اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷
رضا طاهری

جشنواره روابط عمومی های برتر خوزستان-سلام"- یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی مرتبط با روابط عمومی های استان خوزستان است که برگزاری سومین دروه آن به میزبانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد.

استان خوزستان به عنوان خواستگاه و پایتخت صنعت نفت ایران، نقش و سهم بسیار چشمگیری در تولید ناخالص ملی و گردش چرخ های اقتصادی کشور دارد. افزون بر 80 درصد نفت خام و 16 درصد از کل گاز تولیدی کشور در مجموعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تولید می شود که عمده آن در استان خوزستان راهبری و تولید می شود. این استان در کنار تمام مزیت ها و استعداد های طبیعی و صنعتی از یک شاخص و ویژگی کم نظیر نیز برخوردار است و آن ترکیب خاص جمعیتی و تنوع اقوام و اقشار اجتماعی آن است. این ویژگی منحصربه فرد در کنار مزایای طبیعی و اقلیمی از جمله صنایع بزرگ ، رودخانه ها، جلگه ها و اراضی پهناور کشاورزی، بندرها، اسکله ها، خط آهن سراسری و سایر موهبت های خدادادی، منجر به پدید آمدن یک قطب بزرگ اقتصادی در این خطه کشور شده است که برای بهره مندی و شکوفایی هرچه بیشتر آن باید تلاشی دو چندان به عمل آمده و پاره ای غفلت ها و کاستی ها جبران گردد.

به عقیده من آنچه قادر است تلاش مجموعه ی عوامل پیش برنده را در استان زرخیز خوزستان به نتیجه دلخواه سوق دهد، برقراری رابطه مبتی بر تفاهم میان اجزای این ترکیب پیچیده و در هم تنیده است. به عبارتی بومی سازی و اجرای روابط عمومی به مفهوم مدرن و امروزی اش موجب خواهد شد پیوند میان این جمعیت متکثر و این حجم سازمان ها، صنایع و دستگاه های متعدد برقرار و موانع توسعه از میان برداشته شود.

نکته ای که در این مجال قابل ذکر است این که خوزستان ، خاستگاه صنعت عظیم نفت و هم به نوعی  خاستگاه روابط عمومی ایران است و امید می رود که پیشگامی خود را در این حوزه همچنان حفظ نموده و به رخ بکشد.یقینا هر دستگاه، شرکت و یا سازمانی که به گسترش ارتباطات و شفافیت و اطلاع رسانی درست و بهنگام اهتمام ورزد، مسیر توسعه و تعالی را با سرعت و سهولت بیشتری طی خواهد نمود.

امید است که تلاش پیگیر برگزار کنندگان و دست اندرکاران این جشنواره به توسعه و تاثیرگذاری بیشتر روابط عمومی در استان خوزستان و افزایش تعامل و تفاهم میان اجزای این اجتماع انسانی بینجامد و زمینه پیوند میان ذینفعان با سازمان ها را بیش از پیش فراهم نماید.

نکته دیگری که برگزاری این جشنواره مجال مطرح نمودن آن را فراهم آورد این است که اگر چه موفقیت در این شغل تا حدی به زمینه های فطری و ذاتی بستگی دارد اما عمده اش آموختنی و اکتسابی است.

یکی از مهمترین چالش های زمانه کنونی نبودن اشخاص و افرادی است که تمام قامت بتوانند به عنوان الگوی روابط عمومی سرمشق دیگران قرار گرفته و نسل جوان و جدید روابط عمومی را در مسیر درست انجام این وظیفه خطیر قرار دهند. اما آیا می توان به همین شکل راه را ادامه داد؟ بدون شک پاسخ منفی است و این مسیر باید با تلاش و پشتکار متخصصان روابط عمومی هموار گردد تا بتوانیم صنعت روابط عمومی کشورمان را به استانداردهای روز دنیا در این حوزه  نزدیک نماییم.

شرایط خاص کشور ما به عنوان کشوری در حال گذار که سعی دارد علاوه بر حفظ سنت ها و هنجارهای جامعه ایرانی با دریافت تکنولوژی های نوین در رقابتی جهانی شرکت کند، گاه به واسطه عدم بومی سازی تکنولوژی ها از یک سو ، پیچیدگی های هنجارهای اجتماعی و بروکراسی اداری از سوی دیگر و همچنین بی توجهی به رشد تخصص گرایی و تربیت نیروهای متخصص بصورت موازی و همزمان با ورود تکنولوژی های جدید، در گرداب تعارض بین سنت و مدرنیته گرفتار می شود. شرایط کنونی جامعه ایجاب می کند افرادی که در راس روابط عمومی ها قرار می گیرند یا باید علم آن را داشته باشند و یا بتوانند به نحو درستی از توانمندی متخصصان این حوزه جهت پیشبرد اهداف استفاده نمایند. بنابر این می توان گفت بکارگیری ابزارها و تکنولوژی های نوین ارتباطی و در اختیار داشتن نیروهای انسانی مجرب و متخصص دو فاکتور اصلی هستند که می توانند روابط عمومی ها را در رسیدن به اهداف یاری نماید.

آنچه از این بحث می توان نتیجه گرفت این است که روابط عمومی متخصصانی می خواهد که بتوانند خوب مدیریت کنند، بنویسند، روح هنر را از منظر زیبایی شناسی درک نمایند، با روش های برقراری ارتباط موثر آشنا باشند، دارای روابط اجتماعی قوی باشند، با نرم افزارهای مرتبط با این حوزه آشنایی داشته باشند و بالاخره سازمان خود و گروه مخاطبان آن را به خوبی بشناسند.

رییس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار