شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵
قرائت غلط از این پیام در جریاناتی چون داعش نمود پیدا می‌کند که نمی‌توان آن را فرزند مشروع و خود خواسته انقلاب اسلامی ایران خواند و از سوی دیگر مخالفانی هستند که از سردمداران کفر جهانی ریشه می‌گیرند و این معنویت را برنمی‌تابند.
 یادگار امام با اشاره به «احیاء تفکر دینی» به عنوان پیام انقلاب اسلامی، گفت: اگر امروز از این گفتمان مراقبت نکنیم، آسیب‌های آن را شناسایی نکنیم و کسانی که صاحبان، حافظان و حاملان این گفتمان هستند واقعا متعلق به آن نباشند گفتمان انقلاب اسلامی ممکن است به ضدّ خود تبدیل شود.

به گزارش ایلنا به نقل از جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر که در جماران برگزار شد، با بیان اینکه «انقلاب اسلامی ایران یک مقطع بزرگ تاریخ معاصر جهان است»، به سه گام این انقلاب اشاره و اظهار کرد: تغییر نظام سیاسی اولین گام انقلاب اسلامی است که مانند سایر انقلابات سیاسی دنیا منجر به تغییر مدیران و نیز سیستم سیاسی کشور شد.

وی دومین تغییر انقلاب اسلامی را دگرگونی در جایگاه طبقات اجتماعی ذکر کرد و افزود: از علل تفاوت بنیادین انقلاب ما با تحولات قبل از خود این است که طبقات اجتماعی را در هم ریخت؛ البته این اتفاق با عوارضی همراه بود اما باعث تحول اجتماعی شد و بسیاری از کسانی که اکنون در طبقات بالا نشسته‌اند پیش از انقلاب طبقه اجتماعی متفاوتی داشتند.

یادگار امام با اشاره به خطبه‌ای از نهج البلاغه که مرحوم آیت‌الله طالقانی در ابتدای انقلاب بدان اشاره می‌کردند، یادآور شد: امیرالمومنین(ع) پس از پذیرش حکومت فرمودند «قسم به خدا، من شما را آزمایش خواهم کرد و شما را غربال خواهم نمود تا بالا و پایین شوید. آن‌هایی که به ناحق بالا رفته، پایین آیند و آن‌هایی که به ظلم عقب مانده‌اند جلو افتند و در جایگاه خویش قرار گیرند». اتفاقی که در دهه 1360 رخ داد این بود که یک طبقه متوسط بسیار فربه شکل گرفت که هم پشتوانه اصلی انقلاب شد و هم مانع هرگونه به هم ریختگی در تداوم انقلاب گردید؛ این طبقه ساختار اصلاح گرانه قوی در جامعه ایجاد کرد تا آن را همواره در مقابل آفت‌های درونی واکسینه کند.

سیدحسن خمینی، رقم زدن انقلابی فراتر از مرزهای تاریخی و جغرافیایی را سومین گام انقلاب اسلامی خواند و گفت: این مسأله در مورد چند انقلاب بزرگ دیگر دنیا نیز صدق می کند؛ مانند انقلاب روسیه که سوسیالیسم پیام اصلی آن بود و به مدت هفتاد سال در تمام دنیا در راستای آن احزاب، گروه‌ها، کمینترن بین‌الملل و حرکت‌های مختلفی ایجاد شد تا این پیام فراگیر شود، اگرچه ابزارهایی همچون سلاح اتمی، جنگ سرد و... نیز پشتوانه آن بود. در انقلاب فرانسه نیز که با اشتباهات فراوانی به وقوع پیوست، جامعه این کشور پس از خسته شدن از روند طی شده، به دستاوردی به نام نظام دموکراتیک در مقابل نظام استبدادی رسید و در آمریکا در جریان جنگ‌های شمال و جنوب نهضت ضد برده‌داری شکل گرفت که پیامی فراتر از تاریخ و جغرافیای آمریکا داشت.

وی با اشاره به پیام بزرگ انقلاب اسلامی ایران، تصریح کرد: ممکن است پیام انقلاب ما غلط فهمیده شده باشد اما این مشکل مانند بسیاری از حرکت‌های بزرگ است؛ همانگونه که امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند «هَلَکَ فِیَّ رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ» (دو تن به خاطر من تباه شدند: دوستی که اندازه نگاه نداشت و دشمنی که بغض- مرا- در دل کاشت).

یادگار امام احیاء تفکر دینی، تمدن اسلامی و بازگشت به معنویت را پیام انقلاب اسلامی خواند و یادآور شد: قرائت غلط از این پیام در جریاناتی چون داعش نمود پیدا می‌کند که نمی‌توان آن را فرزند مشروع و خود خواسته انقلاب اسلامی ایران خواند و از سوی دیگر مخالفانی هستند که از سردمداران کفر جهانی ریشه می‌گیرند و این معنویت را برنمی‌تابند.

وی افزود: در میان این مخالفت‌ها و برداشت‌های غلط، صاحبان اندیشه انقلاب موظفند که پیرایه‌های افراط و تفریط را از گفتمان سیاسی امام و انقلاب اسلامی بزدایند. ما باید در مقابل این پیرایه‌ها که از یکسو در بنیادگرایی اهل سنت در داعش بروز می‌یاید و بازگشتی مرتجعانه، مبتذل و خبیث است که در هیچ دوره‌ای قابل دفاع نیست و از طرف دیگر در قالب جریانات مخالف احیاء معنویت در جامعه انسانی بروز می‌یابد، بایستیم.

سید حسن خمینی دوره‌های 40، 50 ساله را مقطع کودکی گفتمان‌های اثرگذار دانست و یادآور شد: گفتمان انقلاب اسلامی به تازگی شراره گرفته است و یکی دو نسل باید بگذرد تا به اوج خود برسد و سپس به مرحله ثمردهی برسد؛ همانگونه که در سایر گفتمان های تاریخی دیده‌ایم در دوره‌های ده تا 15 سال اول جوانه می‌زنند و سپس رشد می‌کنند، اما اگر امروز از این گفتمان مراقبت نکنیم، آسیب‌های آن را شناسایی نکنیم و کسانی که صاحبان، حافظان و حاملان این گفتمان هستند واقعا متعلق به آن نباشند گفتمان انقلاب اسلامی ممکن است به ضدّ خود تبدیل شود.

وی ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی فراتر از گفتمان سیاسی است و باید آن را گفتمان اسلام حقیقی دانست که بر گرفته از اندیشه مهدویت راستین است؛ گفتمانی که بازگشت جامعه جهانی به معنویت، دین، خدا و تأثیرگذاری عالم ماوراء الطبیعه در زندگی ماست و مغایر است با انواع و اقسام گفتمان‌ها که عمدا یا غیرعمد برای گمراهی آن ایجاد شده است.

یادگار امام گفت: حقیقت اسلام توحید و نبوت است و واقعیت نبوت، امامت و ولایت است که روح آنها در هویت مهدویت مستتر شده است.

وی با بیان اینکه ما همه امیدواریم که شاهد بر پایی نظام عدالت و معرفت مهدوی باشیم، افزود: جهان تشنه آرامش و حقیقت است و این جز در جامعه‌ای که در آن آرمان های حجت ابن الحسن(ع) تحقق یافته باشد ممکن نیست و انقلاب اسلامی مقدمه انقلاب جهانی حضرت صاحب الامر(عج) است.

سید حسن خمینی برگزاری چنین همایش‌هایی خصوصا در فضای جهان اسلام را بسیار مهم و مورد نیاز ارزیابی کرد و اظهار داشت: در داخل ایران این گفتمان را می‌شناسیم و حاملان آن نیز حضور دارند و می‌توانند همیشه در مورد گفتمان سخن بگویند و لذا کسانی هم که از این گفتمان تخلف می‌کنند خطایشان آشکار می‌شود اما پیام جهانی این گفتمان محتاج آن است که دائما افرادی از سراسر جهان نسبت به موضوع آگاه شوند.

وی با تشکر از دست اندرکاران همایش بین‌المللی اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر، دکتر صالحی را دارای همت بالا و شناخت و دغدغه لازم نسبت به موضوع همایش دانست و تأکید کرد: هرچه زمان می‌گذرد، نیاز به چنین همایش‌هایی بیشتر می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار