پورفرخی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان همسر خانم دکتر مریم حیدریان نامی آشنا برای دوستداران میراث و البته منتقدان میراث دارد و این روزها نیز زمزمه برکناری اش شنیده می شود. خانم حیدریان نظرات جالبی در خصوص شوهرش دارد.

"> واکنش همسر مدیرکل میراث به شایعه برکناری وی
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶

پورفرخی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان همسر خانم دکتر مریم حیدریان نامی آشنا برای دوستداران میراث و البته منتقدان میراث دارد و این روزها نیز زمزمه برکناری اش شنیده می شود. خانم حیدریان نظرات جالبی در خصوص شوهرش دارد.

 

اختصلصی شوشان : تا دلت بخواهد زوج های هنری فراوان اند و در سینما و تلویزیون نام و نشانی از خود بر جای گذاشته اند اما انگشت شمارند زوج هایی که در عرصه مدیریت صاحب یک سمت و یا در یک رده باشند. خانم مریم حیدریان مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان از این دست افراد است که در کنار اشتراک های فراوان زندگی با همسرش ، یک وجه اشتراک دیگر هم در عرصه کار دارد و آن وجه مشترک "مدیرکلی" ست. پورفرخی همسر خانم دکتر مریم حیدریان نامی آشنا برای دوستداران میراث و البته منتقدان میراث دارد و این روزها نیز زمزمه برکناری اش شنیده می شود. قصد نداریم تا به این موضوع ورود کنیم اما ناخودآگاه بخشی از گپ و گفت و گو با حیدریان به این امر اختصاص پیدا کرده چرا که کار تخصصی مامایی و زندگی چندان از هم جدا نیست ؛ آن هم برای یک زوج مدیرکل. حیدریان اشراف کاملی در حوزه زنان پیدا کرده و نظرات جالبی در این خصوص دارد. وی می گوید که زنان خوزستان از نوع بهترین اند . حیدریان معتقد است که تحکیم خانواده ربطی به اشتغال زنان ندارد چرا که برخی زنان شاغل بیشتر از زنان خانه دار به امور خانه توجه می کنند

از کجا شروع کنیم خانم حیدریان ؟

روی من زوم نکنید

چرا ؟

سال اول اومدنم نیست که بخواهم خودم را معرفی کنم.

چند سال سابقه مدیریت دارید؟

7 سال... 2 سال به عنوان مدیر روابط عمومی تامین اجتماعی بودم و از سال 84 تاکنون نیز در سمت مشاور استاندار و مدیر کل امور بانوان استانداری  هستم.

شما به حوزه میراث فرهنگی علاقه دارید؟

کسی نیست که علاقه نداشته باشد

وضعیت میراث فرهنگی خوزستان خوب است یا بد ؟

در استان باید بستر گردشگری را فراهم کنیم باید نگاه شود آیا در استان به تعداد کافی هتل داریم ؟ به تعداد کافی امکانات و رفاهیات برای حضور گردشگران در استان وجود دارد؟ مواردی هست که در میراث فرهنگی تصمیم گیری نمی شود  بلکه همت استان را می طلبد که بستر را فراهم کنند تا میراث استان را به دنیا و کشور نشان دهیم.

از بایدها گفتید حالا از واقعیت ها بگویید

سازمان میراث فرهنگی سازمانی است که اسم بلندی دارد اما متاسفانه نه نیروی انسانی ، نه ساختار و نه حتی مکان دارد. اداره ای با حوزه های وسیع حتی ساختمانی ندارد که در آن مستقر شوند و سالانه بخش زیادی از بودجه را باید صرف اجاره ساختمان داده شود.

شما زودتر مدیرکل شدید یا آقای پورفرخی

من سال 84 به این سمت منصوب شدم ولی ایشان 2 سال است که مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان شده.

ارتباط فامیلی تاثیری در این انتصاب ها داشته ؟

خیر

زمزمه های برکناری پور فرخی را شنیده اید؟

از روزی که مدیرکل شدند شایعات بوده و بعد از چند ماه از انتصاب شان شایعات  اوج گرفت البته من تحلیل نکنم بهتر است.

واکنش شما به برکناری ایشان ؟

به نظر من هر جایی می توانند خدمت کنند. تفاوتی ندارد که در میراث باشد یا جای دیگر .

به نظر شما مدیریت میراث نواقصی ندارد ؟

هرکس که بتواند میراث را خوب اداره کند باید مسئول باشد و اگر کسی باشد که امروز بتواند از ایشان بهتر اداره کند آن نفر بهتر باید بیاید و کار را بر عهده بگیرد.

این حرف و حدیث ها را درخصوص ضعف مدیریت در حوزه میراث را قبول دارید؟

هیچ صحبت جدی راجع به ماندن یا رفتن پورفرخی من نشنیدم. شایعه در حد حرف است اگر کسی باشد که بگوید در فلان موضوع میراث ضعف داریم و بایستی این ضعف را برطرف کنیم می توانیم آن را بپذیریم اما به صورت کلی  در مورد خیلی از مدیریت ها این حرف ها گفته می شود.

این شایعات از کجا سرچشمه می گیرد؟

ممکن است این حرف ها از سوی بخش غیر دولتی پیش بیاید ، از سوی انجمن های میراثی که همیشه جز منتقدین میراث بودند.

این انتقادها علمی است یا مغرضانه ؟

اگر به سابقه انجمن ها نگاه کنیم در هر ده مطلبی که از میراث گفته اند 9 تای آن ها منفی بوده !

پس مغرضانه می دانید ؟

آقای پورفرخی فردی هست که همیشه  و همه جا برای 100 کار کرده هیچ وقت برای 50 کار نکرده با شناختی که من از ایشان دارم هر وقت قرار شد که جایی برای 50 کار کنند آن کار نمی پذیرفتند. شما می توانید با دقت بیشتری بروید و کار را ببینید. در چند سال اخیر فعالیت هایی در بخش های میراث و در بُعد فرهنگی انجام شده که در سطح ملی بوده و ارزش بالایی داشته است.

واکنش شما به این انتقادات ؟

اعتقاد دارم شاید برخی از این انتقادات پلکان ترقی هم باشند اما برخی نقدها قابل دفاع نیست. اگر در انتقادها غرض ورزی و سیاسی کاری نباشد خیلی ناراحتی ندارد و کسی که مسئولیت و مدیریت جایی را می گیرد باید ظرفیت این را داشته باشد.

تا حالا از همسرتان در حوزه کاری دفاع کردید؟

کار مثل یک مسئله خانوادگی نیست که در کار همدیگر دخالت کنیم. ولی اگر به حوزه کاری من مرتبط باشد و نیاز باشد که پاسخش داده شود

در خانه هم در مورد کار حرف می زنید؟

ما اصلا راجع به کار در خانه صحبت نمی کنیم مگر در مواردی خیلی خاص. چون واقعا هر دو مسئول هستیم ، مدیر هستیم و زمانی که در خانه ایم سعی می کنیم بیشتر به فضای خانه و بچه ها رسیدگی کنیم . سعی می کنیم در کار هم دخالت نکنیم اما مشورت کاری از هم می گیریم.

تا حالا شده که پورفرخی در حوزه کاری شما وارد شود و نظر دهد ؟

معمولا در حوزه کاری خودشان از برنامه های حوزه زنان استقبال خوبی می کنند. جزو مدیرانی هستند که  در انتصاب شان از خانم ها استفاده کردند. اما به نسبت کاری که برای خانم ها می کنند ما کمتر ایشان را تشویق می کنیم  .

خانم حیدریان مایلید به مسائل زنان در خوزستان بپردازیم ؟

بفرمایید . از همان اول آماده بودم

جامعه به حضور زنان در عرصه مدیریتی چه دیدگاهی دارد؟

در حال حاضر دیدگاه جامعه نسبت به زنان تغییر کرده  است. نسبت به دیگر استان ها دیدگاه خوزستان مثبت تر شده است. ما اصرار داریم وقتی خانم ها به سطح رشد و توان علمی و مدیریتی رسیدند بتوانند متناسب با آن رشد علمی، فرهنگی و مدیریتی در سطح جامعه هم مسئولیتی که متناسب با شخصیت زن ، با روحیه و فرهنگ ارزشی و بومی ما سازگار باشد داشته باشند اما گاهی از نقش مهم و اصلی زن غافل می شویم.

منظور شما از نقش اصلی و بی بدیل زن چیست؟

مهمترین و ماندگارترین اثری که یک زن می تواند داشته باشد در خانواده و تربیت فرزند است. به طور طبیعی خانم ها بعد از اینکه فضای خانواده را مدیریت کردند در فرصت هایی که در جامعه خود دارند نیز می توانند به همان نسبت رشد داشته باشند .

پس بر این باورید که همه زنان باید در جامعه حضوری فعال داشته باشند؟

ظرفیت وجودی زنان ما به گونه ای است که همزمان می توانند چند مسئولیت را به پیش ببرند و این البته شاید شامل حال همه زنان ما نشود. قطعا یه سری از خانم ها هستند که در کنار مسئولیت اجتماعی مادران خوبی هم هستند اما به نظر من یک خانم وقتی موفق است که بتواند بین کار و زندگی اجتماعی و زندگی خانوادگی تعادل لازم را برقرار کند.

این درست است که زنان خانه دار در تحکیم بنیان خانواده نسبت به زنان شاغل موفق تر اند؟

معمولا وقتی شخصی یک مسئولیت به عهده اش باشد احتمال اینکه آن مسئولیت را به خوبی انجام دهد بیش تر است  اما این را مطلق نمی دانم،. زن خانه دار سراغ داریم که تا ساعت های نیمروز هنوز به کار تحکیم خانواده و امورات خانه نپرداخته و زن شاغل هم داریم که از ساعت های اولیه صبح هم بلند میشه و فرآیند های کاری خانم خانه را شروع می کند  و در وقت استراحت نیز آموزش های لازم و ارتباطی که لازم است را برقرار می کند.

زنان را برای ورود به شغل تقسیم بندی می کنید؟

من جز کسانی هستم که با این عقیده که خانم ها هر کاری را که می خواهند می تواند انجام دهد مخالفم. شاید به لحاظ فیزیکی در خیلی از کارها خانم ها بتوانند فعالیت کنند اما به نظر من شرایط روحی و فیزیکی خانم ها با همه مشاغل هماهنگ نیست ، در خیلی از مشاغل است که نه ضرورتی دارد که خانم ها در آن ورود کنند و نه از لحاظ اخلاقی، روحی و جسمی با توان و روح این خانم سازگار و هماهنگ باشد و اگر حق انتخاب داشته باشد باید در مشاغلی ورود کنند که اثرگذاری آنها بیش تر و با روحیه و شرایط خودشان سازگار تر است.

چرا زنان خوزستانی چندان در عرصه مدیریت خوش ندرخشیدند؟ مثلا در انتخابات مجلس خانم ها نتوانستند وارد شوند؟

موضوع انتخابات مجلس موضوعی چند وجهی است. در شهرهایی که خانم ها رای می آورند خانم ها در قالب یک لیست  و یا یک گروه سیاسی رای آوردند و کاندید انفرادی زن نداشتیم. در خوزستان نیز خانم هایی که کاندیدا بودند به لحاظ سابقه مدیریتی، تجربه و سابقه بالایی نداشتند و این در انتخاب آنها اثر گذار بود  و باید این حق را برای مردم قائل شد که با توجه به مسائل و مشکلاتی که استان ما از دیرباز تاکنون داشته ، باید با دقت بیشتری نماینده را انتخاب کرد و اگر به خانم ها رای ندادند دلیلش این نیست که مردم خوزستان خانم ها را قبول ندارند ، شاید به خاطر این بوده که نیاز است با تجربه بیشتری خانم ها کاندیدا شوند.

زنان خوزستان را چگونه ارزیابی می کنید

زنان خوزستان از نوع بهترین اند و بالاخره در شرایط سخت خود را نشان دادند، آن قدر هم بستر  و زمینه فراهم نبوده و من به شدت با این امر که زنان خوزستان  اعتماد به نفس کافی دارند موافقم. هرجا که بستر لازم فراهم بوده خود را نشان دادند و هر جا که خانواده ، مملکت و نظام به حضور آنها نیاز داشته حضور جدی خود را به نمایش گذاشته اند.

وعده ای داده اید که نتوانید عملی کنید ؟

شاید

پارک بانوان از وعده های عملی نشده شما بود

متاسفانه در جانمایی پارک مسائل و مشکلاتی است که باید برطرف شود ، اعتبارات لازم در سال جاری اخذ شده، نزدیک به 10 میلیارد ریال نیز سال گذشته به این پروژه اختصاص داده شده و قرار بود که فاز اول آن در هفته زن امسال به بهره برداری برسد اما چون زمینی که برای آن درنظر گرفته شده متعلق به بخش تحقیقات و آموزش کشاورزی جهاد کشاورزی است  از طریق وزارت جهاد کشاورزی باید پیگیری شود و استاندار خود یکی از مدافعین این پروژه است و نسبت به این امر دید مثبتی دارد.  بیشتر سوله های پارک آماده و ساخته شده از جمله سوله کامل استخر شنا، ورزشی، آلاچیق ، بخش های فرهنگی ، بازارچه ویژه بانوان و ....در این پارک در نظر گرفته شده.

و سخن آخر؟

از اینکه بستر لازم را فراهم کردید که با نگاه ویژه ای به زنان جامعه خوزستان نگاه شود سپاسگزارم.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار