شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۶

 

امسال به فرموده مقام معظم رهبری سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گرفت که بایستی جدای از مسائل کلان کشوری به این موضوع استانی و شهرستانی هم نگریسته شود.

یکی از شاخص های عملی نمودن این شعار، خودکفایی در تولید داخلی و حمایت از تولید کنندگان وطنی است.

با توجه به مشکلات گوناگونی که از قبل تحریمها از سوی دشمنان به کشور وارد می شود، به جرات می توان گفت اولین خسارت را صنایع و تولید کنندگان متحمل می شوند و به تبع آن به مردم فشار اقتصادی وارد می گردد لذا حمایت از کالاها و تولیدات داخلی ضرورت صد چندانی خواهد داشت، از همین رو نزدیک ترین سرمایه و صنعت تولیدی که در انتظار حمایت است صنایع محلی و منطقه ای است که با اقبال ویژه مردم  بسوی این صنایع می توان از این تولید کننده حمایت شایانی بعمل آورد.

استان خوزستان از لحاظ دارائی های خدادادی و انسانی در رتبه نخست کشور و حتی خاورمیانه قرار دارد، استانی که با وجود منابع غنی نفت و گاز، رودخانه های سرشار، تولید انرژی، کشاورزی پر رونق بایستی ثروتمند ترین استان کشور باشد و مردم آن در آرامش مطلق زندگی کنند.

اما هیچگاه اینگونه نبوده، پس از خاتمه جنگ تحمیلی و از بین رفتن بسیاری از زیر ساختهای این استان، بازسازی شایسته ای صورت نگرفت، از سود نفت و انرژی و حتی کشاورزی فقط کارهای خدماتی آن نصیب این مردم مظلوم و رنج کشیده شد، استانهایی که قبل از انقلاب پر رونق بودند، پس از انقلاب شکوفا شده ، ثروتمند تر شدند ولی خوزستان هنوز با مشکلات عدیده گذشته و برخی مشکلات جدید از قبیل "ریزگردهای خطرناک دست به گریبان است.

با توجه به مطالب فوق تنها چاره عمل به منویات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از صنایع داخلی و سخت کوشی و حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان واقعی، داخلی است، به این گونه که مردم و مسئولین استان خوزستان از صنایع کوچکی که تعداد آنها کم نیست و بخش عمده ای از اشتغال مردم این استان را ایجاد نموده اند حمایت نمایند.

محصولات واحدهای تولیدی که در سطح استان خوزستان فعال هستند علیرغم رقابت با محصولات مشابه که توسط کارخانجات بزرگ در سطح کشور تولید می شود، اولا تا حدودی مورد بی مهری دولت قرار دارند و ثانیا از سوی شهروندان استان خوزستان نیز مورد بی توجهی و بی اعتنایی قرار می گیرند!

صنایع فوق که عمدتا خوراکی هستند علیرغم دارا بودن کیفیت مناسب به طور شایسته مورد توجه مردم قرار نگرفته و این بزرگ ترین دلیل از بین رفتن سرمایه و برخی صنایع استان است.

روی آوردن به محصولات و صنایع استانها و شهرستانهای دوردست عملا صنایع داخلی و درون استانی را تضعیف و نا کارآمد و کارخانجات بزرگ مورد وثوق را ثروتمند تر خواهد نمود.

خوزستان تنها استانی است که مایحتاج خود را به راحتی در استان تولید می کند و حتی بسیاری، احتیاجات اساسی دیگر استانها را نیز تامین می نماید.

به عنوان مثال به جای وجود محصولاتی مانند پگاه خوزستان، دزنوش و زمزم، کارین، دزدشت و دیگر کارخانجات بزرگ و کوچک صنعتی و تولیدی استان، محصولات کارخانجات دیگری را می بینیم که نه تنها بسیار دور تر از محل سکونتمان هستند بلکه حتی معنی نام برچسب تجاری آنها قابل فهم برای ما نیست!

در این باره مشخصا به دو نوع محصول اشاره می کنم، در حالی که استان خوزستان دارای آب سرشار و فراوان سرازیر شده از زاگرس با 33 درصد کل آب کشور است، شاهد هستیم در فروشگاهها به وفور از آب معدنی سرچشمه های البرز به نامهای مختلف عرضه می شود! و با وجود کارخانه بزرگ پگاه خوزستان و وجود شیر فراوان در استان در تمام مغازه های کل استان کاله و امثال آن و محصولاتی از این دست یکه تازی می کنند! و در کمال تعجب با اقبال مناسبی از سوی مردم مواجه شده اند. براستی چرا؟!

باید توجه داشت تقویت صنایع، کارخانجات و کارگاههای استان خوزستان به رشد، پیشرفت و حفظ و انباشت سرمایه در استان کمک شایانی خواهد نمود و بر همین اساس با ثبات اشتغال و تولید اشتغال جدید، پایداری اقتصاد خانواده ها و درآمد بیشتر را در پی خواهد داشت که این بزرگترین گام در محرومیت زدایی و توسعه ی استان خواهد بود.

بنابر تحقیقات میدانی صورت گرفته از مردم، بزرگترین عامل استقبال ضعیف از محصولات استان خوزستان عدم تبلیغات وسیع، صحیح و گسترده محصولات تولید شده در استان است چرا که بسیاری از مردم اطلاع دقیقی از وجود محصولات تولیدی در استان و کیفیت واقعی آنها ندارند.

دومین عامل کیفیت بسته بندی و محتوی محصول می باشد و سومین عامل، عدم حمایت قاطع دولت از صنایع استان بیان می شود.

بیم آن می رود، با اشاره به موارد فوق الذکر و با توجه به فرهنگ غلط مصرف گرایی و توجه بیش از حد به محصولات وارداتی، به تدریج صنایع خوزستان از بین رفته و بر آمار بیکاران این استان روز به روز افزوده شود که این امر باید زنگ خطری برای مسولان امر باشد .

لذا شایسته است هم دولت و هم مدیران کارخانجات و شرکتهای مورد بحث، برنامه ریزی ویژه ای برای بازاریابی و اطلاعرسانی در خصوص محصولات خود به جهت حفظ بازار دائمی در استان و هم برای حفظ قدرت اقتصادی در حال افول استان خوزستان داشته باشند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار