شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
دکتر خدادوست: لازم است اطلاعات کافی از عوارض طب های سنتی در اختیار داشته باشیم و در این خصوص باید با اطلاع رسانی و استفاده منطقی و ضابطه مند از قوانین و مقرارت ملی بر طب های سنتی مکمل نظارت کنیم و از ادعاهای کاذب و بزرگ نماییهای که در این خصوص مطرح میشود بپرهیزیم

دکتر محمود خدادوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در افتتاحیه ی نخستین کنگره ی حکمت و خرد جندی شاپور که سه شنبه 28 اردیبهشت ماه 95 در تالار شهداء دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، با بیان اینکه کنگره حکمت و خرد نمادی از تاریخ و تمدن ایران اسلامی با یک نگاه حماسی است، گفت: جایگاه طب سنتی در نظام سلامت کشور به یک نقطه ی مطلوب و خودباور رسیده است.
 
وی افزود: قابلیت و ظرفیت در طب سنتی ریشه در فرهنگ و باور مردم دارد و می توان از آن برای ارتقای نظام سلامت بهره برد. طب سنتی مصداق این آیه از قرآن است که می فرماید: "آنچه که برای مردم سود دارد در روی زمین می ماند"  به همین دلیل است که باور داریم  اگر  طب سنتی سودی نداشت در نظام رایج پزشکی کشور به دست فراموشی سپرده می شد.
 
خدادوست خاطر نشان کرد: امروزه استفاده از طب سنتی به صورت آداب و عادت در سبک زندگی انسانها نقش بسزایی دارد و نشان می دهد بسیاری از این آداب و عادتها پشتوانه ی حکیمانه ای برای مردم به ارمغان آورده، به طوری که سود و نفع آن در زندگی روزمره مردم ملموس است. سازمان جهانی بهداشت با رویکرد تحقیق و بررسی روی گیاهان دارویی، فراگیری علوم مرتبط با داروهای گیاهی و درمانهای سنتی را در نظام  آموزشی کشورها مورد تأیید قرار داده است.
 
معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: در منابع طب سنتی اگر یک  دارو یا یک روش سنتی، درمانی در دو سه نسل متوالی آمده باشد دلیل بر موثر یا کم ضرر بودن آن دارو نیست، بیش از 1700 سال است که مردم خوزستان و ایران مدیون جندی شاپور و بیش از 1000 سال مدیون حکیم علی بن عباس اهوازی هستند.
 
خدادوست با اشاره به اینکه در حدود 30 سال قبل بود که سازمان جهانی بهداشت استفاده از ظرفیت طب سنتی را در دستور کار خود قرار داد، گفت: طب سنتی به دلیل ریشه دار بودن از فرهنگ و باور مردم و ارائه خدمات ارزان و قابل دسترس از جایگاه بالایی برخوردار است. امروزه علل مرگ انسانها از بیماریهای غیرواگیر در جهان بسیار شایع است که اگر طب سنتی در نظام سلامت هر کشور رایج شود در پیشگیری و کنترل بسیاری از این بیماریهای غیرواگیر موثر خواهد بود چرا که در رأس همه بیماریهای مزمن سبک زندگی نقش زیادی دارد و طب سنتی بر آن تأکید می کند.

 وی هدف طب سنتی را دستیابی به حداکثر منافع و حداقل مضرات عنوان کرد و  تأکید کرد: لازم است اطلاعات کافی از عوارض طب سنتی در اختیار داشته باشیم و در این خصوص باید با اطلاع رسانی و استفاده منطقی و ضابطه مند از قوانین و مقرارت ملی بر طب های سنتی مکمل نظارت کنیم و از ادعاهای کاذب و بزرگ نمایی های که در این خصوص مطرح می شود بپرهیزیم. وجود 25 تا 30 درصد از انواع گیاهان طبیعی و 750 هزار گونه گیاهی و 1800 اثر دارویی در کشور، ما را بر آن می دارد که همانند دنیا به سمت گیاهان دارویی قدم برداریم. برای وارد شدن داروی جدید گیاهی به کشور حدود 800 میلیون دلار و مدت زمانی قریب به 10 تا 17 سال نیاز است، به همین علت در سال 2008 فقط 31 داروی گیاهی جدید وارد کشور شد.

خدا دوست در پایان گفت: تلفیق دانش طب سنتی در دانش طب رایج در شورای انقلاب فرهنگی به همت جناب آقای دکتر ولایتی در سال 93 مصوب شد و در دو واحد درسی با عنوان آشنایی با طب سنتی به همه گروههای پزشکی ابلاغ شد. 
 













نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار