اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۰۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
مهناز بهادری
مشاور تحصیلی مرکز آموزش عالی علمی کاربردی لوله سازی اهواز
 
کاملاً قابل درک است که بعد از گذشت سه یا چهار ماه از شروع یک آموزش تحصیلی به مرحله امتحان، آزمون یا بازخورد و نتیجه گیری برسید. خیلی از دانش آموزان یا دانشجویان هیچ دغدغه و نگرانی برای این روزها ندارند چون با برنامه ریزی و زیرکی و علاقه ای که به شرایط قرار گرفته نشان داده اند از همان ابتدا اوضاع را کنترل و تحت فرمان خود در آورده اند و بر این غول ترسناک کاملاً چیره شده اند.اما برای بعضی دیگر تب و لرز تنها برای زمان سرماخوردگی گریبان گیر نیست بلکه در هرسال و پایان هر نیم ترم تحصیلی دچار تب و لرز و یا احیاناً اضطرابی می شوند که گاه آن ها را واقعا در تنگنا و چه کنم ها قرار می دهد.          
                       
نکاتی که می توان قطعاً شمارا در فضایی پراز آرامش برای گذراندن این بحران شاید طاقت فرسا به شب هایی بیدار تا صبح ، بی اشتهایی، بی حوصلگی و ترس و نگرانی قرار دهند عبارتند از:

1-برنامه ریزی مکتوب و جدول بندی شده برای روزهای فرجه امتحان ، تعداد امتحانات، صفحات امتحان هر درس و حتی دوره کردن چندباره داشته باشید.آگاه باشید که سپردن مطالب و دانسته ها به حافظه بلند مدت باید طی مراحل تکرار، تکرار و تکرار از حافظه ی کوتاه مدت ، به حافظه ی میان مدت ، سپس به حافظه ی بلند مدت برسد. پس با برنامه ریزی دقیق ، وقت کافی برای مرور کردن در نظر بگیرید.

2-کتب را از صفحه اول با اطلاعات اولیه در مقدمه و صفحات قبل از مطالب درسی زیر ذره بین نگاه ببرید. خیلی از مطالب این صفحات هرچند مهم و مورد آزمون نیستند اما با یک بار خواندن به ذهن سپرده می شوند. حسن این کار این است که شما با یک ضمیر آگاه شروع می کنید. و این قوت قلبی برای استارت اولیه مطالب مهم خواهد بود.

3-کلیه خطوط را با دقت بخوانید، موقع خواندن نکته برداری کنید . اگر لازم است با اعداد 3،2،1..... یا الف ، ب، ج ..... مطالب را به شماره در آورید.

4-برای مطالب مورد نظر شکل بکشید حتی اگر نقاشی شما عجیب از آب در آمد. همان تصوبری که خالقش خودتان هستید سرجلسه امتحان به شما در یادآوری مطالب کمک می کند.

5-خلاصه نویسی کنید. اما در خلاصه نویسی حتماً کلمات کلیدی را مدنظر داشته باشید.خلاصه نویسی، شب امتحان و هنگام مرور شما را از دست کتب و جزوات قطور نجات می دهد.

6-حذف موقت کلیه برنامه های جانبی مثل مسافرت، مهمانی، خرید و پارک و تفریح و تفرج. عروسی دختر خاله... یا تصادف ماشین پسر همسایه و... هیچ ربط مستقیمی به شما ندارندکه اوقات گرانبها و ارزشمند خود را به اینها بهانه ها از دست بدهید و با سرنوشت خود بازی کنید.

7-خوراک مناسب ، خواب کافی و استراحت به موقع را فراموش نکنید . به یاد داشته باشید که مغز شماهمانند دستگاهی است که اگر درست تغذیه نشود یا سوخت و انرژی کافی نداشته باشد ، اگر به آن استراحت و خاموشی به موقع ندهید بازدهی خوبی نخواهد داشت.

8-مکان مناسب درس خواندن یا مطالعه را به گونه ای انتخاب کنیدکه با ایجاد روش تداعی بتوانید مطلب مورد نظر را ناخودآگاه و یا حتی با روش شرطی سازی به یاد بیاورید. (نور، اکسیژن وهوای تازه مد نظرتان باشد .) با تمرکز مطالعه کنید و بفهمید چه دارید می خوانید.

9-مطالب را با نشانه گذاری و کدگذاری آسان تر کنید.

10-بهترین راه یادگیری  یک چیز  آموزش همان چیز است . بعد از خواندن سعی کنید بطور مجازی یا در مقابل آیینه ، خود به عنوان یک معلم مطلب رابا بیان آموزشی به زبان آورید.
 
11-برنامه ریزی مکتوب را هر روز نگاه کنید و میزان همتایی تان را با برنامه مورد تشویق یا تنبیه قرار دهید.

12-اگر امتحان صبح است موقع رفتن به سرجلسه امتحان حتما صبحانه میل کنیدو اگر بعد از ظهر است تغذیه مناسب داشته یا یک چیز شیرین خورده باشید . بطری آب معدنی کوچک همراه داشته باشید و هنگام پاسخگویی آب بنوشید.

13-زودتر از ساعت شروع امتحان در محل حضور پیداکنیدتا با کنترل و خوگیری به شرایط محیط به آرامش برسید.

14-هرگز یکجا و در لحظه اول به برگه سئوالات نگاه کلی نکنید. این کار باعث ایجاد درهم ریختگی اطلاعات و احیانا گیج شدن شما در یافتن پاسخ صحیح می شود. یک به یک و با آرامش و خط خوش و خوانا به سئوالات پاسخ دهید.

15-در پایان دوباره جواب های خود را مرور و بررسی کنید تا مبادا چیزی از قلم انداخته باشید.

بحران امتحانات تمام می شود و حتمآ، به روزی نزدیک خواهید شد که نتیجه اعمال را رویت خواهید کرد . اگر با دقت، با تلاش با پشتکار و با اعتماد به نفس به مطالب را که همه نقش بالندگی برای شما دارند نگاه کنید تب و لرزی نخواهید داشت،استرس و اضطراب سرکوب ، لحظه شماری می کنید که سرجلسه امتحان حاضر و آنچه را با عشق و لذت به ذهن و یاد سپرده اید نقش بر برگه امتحان کنید و برگه برنده را بالا بگیرید .با کتاب ها و جزوه هایتان دوست باشید و دست محتوای آنها را با لذتی عمیق و واقعی بفشارید .

به هوش باشید که در کنار تمام این تلاش ها ، سلامتی جسم و روح شما الویت اول را برای ادامه راه شما در زندگی می زند.
پس برنامه ریز ، مدبر و توانا باش تا موفق باشی ...


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
شادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
comment
0
0
comment ردیف 4 را من امتحان کردم و جواب گرفتم بسیار خوب گفتی
comment
سامان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
comment
0
0
comment با سلام
خدمت استاد گرامي مطالب بسيار خوب آموزنده اي در اختيارمان گذاشتي
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار