شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۷

مجيد انتظامي گفت: دو هفته است كه حواشي «سمفوني كارون» به شدت مرا درگير كرده است، فقط بايد بگويم من يك قرارداد موسيقي بستم و بابت اين سفارش 40 ميليون تومان گرفته‌ام و درباره‌ي سياست هيچ‌چيزي نمي‌دانم.

اين هنرمند موسيقي در توضيح چگونگي شكل‌گيري «سمفوني كارون»، يادآور شد: حدود دو سال پيش اين پيشنهاد به بنده شد كه «سمفوني كارون» را براي اركستر بنويسم به همين دليل به جنوب سفر كردم و رود كارون را هم ديدم. آنجه در اين بازديد خيلي برايم اهميت داشت و در عين حال نمي‌دانستم چطور بايد آن را با زبان موسيقي بيان كنم، انتقال حسي بود كه شهداي زيادي در آنجا دفن شدند. گاهي وقت‌ها انتقال حس به زبان موسيقي دشوار مي‌شود بنابراين سعي كردم اين اثر را عاميانه‌تر بنويسم.

به گزارش ايسنا ،، انتظامي درباره‌ي حضور سالار عقيلي هم بيان كرد: مردم دوست دارند بيشتر موسيقي را با كلام بنويسم، چرا كه آنها كلام را بيشتر احساس مي‌كنند. موسيقي «سمفوني كارون» در كل عظمت و از خودگذشتگي جواناني را نشان مي‌دهد كه آنها را از دست داده‌ايم و در چهار قسمت ساخته شده است.

به گفته‌ي وي؛ استفاده از گروه كر، سازهاي پاپ و كوبه‌اي جنوب از ويژگي‌هاي «سمفوني كارون» است.

اين هنرمند با اشاره به برخي اظهارنظرها مبني بر اينكه، «چرا اين سمفوني را پيش از آنكه سفارش داده شود ننوشته‌ است»، توضيح داد: هزينه ضبط اين آثار بسيار بالا است وقتي هنوز كسي نيست كه براي آنها سرمايه‌گذاري كند، دليلي ندارد كه آنها را در منزل خودم بايگاني كنم. بنابراين بايد نهادي باشد تا بر روي اين آثار سرمايه‌گذاري كند.

انتظامي يادآور شد: در خارج از كشور نيز دولت بر روي آثار كلاسيك سرمايه مي‌گذارد. به هرحال يك سري موسيقي‌ها مصرفي هستند و خودشان مي‌توانند درآمدزايي كنند ولي قضيه موسيقي‌ كلاسيك فرق دارد.

خالق «سمفوني كارون» خاطرنشان كرد: من دو سال روي اين پروژه كار كردم و چهل ميليون تومان هم دستمزد گرفتم. البته هنوز هم در اين دستمزد حرف است و به طور كامل پرداخت نشده است، اين در حالي است كه يك خواننده پاپ 100 ميليون تومان به راحتي درمي‌آورد.

انتظامي در عين حال گفت: در حال حاضر دو هفته است كه درگير حواشي‌هاي اين سمفوني هستم چرا كه خيلي از انتقادها به بنده نيز صورت گرفته است. قراردادي كه بنده بسته‌ام مربوط به موسيقي است و هيچ اطلاعاتي در مورد سياست ندارم بنابراين من نمي‌دانم در جنوب كشور چه اتفاقاتي مي‌افتد زارعان آنجا آب دارند يا خير؟ اما سعي كردم در اين موسيقي، نقطه نظرات مردم را مطرح كنم و نوعي درددل مردم در اين موسيقي باشد.

اين آهنگساز كه در نشست خبري «سمفوني كارون» كه در سازمان توسعه آب و نيرو برپا شده بود، حضور داشت همچنين گفت: اگر يك نفر به من پيشنهاد مي‌داد تا اين كنسرت را لغو كنم، اگر بحث قرارداد و نوازنده‌ها نبود قطعا اين كار را مي‌كردم. اما تعداد زيادي نوازنده به اين اجرا دعوت شده‌اند.

سپس محمدرضا رضازاده ـ مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران ـ مطرح كرد: بنده متاسفم كه حواشي، ارزش هنري اين اثر را تا اين حد تحت تاثير قرار داده است. كار شركت آب و نيرو سياسي نيست بلكه ما هم كار اجرايي مي‌كنيم. فعاليت‌هاي اين شركت نيز به نفع مملكت است براي اينكه تلاش داريم آب را ذخيره كنيم تا در زمان نياز كشاورزان بتوانند از ذخاير تامين شده، استفاده كنند.

انتظامي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه فضاي «سمفوني كارون» چقدر به موسيقي جنوب نزديك است، گفت: وقتي در مورد موسيقي كلاسيك صحبت مي‌كنيم، ديگر توجه نمي‌كنيم كه چقدر به فضاي موسيقي بومي آن استان نزديك است يا نه؟ فقط من تلاش مي‌كنم موسيقي براي مخاطبم قابل هضم باشد.

او درباره لغو اجراي «سمفوني كارون» در سال گذشته، يادآور شد: پارسال 10 تا 15 روز با اركستر كار كردم. اما اين تمرينات همزمان شد با استعفاي بابك رضايي از انجمن موسيقي و آقاي ترابي هم هنوز مديريت اين مجموعه را نپذيرفته بودند. اعضاي اركستر سر تمرين مي‌آمدند اما چون دستمزدشان را دريافت نكرده بودند با ما همدلي نمي‌كردند. در ضمن در آن برهه زماني سعيد شريفيان هم به ايران آمده بود و قرار بود اثر خودش را اجرا كند. تالار گفته بود كه صبحها شريفيان و بعدازظهرها من با اركستر تمرين كنم كه ديديم شرايط براي كار مساعد نيستم بنابراين تصميم گرفتم اجرا نكنم.

انتظامي تاكيد كرد: تمام تلاش من در ساخت اين اثر اين است كه شنونده كار را درك كند. به علت اينكه آثار سفارشي معمولا يكبار پخش شده و ديگر در بايگاني‌ها قرار مي‌گيرد. سعي مي‌كنم در موسيقي تنوع به وجود آورم، فكر مي‌كنم بايد پاپ، سنتي و مدرن در هم آميخته شوند تا مخاطب‌هاي مختلف را جذب كنم.

او درباره سازبندي اجرا هم توضيح داد: سازهاي كوبه‌اي جنوب، گيتار، گيتارباس و پيانو در اين اركستر جاي داده شدند. البته اين سازها مربوط به اركسترهاي پاپ هستند كه من آن را با اركستر سمفونيك تركيب كردم، براي اينكه بيشتر بتوانم به مخاطب‌ام نزديك شوم.

انتظامي درباره تم‌هاي به كار رفته و فضاي سمفوني نيز توضيح داد: اين كار خيلي امكان تصويري‌شدن دارد، به خصوص موومان سوم كه ريتميك و به نوعي شاد است اما كار كردن با تصوير به نوعي سرمايه هم نياز دارد.

وي در عين حال گفت: وقتي براي تمرين فرصت كمي داشتم، ترجيح دادم ديگر تصوير را با كار همزمان نكنم. حتي اين كار مي‌تواند با نور و يا صداهاي خاصي همراه باشد نكته ديگر اين است كه گاهي حاشيه‌ها آنقدر به من فشار مي‌آورد كه ديگر روي كارم تمركز ندارم.

اين هنرمند در پاسخ به سوالي دراين‌باره كه چرا سالار عقيلي را براي خوانندگي اثر انتخاب كرده، گفت: صداي عقيلي را دوست دارم چرا كه صداي او پرقدرت و شخصيتش برايم شيرين است. او روي صحنه نيازي به كنترل شدن ندارد بنابراين تمام نيروي من جذب گروه كر و اركستر مي‌شود.

انتظامي همچنين گفت: قسمت اول سمفوني با نواختن گيتار آغاز مي‌شود كه جاري شدن آب را تداعي مي‌كند. تلفيق هارپ و اركستر زهي از ديگر ويژگي‌هاي اين موومان است. در قسمت دوم صداي هارپ، صداي قطرات آب را براي مخاطب تداعي مي‌كند و قسمت سوم به نوعي نشاط و شادي را القاء خواهد كرد چرا كه با سازهاي جنوبي همراه مي‌شود.

اين هنرمند قسمت چهارم «سمفوني كارون» را شادترين قسمت سمفوني دانست كه نوعي وطن‌پرستي در آن ديده مي‌شود و با تثبيت صداي خواننده و گروه كر به اوج مي‌رسد.

به گزارش ايسنا، در ابتداي نشست خبري «سمفوني كارون»، علي ترابي ـ رييس انجمن موسيقي ـ در سخناني يادآور شد: بحث ساخت «سمفوني كارون» در سال 90 به سفارش شركت توسعه آب و نيرو مطرح شد و آنها متقاضي ساخت اين قطعه از سوي مجيد انتظامي شدند.

او ادامه داد: متاسفانه در كشور ما سازمان‌هاي صنعتي كمتر به رخدادهاي فرهنگي توجه مي‌كنند و بيشتر در حوزه كاري خودشان فعاليت مي‌كنند اين در حالي است كه مي‌توان با محتواي هنر يك وزارتخانه صنعتي را نيز به يك شيوه مناسب توصيف كرد.

ترابي گفت: مديران شركت‌هاي صنعتي به آهنگسازان اعتماد كنند تا آنها بتوانند مبين يك رخداد موسيقي در سازمان‌شان باشند. طبيعي است كه مجيد انتظامي در كارهاي گذشته‌اش نيز اين توانايي را نشان داده است.

در ادامه اين مراسم رضازاده ـ مديرعامل شركت توسعه آب و نيروي ايران ـ در سخناني مطرح كرد: رودخانه «كارون» پرآب‌ترين رودخانه كشور است كه حاصل آن به دشت خوزستان منتهي و سرازير مي‌شود. اين رودخانه در طول تاريخ تعداد زيادي از جوانان غيور را كه در دفاع مقدس به شهادت رسيدند در حاشيه خود جاي داده است.

او ادامه داد: از نظر بنده رود كارون بخشي از هويت ملي ما است اما اين رودخانه همانگونه كه خاستگاه رشادت‌ها، حماسه‌ها از خودگذشتگي‌ها و فرهنگ و تاريخ ما است تجلي‌گاه استعدادهاي مديران و استفاده آنها از اراضي كشور از گذشته تاريخ‌مان تا به امروز است به خاطر اين نيازها از انجمن موسيقي درخواست كرديم كه به اين كار بزرگ و مهم مشغول شود و خوشبختانه اثر فاخر و ارزشمندي نيز در اين راستا خلق شد بنابراين تلاش ما اين است كه بتوانيم دين خود را به كساني كه مديونشان هستيم ادا كنيم.

رضازاده در زمينه خريد و سفارش آثار موسيقي از سوي مسئولان صنعتي نيز گفت: اين فرهنگ بايد در كشور ترويج پيدا كند و مسئولان در اجراي طرح‌هاي خود مسائل فرهنگي را نيز در نظر بگيرند. يك صنعت‌گر نمي‌تواند تمام جوانب يك موضوع را به مخاطب معرفي كند بنابراين مجبور است از زبان موسيقي كمك بگيرد تا آثار جاذبه بيشتري داشته باشد بنابراين بنده خريد آثار موسيقي را از سوي مسئولان دور از ذهن نمي‌بينم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار