شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۱

معاون خدمات شهری شهردار اهواز گفت: با آغاز بهره‌برداری از مدفن جدید، نیمی از پسماندهای اهواز به این محل منتقل می‌شود.

علیرضا عالی‌پور اظهار کرد: اگر چه مدفن جدید پسماند اهواز به صورت رسمی افتتاح نشده، اما عملا بهره‌برداری از این محل از 12 تیرماه آغاز و حدود نیمی از زباله‌های شهری به این محل منتقل می‌شود.

وی افزود: مقدار دقیق پسماندهای شهری اهواز پس از راه‌اندازی کامل مدفن جدید، برآورد و اعلام می‌شود.

عالی‌پور با بیان اینکه حدود 10 تا 15 درصد از پسماندهای منتقل شده به محل دفن، شامل پسماندهای خشک قابل بازیافت است، گفت: این پسماندها شامل پلاستیک، کاغذ، مقوا، فلز، شیشه و PET است که جداسازی آنها در این محل انجام می‌گیرد، البته امکان بازیافت تمام این پسماندها هنوز در مدفن جدید فراهم نیست و این مواد به خریداران فروخته می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر 50 نفر برای تفکیک پسماندهای خشک قابل بازیافت به‌کارگیری شده‌اند.

رئیس هیئت مدیره سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز افزود: حدود 30 تا 40 درصد از پسماندها شامل زباله تر (مواد غذایی، سبزیجات و...) است که در کارخانه کمپوست تازه افتتاح شده، تبدیل به کود می‌شود.

وی اظهار کرد: حدود 40 تا 50 درصد زباله نیز مواد آلی یا خشک غیرقابل بازیافت است که به روش «فوکوئوکا» در سلول‌های مخصوص به صورت بهداشتی دفن می‌شود.

عالی‌پور خاطرنشان کرد: روش «فوکوئوکا» برای مناطقی که آب‌های زیرزمینی بالا دارند استفاده و برای نخستین بار در اهواز اجرا شده است.

وی افزود: در این روش شیرابه پسماندها نیز به روش بیولوژیک و به صورتی تصفیه می‌شود که در نهایت برای آبیاری فضای سبز می‌توان از آن استفاده کرد.

عالی‌پور تصریح کرد: پس از راه‌اندازی کامل مدفن جدید، ماده 16 قانون مدیریت پسماند که وظیفه جمع‌آوری و دفع پسماند را مختص شهرداری می‌داند اعمال می‌شود و از فعالیت افرادی که به صورت غیررسمی کار بازیافت را انجام می‌دهند، ممانعت به عمل می‌آید.

معاون شهردار اهواز همچنین تاکید کرد: برای ایمن و بهداشتی کردن مدفن قدیمی پسماند اهواز در برومی برنامه‌هایی در دست مطالعه و اجراست.

به گفته وی، این محل قرار است در قالب بخشی از کمربند سبز اهواز به فضای سبز تبدیل شود؛ بر اساس این گزارش، مدفن جدید پسماند اهواز پس هفت سال انتظار قرار بود در نیمه شعبان (15 تیرماه) با حضور رئیس سازمان محیط زیست و وزیر کشور رسما افتتاح شود، اما با انجام نشدن سفر مسئولان کشوری، این محل بدون افتتاح رسمی آغاز به کار کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار