شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹

مشكل عمده استان ما وجود قوميت‌‌هاي مختلف در آن است. زماني كه اين قوميت‌ها با هم تعامل كنند خوزستان پيشرفت مي‌كند و بر عكس زماني كه تقابل كنند استان پس‌رفت خواهد كرد.

يك كارشناس امور بانكي گفت: با توجه به پتانسيل‌هاي خوبي كه در بخش‌هاي گردشگري، منابع  نفتي، آبي و برقي و خصوصا كشاورزي در استان وجود دارد، لازم است مسئولان در امر سرايه‌گذاري جذابيت ايجاد كرده و سرمايه‌گذاران را از ساير استان‌ها و كشورهاي منطقه جذب و همراهي كنند.

محمد تقي‌حيدر در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: رفتن به سمت بانكداري خصوصي مسلما مفيد خواهد بود چرا كه بانك‌ها ديگر وابسته به دولت نبوده و سود و زيانشان را خود تشخيص مي‌دهند و سعي مي‌كنند به سمت سودآوري و مشتري مداري پيش روند كه امر بسيار خوبي است.

وي تفاوت ميان بانك‌داري اسلامي و ربوي را در شراكت سرمايه‌گذار با بانك در ميزان سود و زيان سپرده عنوان كرد و افزود: عمده سپرده‌هايي كه در خوزستان وجود دارد سپرده‌هاي دولتي و شبه‌دولتي هستند و سپرده‌‌گذاري مردمي عمده به آن شكلي كه در استان‌هاي ديگر است در خوزستان وجود ندارد.

اين كارشناس امور بانكي افزود: بانكداري خصوصي باعث مي‌شود وابستگي بانك‌ها به دولت كمتر شده و آن‌ها روي پاي خودشان بايستند. هرچند كه دولت در مسائل اجتماعي نظير وام ازدواج و يا پرداخت وام به زنداني‌ها با تشخيص خود وارد مي‌شود و پرداخت اين نوع وام‌ها را به بانك‌ها تكليف مي‌كند اما بايد اشاره كرد كه سود و زيان اين نوع وام‌ها به خود بانك مربوط مي‌شود.

وي گفت: متاسفانه مردم ما عادت كرده‌اند كه وقتي قيمت‌ها بالا مي‌رود به سمت خريد بروند و وقتي كه قيمت پايين مي‌آيد بيشتر سعي مي‌كنند بفروشند كه اين نوع تفكر قطعا به ضرر آن‌ها خواهد بود.

تقي‌حيدر با بيان اين مطلب كه هميشه سود بيشتر ملاك نيست و مشتريان بايد امنيت سپرده را مهم بدانند، گفت: با مجوزي كه از سوي بانك مركزي در خصوص گشايش موسسات و بانك‌هاي خصوصي صادر شد رقابت خوبي ايجاد شد اما متاسفانه در ادامه اين روند بعضي از بانك‌ها و موسسات تند روي كردند و با پرداخت وام‌هاي با سود بالا جهت پوشاندن ضرر و زيانشان مسائلي را براي خودشان به‌وجود آوردند.

وي افزود: متاسفانه سرمايه در گردش در خوزستان وجود ندارد و اين قطعا به ضرر استان است. ما غير از اين كه بايد جلوي فرار سرمايه از استان را بگيريم بلكه بايد به دنبال جذب سرمايه خارجي باشيم كه تا به امروز كارهاي خوبي در اين خصوص انجام شده‌است.

اين كارشناس امور بانكي تصريح كرد: هرچند گفته مي‌شود خوزستان به لحاظ اقتصادي يك استان زرخيز است اما آن‌طور كه بايد به آن توجه نشده‌است. مشكل عمده استان ما وجود قوميت‌‌هاي مختلف در آن است. زماني كه اين قوميت‌ها با هم تعامل كنند خوزستان پيشرفت مي‌كند و بر عكس زماني كه تقابل كنند استان پس‌رفت خواهد كرد.

وي افزود: اگر خوب دقت كنيد دليل عمده پيشرفت استان‌ها و شهرها خصوصا در اين چند ساله اخير وجود نخبگان و سرمايه‌گذاران بومي در همان استان است. اما متاسفانه در خوزستان به خاطر بدي آب و هوا و مسائلي ديگر فرار سرمايه صورت مي‌گيرد.

تقي‌حيدر يادآور شد: خوزستان در بحث توسعه‌يافتگي در دوران جنگ از استان‌هاي ديگر خيلي عقب افتاده است و براي جبران نياز به يك جهش اساسي دارد. حمايت دولت در اين خصوص بسيار مهم است هرچند كه نفوذ نمايندگان استان در فراكسيون‌هاي مختلف مجلس و جذب اعتبارات بيشتر به اين موضوع كمك خواهد كرد. همچنين بانك‌ها بايد با پرداخت تسهيلات به كساني كه استحقاق آن را دارد در جبران اين عقب‌افتادگي موثر باشند كه تا كنون تسهيلات خوبي در بخش بنگاه‌هاي زود بازده و مسكن مهر از طريق بانك‌ها صورت گرفته است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار