شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۵

 

داود سالمی

در مطلب گذشته از اهمیت فضای سایبری و تعاریف جامع آن گفتیم در قسمت دوم این مطلب به ویژگی های فضای سایبری و جنگ سایبری می پردازیم

از جمله ویژگی های اساسی فضای سایبر که باعث ایجاد محیطی مناسب برای سربازان جنگ های سایبر می شود می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

الف) گمنامی : شناسایی و ردیابی یک سرباز جنگ سایبر در فضای سایبر و پیدا کردن مکان فیزیکی وی با توجه به تکنیک های خاص پنهان سازی در این فضا بسیار مشکل است .

ب) تجهیزات ارزان و در دسترس : سهولت دسترسی به ابزارهای حمله و جاسوسی و هزینه پایین آنها نسبت به جنگ افزارهای حملات دیگر، سازمان های تروریستی و خرابکار را قادر ساخته تا با استفاده از تجهیزات پیشرفته سایبری و از طریق ارتباطات پنهان به زیرساخت های هدف حمله و به اهداف خود دست یابند.

ج) در دسترس بودن: از آن جا که اینترنت و ارتباطات به طور روزافزون در حال گسترش می باشد، یک حمله کننده سایبری قادر است 24 ساعته در حال ارتباط با هدف خود باشد.

از دیگر ویژگی های و مولفه ها ی این فضا می توان از توجه رسانه ای، تأثیرگذاری بر میزان نیرو، تأثیرات فیزیکی، هوشمندی و سادگی نام برد.

جنگ سایبری

ظهور عصر سایبر و انقلاب اطلاعات به گونه ای مفهوم « نبرد » را تغییر داده که از این پس کمتر شاهد نبرد فرسایشی خونین نیروهای نظامی خواهیم بود. در عوض، نیروهای کوچک و چالاکی که به اطلاعات بلادرنگ ماهواره ها و حسگرهای صحنه نبرد مسلح شده اند، با سرعت اعجاب آوری به محل های غیرمنتظره حمله می برند.

در این نوع از جنگ، پیروز کسی است که بتواند از اطلاعات برای از بین بردن « ابهام فضای جنگ » ( که دشمن را فرا گرفته است) استفاده کند. در حال حاضر تحولات شگرفی در جمع آوری، ذخیره سازی، پردازش، انتقال و ارائه اطلاعات و همین طور سازمان هایی که از افزایش اطلاعات منتفع می شوند، در حال رخ دادن می باشد. به عبارت بهتر اطلاعات در حال تبدیل شدن به یک منبع استراتژیک است .

در واقع در عصر کنونی شاهد تغییر جنگ ها از جنگ ها و تهدیدات سخت به تهدیدات و جنگ های نرم هستیم که جنگ سایبری در زیرمجموعه جنگ های نرم و به عبارت دقیقتر جنگ های اطلاعاتی( Information Warfare ) قرار می گیرد.

« جنگ نرم » در حقیقت شامل هر گونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه ای است که جامعه یا گروه هدف را نشانه می گیرد و بدون درگیری نظامی و گشودن آتش، رقیب را به انفعال یا شکست وا می دارد. جنگ روانی، جنگ رایانه‌ای، اینترنتی، راه‌اندازی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و شبکه‌سازی از اشکال جنگ نرم هستند. جنگ نرم در پی از پا در آوردن اندیشه و تفکر جامعه هدف است تا حلقه های فکری و فرهنگی آن را سست کند و با بمباران خبری و تبلیغاتی در نظام سیاسی – اجتماعی حاکم تزلزل و بی ثباتی ایجاد کند.

« ژوزف نای » از پیشگامان طرح قدرت نرم در سال 1989 می گوید : قدرت نرم، توجه ویژه به اشغال فضای ذهنی کشور دیگر از طریق ایجاد جاذبه است و نیز زمانی یک کشور به قدرت نرم دست می یابد که بتواند اطلاعات و دانایی را به منظور پایان دادن به موضوعات مورد اختلاف به کار گیرد و اختلافات را به گونه ای ترسیم کند که از آنها امتیاز بگیرد. مونوپولی ( انحصارگرایی) اطلاعات و دانایی مرکز دیپلماسی نیست ، بلکه خود دانش و گسترش آن است که باید نقطه قوت دیپلماسی باشد، قدرت نرم، تبلیغات سیاسی نیست بلکه مباحث عقلانی و ارزش های عمومی را نیز شامل می شود. وسایل ارتباط جمعی در جهان امروز، جهان های ذهنی و غیرواقعی را به دنیال مخابره می کنند. آنها دیگر به انتقال واقعیت فکر نمی کنند، بلکه رسانه ای در این دنیا موفق است که بتواند با افکار عمومی حرکت کرده و خود را سازگار با آنها نشان دهد.

غالباً به نظر می رسد که اصطلاح جنگ اطلاعاتی طیف بسیار گسترده ای را در بر گرفته و شامل موارد نسبی مانند « جنگ فرماندهی و کنترل » و « جنگ الکترونیک » می شود. لغت نامه دانشگاه «پرینستون» که از جمله معتبرترین مراجع اینترنتی است، جنگ اطلاعاتی را صورت « کاربر اطلاعات یا فناوری اطلاعات در خلال بحران یا درگیری برای تحقق یا پیشبرد اهداف مشخص علیه یک یا چند دشمن مشخص» تعریف می کند. « مارتین لیبیکی » از محققان برجسته ارتباطات در کتاب « جنگ اطلاعاتی چیست ؟» هفت شکل مختلف جنگ اطلاعاتی را به شرح زیر نام می برد :

1-         جنگ فرماندهی و کنترل : که هدف آن قطع کردن سر دشمن، یعنی از بین بردن مغز متفکر دشمن است.

2-         جنگ برپایه اطلاعات: که متشکل از طراحی، حفاظت و ممانعت از دسترسی به سیستم هایی است که برای برتری در فضای نبرد در جستجوی دانش کافی هستند.

3-         جنگ الکترونیک: تکنیک های رادیویی، الکترونیک یا رمزنگاری .

4-         جنگ روانی : که در آن اطلاعات برای تغییر ذهنیت و طرز فکر دوستان، بی طرف ها و دشمنان استفاده می شود.

5-         جنگ هکرها : که در آن به سیستم های رایانه ای حمله می شود.

6-         جنگ اطلاعاتی اقتصادی : ایجاد مانع در برابر اطلاعات یا تسهیل جریان اطلاعات با هدف کسب برتری اقتصادی .

7-         جنگ سایبری : که ترکیبی از همه موارد شش گانه بالا می باشد.

بنابراین جنگ سایبری را می توان تلفیقی از عناصر مختلف جنگ اطلاعاتی به شمار آورد.

جنگ سایبری عبارت است از انجام یا آماده شدن برای انجام عملیات مطابق با اصول مربوط به اطلاعات .در جنگ سایبری تلاش می شود تا همه چیز را درباره دشمن بدانیم و در عین حال نگذاریم او هیچ چیزی درباره ما بداند. به بیان دیگر، هدف اصلی در جنگ سایبری بر هم زدن « موازنه اطلاعات و دانش » به نفع نیروهای خودی است؛ به ویژه اگر « موازنه توان رزمی » وجود ندارد.

بنابراین در جنگ سایبر می توان با بهره گیری از دانش برتر، ضعف سرمایه و نفرات کمتر را جبران کرد.

اصولا به افرادی که در جنگ سایبری شرکت میکنند سربازان سایبری میگویند که هرکدام از این افراد دارای توانمندی خاصی در حمله سایبری یا مقابله با دشمن سایبری هستند سطح علمی و تجربه سربازان سایبری در پیروزی یا شکست جنگ سایبری میتواند بسیار تاثیرگذار باشد لذا ارتش سایبری متشکل از سربازان آموزش دیده سایبری که مجهز به سلاح سایبری ، دانش علمی بالا و تجربه در رویارویی با حملات سایبری هستند میتوانند پیروزمند جنگ های سایبری باشند.

بررسی انواع جنگ های سایبری را در قسمت بعدی این مقاله ارائه خواهم داد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار