اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۷۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
برات قبادیان: استاندار برنامه محور باشد/ گزینه ی بومی مناسب است/ خوزستان استان ویژه ای است
خوزستان استان ویژه ای است، از این رو نگاه سنتی و معمولی به اداره آن و مدیریت ارشد آن که نماینده دولت در استان است، اشتباه و ظلم به این استان است...



شوشان: برات قبادیان عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران در خصوص انتخاب استاندار جدید خوزستان گفت: استان خوزستان در میان استان های کشور دارای ویژگی های منحصر بفردی است و اگر آن را قلب کشور بنامیم، گزافه گویی نکرده ایم. نقش خوزستان در توسعه کشور در صد سال اخیر در میان استان های کشور بی همتاست، خوزستان هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی و هم ویژگی های اقتصادی، استراتژیک ترین استان کشور محسوب می شود. همینطور هم به لحاظ منابع خدادادی زیرزمینی همچون نفت و گاز، و هم به لحاظ منابع طبیعی روی زمین مانند آب، خاک، کوه، جنگل و مرتع و جاذبه های طبیعی و آثار باستانی و تاریخی گردشگری و نیز انرژی های تجدیدپذیر و پاک مانند خورشید و آب نه تنها در ایران بلکه در دنیا بی نظیر است. ازین رو خوزستان را به لحاظ سرمایه های طبیعی خدادادی باید بهشت روی زمین نام نهاد.

 وی با اشاره به ظرفیت های خوزستان درادامه افزود: دسترسی به آب های آزاد و موقعیت ژئوپلیتیک انحصاری این استان زرخیز، آن را در زمره  کم نظیرترین سرزمین ها در ایران و جهان قرار داده است. موقعیت تجاری و بازرگانی تبادل کالا هم در این استان چه در زمینه صادرات و چه در زمینه واردات در میان استان های مختلف کشور از لحاظ دسترسی به بنادر کم نظیر است.
وی گفت: سهم خوزستان در تولید محصولات کشاورزی و صنعتی در شرایط عادی می تواند بسیار چشمگیر و بسیار قابل توجه باشد. از این رو مقوله ی انتخاب استاندار جدید که به گفته رهبری معظم نظام: "استاندار به مثابه رئیس جمهور استان است"، بسیار مهم بوده و نیازمند توجه ویژه مسئولان وزارت کشور، هیات دولت و ریاست محترم جمهوری است.

دکتر قبادیان در خصوص ویژگی های سیاسی و اجرایی استاندار جدید خوزستان اذعان کرد: خوزستان استان ویژه ای است، از این رو نگاه سنتی و معمولی به اداره آن و مدیریت ارشد آن که نماینده دولت در استان است، اشتباه و ظلم به این استان است. استاندار خوزستان علاوه بر فاکتورهایی چون تحصیلات و علم روز و تجربه های شغلی، و ویژگی های عمومی مانند صداقت، دیانت، راستگویی، درستکاری و امانتداری باید از ویژگی های خاص مدیریتی نظیر برنامه محوری، دارا بودن برنامه و پایبندی به اجرای دقیق برنامه ها و اعتقاد به وحدت در کثرت نیز برخوردار باشد. 

وی با اشاره به این که استاندار خوزستان بایستی نگاهی سازنده در برخورد با تنوع قومی و  اهتمام لازم جهت ایجاد وحدت میان اقوام داشته باشد، افزود: اگر در نهایت مسولان گزینش و انتخاب استاندار به دو گزینه بومی و غیر بومی با شرایط مساوی برسند، از نظر اینجانب اولویت با گزینه بومی است. امروز خوزستان با مشکلات زیادی روبه رو است. اشتغال جوانان، تعطیلی صنایع و بنگاه های اقتصادی، عدم رغبت به سرمایه گذاری در استان، مسایل و مشکلات زیست محیطی بویژه بحث ریزگردها، مشکلات رودخانه کارون، پیچیدگی حل مشکل آب شور پشت سد گتوند، مشکل آب برای مصارف مختلف و فاضلاب شهرها، مسائل امنیتی و دهها مشکل ریز و درشت دیگر نیازمند راه حل های علمی، مدبرانه و عاجل است که استاندار بومی آن ها را خوب می شناسد و لازم نیست برای شناخت آن ها زمان را از دست بدهد.

قبادیان با اشاره به اینکه نقش همگرایی نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی خوزستان در انتخاب استاندار و عملکرد دولت در استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: انتخاب استاندار از نظر حقوقی و قانونی حق وزیر کشور، هیات دولت و رئیس جمهور است، اما مطلوب است تا بصورت عام اکثریت قریب به اتفاق مردم(اقشار مختلف مردم) و بطور خاص شخصیت های علمی، اجتماعی، دینی، سیاسی و فرهنگی از این انتخاب، احساس رضایت و آرامش کرده و در جهت پیشرفت استان یاریگر استاندار باشند.

وی گفت: اگر نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی استان بتوانند حتی به صورت نسبی در مورد تعدادی از شخصیت های بومی و غیر بومی مطرح برای مسولیت استانداری به جمع بندی و همگرایی برسند مطلوب ایده آل خواهد بود. 

قبادیان در پایان اظهار کرد: گرچه به لحاظ قانونی دولت ملزم نیست تا دیدگاه اقشار مختلف را در انتخاب استاندار اعمال کند لیکن لحاظ نمودن نقطه نظرات دلسوزانه نخبگان و فعلان سیاسی و اجتماعی می تواند در همگرایی، وحدت و همدلی و در نهایت موفقیت استاندار در اجرای برنامه هایش در آینده مفید باشد.

 تابناک

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
سحر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
comment
0
0
comment حالا شما دقيقا كجاي [...]؟ [...] نسخه ميپيچي براي خوزستان......
comment
ستاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
comment
0
0
comment درود بر دکتر قبادیان که افتخار استان است
زنده باد این مرد بزرگ و دانشمند برتر ایران و جزء یک درصد دانشمندان برتر جهان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار