شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۶۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
ولی‌الله شجاع‌پوریان

1- نیمه خرداد هر سال با توجه به تقارن با ایام ارتحال معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی و آغاز نهضت مردمی انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگری با نام و یاد امام خمینی گره خورده است؛ فرصتی نیکو برای یادآوری ابعاد مهم شخصیتی امام خمینی است که بی‌هیچ تردیدی در حوزه فقه، سیاست، عرفان، اخلاق، شعر و... شخصیتی جامع و بلندهمت بوده است. اما آنچه نام و یاد امام را برای همیشه تاریخ زنده نگه داشت، بنیان‌گذاردن نظامی بود که با محتوای اسلامیت و مبنای جمهوریت شکل گرفت و بعد از قرن‌ها غیبت فقه شیعه در حکمرانی و سیاست‌ورزی، با توجه به رای اکثریت، در صدد قرابت اسلام و نظام‌های مردم‌سالار روز دنیا برآمد.

هرچند در بطن اسلام و غرب ناسازگاری‌ها و تعارض‌های آشتی‌ناپذیری وجود دارد و برخی بر پارادوکسیکال بودن مفهوم جمهوری اسلامی نیز اعتقاد دارند، اما اهتمام جدی امام برای تحقق حکومت اسلامی بر مبنای اصول دموکراتیک باعث شد قرائت جدید از اسلام سیاسی در قرن معاصر شکل بگیرد؛ هر چند اندیشه سیاسی امام در طول زمان به‌ویژه پس از حیات سیاسی ایشان، با برداشت‌ها و قرائت‌های مختلف و متفاوتی روبه‌رو شد، اما می‌توان امام خمینی را آغازگر حیاتی جدید در دنیای اسلام دانست که هرچند پیش از آن به صورت تئوریک در نظریات افرادی چون محمدباقر صدر یافت می‌شد، اما با استقرار ساختار سیاسی جدید اسلامی، تبلور عینی و عملی حکومت اسلام را بنیان گذاشت.

2- نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تنها میراث و یادگار حضرت امام نبود؛ گرچه برخی از خاندان بیت خمینی در طول دوران مبارزه و حتی بعد از پیروزی انقلاب از دنیا رفتند، اما این روزها نام و یاد امام خمینی بیش از هر دورانی با نام «سیدحسن خمینی» زنده شده است. خمینی جوان که چند صباحی است به عنوان یک فقیه، مجتهد و شخصیت دانشگاهی جوان و آرام شناخته شده است، به عنوان یک سرمایه عظیم دینی و ملی در حال رشد و نضج است.

او همچون سلف خویش در این سال‌ها نشان داده است که تمایلی به حضور در مناصب اجرایی ندارد و حتی تا زمانی که با اصرار و خواست مردم برای شرکت در انتخابات خبرگان مواجه نشده بود، سعی می‌کرد از ورود مستقیم به عرصه سیاست پرهیز کند. اما بدیهی است نمی‌توان پسوند خمینی را به دنبال داشت و نسبت به انقلابی که با نام خمینی در دنیا شناخته می‌شود، بی‌تفاوت بود. خمینی جوان به‌ویژه در طی چند سال گذشته هرچند با نامهربانی‌های سازماندهی شده مواجه شد، اما هیچ‌گاه کاسه صبرش سرریز نشد و با همان آرامش و طمانینه همیشگی، تلاش کرد به جای وارد شدن به بازی قدرت، در راستای وحدت مردم قدم بردارد. متانت، آرامش، بردباری، مردم‌داری، اعتقاد به فقه روز و پویا و تلاش برای صدای مردم بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی سیدحسن خمینی در سال‌های اخیر بوده که باعث شده شاهد بروز یک شخصیت کاریزماتیک از ایشان باشیم. 

3- حضور سیدحسن خمینی بعد از سال‌ها غیبت در رسانه ملی، غنیمتی گران‌بها برای شناخت ابعاد شخصیتی امام خمینی به‌ویژه برای نسل جوان و البته آشنایی عموم مردم با شخصیت خمینی جوان بود، او در حضور کوتاه خویش در رسانه ملی نشان داد هم دلسوز انقلاب است و هم برای رای و خواست مردم اهمیت قائل است. وی از یک‌سو از میراث خمینی کبیر دفاع کرد و از سویی بی‌پروا از برخی تصمیمات و اتفافات به نام انقلاب خمینی انتقاد کرد. سیدحسن خمینی نشان داده نه شیفته قدرت است و نه مرعوب آن؛ صراحتی که سال‌ها از زبان خمینی کبیر دیده بودیم، این روزها در بیان خمینی جوان به چشم می‌آید.

سیدحسن خمینی حتی در اولین حضور خود در رسانه ملی تلاش کرد زبان گویای مردم باشد و به موضوعاتی چون انتقاد از ممنوع‌التصویری، دفاع از حقوق شهروندی، آزادی بیان، ریشه‌کن کردن فقر و توجه به رای و خواست مردم پرداخت. حضور خمینی جوان در رسانه ملی و فضای سیاسی کشور در روزهایی که اخلاق و تقوای سیاسی حضوری کم‌رنگ در سپهر سیاست ایران زمین دارد، می‌تواند الگویی برای دیگرانی باشد که برای رسیدن به اهداف سیاسی خود در سال‌های اخیر از هیچ بداخلاقی سیاسی دریغ نکرده‌اند.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
comment
0
0
comment حقّا که اصلاح طلبی؛ [...] چی، خالی از [...]و سرشار از [...]!
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار