسته، فعال و سازنده است كه اين نيروها را مي توان همان ارتش و سپاه انقلاب جهاني آن منجي نام نهاد.

بنابراين بايد بدانيم اگرچه همه ما سالها و بلكه قرنهاست كه منتظر ظهور ايشان هستيم و با فرهنگ انتظار و اميد به حضور ايشان زندگي مي كنيم، ولي بايد گفت كه او هم به نوعي ديگر منتظر ما و در انتظار به ظهور رسيدن فرد فرد ماست ، يعني همانگونه كه ما منتظر ظهورش هستيم او هم منتظر ظهور ما مي باشد. اينكه ما بايد چگونه ظهور نماييم تا به ظهورش كمك كنيم اين امر نيازمند داشتن شناخت وآگاهي و بصيرت كامل از فلسفه ظهورش مي باشد، ما بايد در ابتدا هم خود را و هم او را به خوبي و نيك بشناسيم ، از فلسفه غيبت و انتظارش باخبرشويم، رازهاي مهدويت را دريابيم و از اهداف ظهور وي مطلع شويم، تا مقدمه ظهور قائم آل محمد(ص) در اين عالم فراهم شود.

منتظر ظهور امام زمان بودن به معني حركت به سوي ظهور وي و عمل به آرمانهاي موعود آخرالزمان است . انسان منتظر انساني اميدوار، صبور، كوشا و فعال است، انساني جهادگر و مبارزه جوست كه در مسير اقامه توحيد و نبوت و استقرارخط امامت و ولايت از نثار هرچه دارد دريغ نمي ورزد، جامعه منتظر نيز جامعه اي پويا ، متحرك و فعال است كه در پي حاكميت حكومت الهي است، جامعه اي است كه بي عدالتي را بر نمي تابد و از هرچه حاكميت غيرخدايي است دوري مي كند. بنابراين در زمره ياران حضرت مهدي (عج) قرارداشتن تنها با دادن شعار امكان پذير نيست، بلكه شعور نيز مي خواهد ،صبر وانتظار و بصيرت مي خواهد، عمل و تقوي و پرهيزگاري، ايمان ، تلاش و مجاهدت در راه حق مي خواهد.

همه مي‌دانيم كه با ظهور قائم آل محمد حضرت ولي عصر(عج)، بشريت و انسانيت شايستگي‌هايش را به تمام معنا و مفهوم درك خواهد نمود و به نقاط پاياني تكامل خود دست پيدا خواهد كرد، پس آنان كه منتظر او هستند بايد شايسته آن منتظر باشند، بايد كه خانه دل خود را صفا داده و آراسته و پيراسته نموده وآنگاه به انتظار او بشينند، او برترين و بهترين بندگان خدا در عصر خويش خواهد بود، پس ما بايد با بهترين حالات شخصي و روحي، معنوي و اجتماعي به استقبال ظهورش بشتابيم.

وقتي او برترين و كامل ترين است چگونه مي‌توانيم خانه دلمان و فضاي جامعه‌مان را پاك و پاكيزه نسازيم. يا اينكه چگونه مي توانيم در مقابل بي عدالتي ها ساكت بنشينيم و چگونه مي توانيم نسبت به مسائل موجود در جامعه بي تفاوت باشيم، پس لازم است تا امروز براي زمينه سازي فردي و اجتماعي با همه ناپاكي‌ها مبارزه كنيم و در مقابل همه ظلم و جور و ستم ها بايستيم. در جامعه‌اي ناپاك ، نامناسب و آلوده، منتظر ماندن براي چنين انساني والا و آراسته كه امام، مولا و صاحب الزمان است نه شرط ادب خواهد بود و نه شرط ميهمانداري، پس وظيفه فرد فرد ماست تا از همين امروز به فكر اين موضوع باشيم و جامعه‌ را براي ظهورش آماده سازيم.

آنچه نتيجه مي گيريم اين است كه پس ايشان هم منتظر يكايك ما مي باشد، به راستي اين اوست كه بيشتر از ما منتظرماست و هم اينك نيز دارد ما را آزمايش و امنحان مي‌كند تا ببيند چقدر مي‌توانيم در راه حقيقت و در راه آرمانهاي بلند اسلامي قدم برداريم و اينكه تا چه ميزان او مي‌تواند به ما اعتمادكند، زيرا ايشان مي‌دانند وقتي بيايند مي‌خواهد كه با همه ظالمان و ستمگران و مستكبرين بجنگد، مي‌خواهد مبارزه بي‌امان را با ظلم و ستم و جور در هر شكل آن دنبال كند، او براي ايجاد صلح جهاني نيازمند ياران خالص و مخلص است كه حاضر باشند براي دين خدا و اجراي حق از خود هزينه نمايند. او مي‌خواهد ببيند ما چقدر خالص شده‌ايم، او مي‌خواهد بداند تا چه ميزان امروز ما حاضريم به خاطر راه حقيقت از مال‌ و منال و ماديات دنيوي خود بگذريم تا فردا كه بيايد ما آماده از خود گذشتن باشيم . البته اين امتحان وآزمايش مردم به معناي ايجاد دشواري و سختي بي هدف نيست بلكه به معناي پرورش روحيات پاك و پديدآوردن حداكثر شايستگي در افراد منتظر مي باشد، زيرا امام عصر(عج) خود يك انسان به تمام معنا كامل است پس لازم مي آيد تا ما هم به سوي كمال بيشتر پيش رويم .

پس اگرچه همه ما امروز منتظر او هستيم و براي آمدنش لحظه شماري مي كنيم ، دعا مي خوانيم و جشن و ثنا برپا مي كنيم، ولي نبايد از نظر دور داشت كه آن امام‌ نيز هم منتظر ظهور الهي خود و هم منتظر ظهور ماست، ايشان دوست دارند ياران و ياوران حقيقي اش خود ابتدا ظهور كنند و سپس خود را آماده ظهور ايشان نمايند، او دوست دارد تا ياراني و وفادارني به تمام معنا و شايسته داشته باشد، پس ما لازم است ما خود را محك بزنيم و ببينيم آيا در اين عصر و زمانه كه منتظر ظهورش هستيم اساسا مورد قبول و توجه ايشان واقع شده‌ايم يا خير و تا چه ميزان توانسته ايم در مسيري كه او از ما مي خواهد حركت نماييم .

پرسش اين است مگر ياران ايشان چه صفات و ويژگي هايي بايد داشته باشند تا مورد قبول او قرار گيرند. گوشه اي از اين ويژگي ها را مي توان به شرح ذيل ذكر نمود.

1- ياران حضرت حجت(عج) در ايمان و اعتقاد و خداپرستي چنان از درجه بالاي خلوصي برخوردار هستند كه لحظه‌اي شك و ترديد در دل آنها سايه نمي‌افكند بلكه با سراسر وجود حضرتش را درك نموده و نه تنها در برابر خداوند كه بلكه در همه حال خود را در حضور او حاضر و ناظر مي‌بينند.

2- ياران حضرتش چنان قوي، مصمم و با اراده هستندكه اگر به كوهها يورش برند آنها را از جا مي‌كنند، آنها در راه پيشبرد اهداف و آرمان‌هاي متعالي آنچنان با عزم و اراده هستند كه اگر همه كوهها نيز از جا كنده شوند خم به ابرو نمي‌آورند.

3- ياران واقعي حضرت انسانهايي متعالي و بزرگ هستند كه در هر لحظه و زمان به تهذيب نفس و خودسازي معنوي مشغول مي باشند.

اصولا براي ياران واقعي حضرت مهدي (عج) غيبت و ظهور ايشان فرقي نمي كند بلكه آنچه براي آنان مهم است اداي تكليف مي باشد. ما نبايد فقط دلخوش و علاقمند به اين باشيم كه ايشان حتما در زماني كه ما زنده هستيم ظهوركنند، بلكه وظيفه اصلي ما اين است تا تكليف خود را در عصر غيبت انجام دهيم. هر مسلماني در عصر غيبت وظيفه اي دارد، مسلما در عصر ظهور هم وظيفه ديگري خواهد داشت و مهم انجام دادن تكليف فعلي در عصر غيبت است.

منتظران حقيقي و واقعي در عصر غيبت كساني هستند كه دل به دنيا نبسته اند و پيوسته پي جوي عدالت، حق جو و حق گو مي باشند، راه مبارزه را خوب شناخته اند و حاضرند در اين راه هزينه نموده و در برابر حفظ عقيده و آرمان متعالي خود جانفشاني نمايند. اصولا هر انساني چه در عصر ظهور و چه در عصر غيبت بايد حاضر باشد از خود گذشت و ايثار داشته باشد، اگر فردي نتواند در عصر غيبت براي اعتلاي دين اسلام و آرمانهاي آن و در مسير خط نبوت و امامت و ولايت از خودگذشتگي نمايد و به خودسازي معنوي بپردازد نمي تواند انتظار داشته باشد وارد عصر ظهور شود و جزو ياران حضرت ولي عصر(عج) قرار گيرد .

امام زمان(عج) منتظر منتظران واقعي خود مي‌باشد، براستي شايد اينگونه كه گفته مي شود، اگر اراده الهي محقق مي شد و اگر ظرفيت زمان و مكان آماده ظهور بود و ايشان به اندازه كافي يار و ياور و همراه واقعي داشت و مي‌توانست به آنها اعتماد كند ايشان قيام الهي خود را آغاز مي‌كرد.

امام مهدي (عج) كه خود منتظر يارانش است در دعايي كه به نام اوست در بيان شايستگي و آراستگي يارانش آنچه را از خدا درخواست نموده اينچنين گفته ‌است و در حقيقت انتظاري كه او به عنوان حجت از همه ما دارد در اين دعا آمده است. « بار خدايا توفيق فرمانبرداري، دوري از گناهان ،درستي و پاكي نيت و شناخت حرام‌ها را روزي ما فرما و ما را به راهنمايي و پايداري گرامي دار و زبان ما را در درستگويي و گفتارحكيمانه استوارساز و دل ما را پاكيزه‌گردان و دست ما را از ستمگري و دزدي باز دار و چشم ما را از فجور و خيانت بپوشان و گوش ما را از شنيدن سخنان بيهوده و غيبت بربند».

همانگونه كه بيان شد يكي از مهمترين وظايف ما در عصر غيبت مقدمه سازي براي ظهور قائم آل محمد (ص) مي باشد و اين تفكر بسيار اشتباه است كه گروهي به غلط مي گويند اجازه دهيم جهان به نهايت زشتي و پليدي وخرابي خود برسد تا او ظهور نمايد و البته اين يك انحراف فكري است كه بر عكس مقدمه ظهور را از بين مي برد .

همه ما منتظران لازم است در اين خصوص آگاهي و بينش بيشتري كسب كنيم و آگاهانه حركت نماييم، بايد دامان دين شناسان آگاه و مطلع را رها نكنيم و ولي زمان خود و نايب برحقش كه اينك سكاندار اصلي انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي ايران است را بشناسيم و از او اطاعت كنيم، بايد بدانيم و درك كنيم كه امام زمان (عج) در اين عصر از ما چه مي‌خواهد، بايد زندگي خود را آنگونه كه او مي ‌خواهد بنا گذاريم، اگر پيرو راه او شده‌ايم يعني اينكه پيرو راه پيامبر و ائمه معصومين باشيم و با نيت پاك، گفتار پسنديده و عمل صالح خود از ارزش هاي ديني و ولايي دفاع نموده و به طورحقيقي سربازي شايسته براي امام زمان (عج) باشيم .

اميدواريم همه ما همانگونه كه ثابت نموده ايم منتظرخوبي هستيم بتوانيم به انتظاري كه اين منجي بزرگ الهي از ما دارد پاسخي مناسب دهيم و ايشان هم به لطف خداوند ما را با همه ضعف ها ، لغزش ها، كمي ها وكاستيهايمان به عنوان سربازي كوچك در ارتش بزرگ خود بپذيرد.

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار