شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۹

خلیج‌فارس به ‌علت ارتباط با آب‌های اقیانوسی، ظرفیت بزرگی از آب را در خود جای داده و همواره حجم توصیف‌ ناشدنی از آب را با اقیانوس هند و دریای عمان تبادل می‌کند که استفاده از بخشی از آن برای شیرین‌سازی، آسیبی به زیست محیط آن وارد نمی‌کند. دریای خزر یک دریای بسته و بدون ارتباط با دیگر منابع آبی کره زمین است و در صورت بروز بحران‌های ناشی از بارش، همه پروژه با مشکل روبه‌رو می‌شود.

کد خبر: ۲۵۶۳۳۴تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۷

محمد آشوری درباره طرح آب شیرین کن خلیج فارس گفت: از مدت‌ها پیش، به ‌دنبال افزایش اعتبارات روش‌های جایگزین برای مقابله با بحران خشکسالی در استان هرمزگان و استان‌های جنوبی کشورمان بوده‌ایم و ایده عقلانی انتقال آب از خلیج‌فارس با شیرین‌سازی آب و انتقال آب به مناطق گوناگون استان هرمزگان و جنوب کرمان، می‌تواند گشایشی بزرگ را در این حوزه باشد.

به گزارش «شوشان»، نماینده مردم هرمزگان و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به فشارهای گسترده‌ای که از ناحیه کمبود بارش در هرمزگان به کشاورزان و مردم این منطقه وارد شده، اظهار کرد: مجموعه‌ای از چند بانک با تشکیل یک کنسرسیوم واحد در زمینه انتقال آب از خلیج‌فارس به مرکز کشور، وارد عرصه مهار بحران آب در مناطق گوناگون کشور شده‌اند که این حرکت را می‌توان گامی بزرگ و عقلانی از ناحیه دولت برای حل این مشکل دست‌کم در سه استان هرمزگان، یزد و کرمان دانست.

وی افزود: پروژه بزرگ آب‌شیرین کن خلیج‌فارس که بزرگترین آب‌شیرین کن منطقه به شمار می‌رود، یکی از راهکارهای مهار بحران کم آبی در کشور است که وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی نیز پیگیری‌هایی را انجام داده‌اند و در زمان بررسی بودجه سال ۹۱ کشور نیز در برخی سرفصل‌های بودجه‌ای نیز به آن پرداخته شد و سه بانک عامل نیز در این زمینه مشارکت دارند.

نماینده مردم هرمزگان با اشاره به کارشناسی‌های ویژه‌ای که برای ساخت این پروژه صورت گرفته، اظهار کرد: شیوه شیرین‌سازی آب با آخرین تکنولوژی روز دنیا، از یک سو و مکان برداشتن آب از دریا به ‌گونه‌ای طراحی شده که مخاطرات زیست‌محیطی را به‌ دلیل تبادل مداوم آب به حداقل رسانده و در عین حال می‌تواند زمینه مهار بزرگترین مشکل پیش روی توسعه هرمزگان را مرتفع کند.

آشوری گفت: محل استفاده این حجم از آب شیرین‌سه استان هرمزگان، یزد و کرمان تعیین شده و برای آب شرب مردم و آب مورد نیاز صنایع با غلظت‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیفیت آب تولیدی این مجتمع آب شیرین کن نیز به واسطه تکنولوژی خاص به گونه‌ای است که رضایت مردم را نیز به‌ دنبال خواهد داشت و می‌توان برای سایر استفاده‌های صنعتی نیز از آن بهره گرفت.

وی افزود: همین طور نسبت در نظر گرفته شده برای هر کدام از سه استان هرمزگان، کرمان و یزد، به ‌گونه‌ای است که می‌تواند تا اندازه‌ای بحران تشنگی در این مناطق را مرتفع کند. همین طور مشخصات مجموعه آب شیرین کن به‌ گونه‌ای است که می‌توان آن را به ‌تدریج گسترش داد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا استفاده از آب خلیج‌فارس برای انتقال به کویر شدنی است، ولی کار‌شناسان این امکان را برای خزر ناممکن می‌دانند و رییس مجلس هم اقدام دولت برای انتقال آب از خزر را ملغی کرد، گفت: خلیج‌فارس به‌ علت ارتباط با آب‌های اقیانوسی، ظرفیت بزرگی از آب را در خود جای داده و همواره حجم توصیف ناشدنی از آب را با اقیانوس هند و دریای عمان تبادل می‌کند که استفاده از بخشی از آن برای شیرین‌سازی آسیبی به زیست محیط آن وارد نمی‌کند؛ افزون بر این، تمهیداتی نیز برای انجام این پروژه توسط کار‌شناسان در نظر گرفته شده که مخاطرات زیست‌محیطی آن را به حداقل می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: دریای خزر یک دریای بسته و بدون ارتباط با دیگر منابع آبی کره زمین است و در صورت بروز بحران‌های ناشی از بارش، کل پروژه که هزینه‌ای بسیار کلان برای آن صرف می‌شود با مشکل روبه‌رو می‌شود و به همین دلیل است که بسیاری از کار‌شناسان در مورد توفیق در اجرای این پروژه تردید کرده بودند.

نماینده مردم بندرعباس ادامه داد: یکی از راهکارهای جدی برای مقابله با بحران کمبود آب در استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، استان قزوین، استان قم، استان البرزو همین طور استان‌های اصفهان، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، استفاده از طرح بزرگ انتقال آب از کشور تاجیکستان است. این کشور هم‌اکنون دارای سالانه ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آب مازاد است که عمده آن، ناشی از بارش‌های بسیار سنگین برف در ارتفاعات این کشور است که آن را به یکی از کشورهای دارای منابع بسیار بزرگ آب شیرین تبدیل کرده است.

عضو فراکسیون جنوب گفت: کشور تاجیکستان علاقه بسیاری به فروش منابع آبی خود به کشورهایی از جمله ایران دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز نیازمند به منابع آبی گسترده شیرین برای سیراب کردن مناطق کویری و کم آب خود است؛ بنابراین، دیدارهای گوناگونی میان مسئولان عالی کشورمان با این کشور برای خرید آب انجام گرفته و نمایندگان پارلمان دو کشور نیز بار‌ها در این زمینه دیدارهایی داشته‌اند که به تفاهم‌نامه‌های دو جانبه‌ای نیز منتج شده است.

آشوری درباره آخرین وضعیت انتقال آب از تاجیکستان به کشورمان نیز گفت: هم‌اکنون کنسرسیوم بزرگی در استان‌های خراسان ـ که میزبان اجرای پروژه هستند ـ تشکیل شده و در اعتبارات لازم در این حوزه در حال جمع‌آوری است و برخی بانک‌های بین‌المللی نظیر صندوق توسعه اسلامی نیز برای این منظور اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌توان از ظرفیت آن‌ها نیز بهره برد.

نزدیکترین و محتمل‌ترین گزینه استفاده از آب خلیج‌فارس است

نماینده مردم هرمزگان در مجلس محتمل‌ترین و نزدیک‌ترین و اجرایی‌ترین پروژه برای انتقال آب به استان‌های یزد و کرمان و بخش‌هایی از استان هرمزگان را اجرای طرح بزرگ آب‌شیرین‌کن در جوار خلیج‌فارس و استفاده از خطوط انتقال آب عنوان کرد و گفت: اجرای صفر تا صد این پروژه در خاک کشورمان است و با استفاده عمده از تکنولوژی بومی انجام می‌گیرد و عملیات اجرای آن نیز با توجه به تصویب بودجه آن در حال آغاز شدن است و می‌توان فاز به فاز آن را وارد مدار کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار