شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
"حکمت این ظرفیت را دارد که پزشکی را به جامعیت برساند تا پزشک وقتی انسان را درمان می کند هم جنبه بدنی او را و هم جنبه ملکوتی و جان او را مدنظر قرار دهد و هم بیماریهای روح او را و هم بیماریهای جسم او را معالجه کند"

حضرت آیت الله جوادی آملی از مراجع عالیقدر کشور با ارسال پیامی به نخستین کنگره حکمت و خرد جندی شاپور که سه شنبه 28 اردیبهشت ماه 1395 در تالار شهداء دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز آغاز بکار کرد، شرکت کنندگان در این کنگره را از نظرات و رهنمودهای ارزشمند خویش بهره مند ساخت. متن پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالی

مقدم شما فرهیختگان و دانشوران و پزشکان و صاحب نظران حکمت و خرد را گرامی می دارم و اعیاد پربرکت شعبانیه به ویژه میلاد حضرت ختمی امامت مهدی موعود (عج) را تهنیت عرض می کنم. از همه بزرگانی که در اقامه این کنگره حکمت و خرد جندی شاپور، شکوفایی ایرانی و اسلامی، تلاش و کوشش می کنند تشکر می کنم و  ان شاءالله سعی همه مشکور و مورد عنایت پروردگار باشد. از همه بزرگانی که با ارائه مقالات بر وزن علمی این کنگره افزوده اند، قدرشناسی می کنم، آنچه می تواند سبب فزونی خرد و حکمت از یک سو و شکوفایی ایرانی اسلامی این حکمت و خرد از سوی دیگر باشد، آن است که جریان پزشکی را  حکمت به جامعیت می رساند. پزشکی اگر در محدوده تن خلاصه شود، مشترکات فراوانی بین انسان و دام است که تفاوت در مقدار مصرف دارو و دام خواهد بود، چرا که چندین همایش مشترک تشخیص بیماریهای بین انسان و دام طرح شده است، اما حکمت کاری که می کند، پزشکی را بالا می آورد و به جامعیت می رساند که مشترکات بین انسان و فرشتگان را بررسی و ارزیابی می کند و به سمت فرشته شدن حرکت می کند و جامعه را جامعه فرشته ای می کند. جناب حکیم ثنایی سروده اند:"تو فرشته شوی ار جهد کنی /  برگ توت است که گشتست به تدریج اطلس". انسان اگر به مکتب وحی بار یابد، فرشته خوی می شود ، نه به بیراهه می رود و نه راه کسی را می بندد.این کنگره حکمت و خرد که جهت شکوفایی این مطلب از منظر ایران و اسلام مطرح شده است ، وقتی به جامعیت خود بار می یابد که مشترکات انسان و فرشته مشخص شود. قرآن کریم بسیاری از اوصافی که برای ملائکه ذکر می کند برای انسان که خلیفه خداست یاد می کند.اگر از فرشتگان به عنوان بِأَيْدِي سَفَرَةٍ، كِرَامٍ بَرَرَةٍ ﴿آیات 15و 16سوره مبارکه عبس﴾ از انسانها به عنوان بنی آدم یاد می کنند و اگر فرشته ها را در عالم خود عالم و آگاه کرده است به جامعه انسانی از راه وحی نبوت فرمود: اقرا و ربک الاکرم، الذی.....(آغاز سوره مبارکه علق) که این بخش که طبق مشهور جزء اولین بخشهای فرود آمده به قلب پیامبر(ص)است ، ما را به مکتب کرامت فرا می خواند. اگر گفتند در یک کلاس مهندس تدریس می کند یعنی درس هندسه می دهد و اگر گفتند در یک کلاس پزشک تدریس می کند یعنی پزشکی درس می دهد، اگر گفتند خدای اکرم درس می دهد یعنی درس کرامت می دهد.جامعه کریم جامعه فرشته است این جامعه فرشته نه به بیراها می رود و نه را ه کسی را می بندد. بسیاری از فرشتگان محو جلال و جمال الهی هستند و به غیر از جلال و جمال الهی نمی اندیشند. بسیاری از بزرگانی هستند که راه حکمت را طی کرده اند و از آنجا به معرفت راه یافته اند و فرشته خوی شده اند.قرآن کریم ما را گذشته از اینکه از لذایذ ظاهری برخوردار می کند از لذت معنوی هم متنعم می کند. حرف ابن فارض مصری این است که ما به نام دوست شرابی نوشیده ایم و مست شده ایم که این دو کار ما قبل از آن بود که خدای سبحان انگور را خلق کند. این هم برای مستی و هم برای دوست است. می گوید قبل از اینکه خداوند سبحان درخت انگور را خلق کند ما مست بوده ایم، این برای همه ماست، نه زمان دارد تا متزمن معرفی کند و نه مکان دارد تا متمکن معرفی کند؛ این از نبش زمان و زمین بالاتر است؛ منظور درخت انگور نیست بلکه کل نظام سپهر است، قبل از اینکه آسمان و زمین خلق شود، انسان با خدا عهد بست که جز او را نشناسد و جز او را نپذیرد و جز او را نپسندد.حکمت این ظرفیت را دارد که پزشکی را به جامعیت برساند تا پزشک وقتی انسان را درمان می کند هم جنبه بدنی او را و هم جنبه ملکوتی و جان او را مدنظر قرار دهد و هم بیماریهای روح او را و هم بیماریهای جسم او را معالجه کند.در واقع دستی در زمین دارد و دستی هم بالای زمین؛ دستی در زمان دارد و دستی هم در بالای زمان، این جامعه جامعه فرشته است و اگر مشکلاتی در مملکت است مثل فریب، خیانت، اختلاس، ربا و ... همه به این دلیل است که انسان در بدن خلاصه شده است و این جامعیت باید هم خواسته تن و هم خواسته روح را به سمت فرشته شدن سوق دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار