اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
فرح ناز مقيمي ساراني 

وبلاگ ها را شايد بتوان نقطه شروع روابط عمومي الكترونيك نام نهاد. از شهريور 1380 كه اولين وبلاگ فارسي زبان راه اندازي شد تا كنون كه 15 سال از عمر آن مي گذرد، فن آوري ها و تكنولوژي هاي زيادي پا به عرصه ظهور نهادند كه دنياي روابط عمومي را دگرگون كردند و ماهيت امر اطلاع رساني و ارتباط گيري كه تا پيش از اين از طريق روش هاي سنتی انجام مي گرفت دچار تحولات چشمگيري شد. خلق تكنولوژي هاي جدید به گونه اي پيش رفت كه در مدتي كمتر از 20 سال شاهد گسترش انواع شبكه هاي اجتماعي در فضاي مجازي هستيم و هر فردي به پشتوانه تلفن همراه، مديريت روابط عمومي كسب و كار خود را به شكلي تاثير گذار بر عهده دارد.

اگر چه تكنولوژي هاي نوظهور در ابتدا تغييرات چشمگيري در روابط عمومي هاي سازماني در ايران به وجود آورد اما اين حركت ها بصورت مقطعي و كوتاه بود و پس از مدتي تنها به ابزاري لوكس و تزييني تبديل شدند. حال سوال اساسي اين است كه چرا با گسترش هر چه بيشتر تكنولوژي هاي ارتباطي، آهنگ رشد روابط عمومي در كشورمان کند است و چالش هاي روابط عمومي و نقش كمرنگ آن در تصميم گيري ها و مشاوره هاي راس سازمان در بيشتر نهادها و سازمانها همچنان احساس مي شود.

پاسخ شايد در يك جمله نهفته باشد و آن "فقر نرم افزارهاي فكري و عدم آشنايي مديران ارتباط گستر با نظريات علمي در حوزه روابط عمومي و علوم اجتماعي است."

همه اين تكنولوژي هاي ارتباطي در واقع كانال هاي ارتباطي هستند كه بايد محتوا را از طريق آنها انتقال داد اما اينكه چه محتوايي،چگونه و در چه زماني به  مخاطب برسد از اهميت بيشتري برخوردار است. بنابر اين دست اندرکاران روابط عمومی علاوه بر تسلط به مهارتهاي حرفه اي روابط عمومي، شناخت علائق و ذائقه مخاطبان و آگاهي از ماموريت سازمان خود بايد از نظريات علمي رايج در حوزه روابط عمومي و نحوه بكارگيري آنها در شرايط مختلف نيز آگاهي داشته باشند.  

نظریه ها ، فهم روابط بین وقايع و حوادث مختلف را آسان می کنند و از آنها می توان برای توضیح یا پیش بینی نحوه وقوع رويدادها ، حوادث و یا رفتارهای معین بهره جست. به دليل پيچيدگي روابط اجتماعي به طور كلي  این نظریه ها در سه دسته « نظریه های مربوط به روابط عمومي »، «نظریه های شناختی و رفتاری»  و «نظریه های موجود در ارتباطات اجتماعی» تقسيم بندي مي شوند و ضروري است تا همه مديران و كارشناسان روابط عمومي نسبت به آنها اشراف داشته باشد زیرا این نظریات در واقع نرم افزارهایی هستند که که بر جریانات علمی معتبر استوار است و زیرساخت های فکری لازم را برای پیشبرد اهداف فراهم می آرود.

هر چند طی یک دهه اخیر انجمن های تخصصی فعال، استادان و فعالان روابط عمومی حرفه ای را دور هم جمع نموده و با برگزاری دوره ها ،همایش ها و سمینارهای متعدد تحول زیادی در پیاده سازی روابط عمومی حرفه ای به وجود آورده اند اما جای خالی دوره های مرتبط با نظریات روابط عمومی و علوم اجتماعی همچنان احساس می شود. موضوعی که شاید پیاده سازی آن فاصله زیاد روابط عمومی های ما را با استانداردهای جهانی اندکی کاهش دهد.

در پایان باید گفت هر چند تگنولوژی های جدید هم پای سایر دنیا وارد کشور می شود اما طیف زیادی از دست اندر کاران و تصمیم سازان ضمن آشنایی با این ابزارها همچنان گرایش های قلبی خود را به شیوه های سنتی حفظ  نموده اند و تنها با آموزش است که می توان فضایی رو به پیشرفت را فرآهم آورد.
 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار