اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹
یادداشت: سیدجواد خراسانی

 محمدعلی کلی قهرمان سابق و اسطوره بوکس سنگین وزن جهان، روز گذشته (شنبه) پس از ۳۲ سال تحمل بیماری پارکینسون، بر اثر مشکلات تنفسی در سن ۷۴ سالگی در بیمارستان از دنیا رفت.
 
پسربچه‎ای که با خراب شدن دوچرخه‎اش در سن 12 سالگی، راه بوکس و مبارزه را در پیش گرفته بود تا حقش را در آن‎جا بگیرد، 10 سال بعد با شکست سانی لیستون به قهرمانی جهان رسید.
 
اما محبوبیت محمدعلی از آن‎جایی ناشی شد که او در جامعه آمریکا فعالیت‎های سیاسی آغاز کرد و به طرفداری از حقوق اجتماعی سیاهان برآمد.
 
محبوبیت چشم‌گیر این اسطوره در بین ایرانیان باوجود آمریکایی بودن نیز جالب توجه بود تا جایی که وقتی محمدعلی مسابقه‎ای داشت، مردم در قهوه‎خانه‎هایی که تلویزیون داشتند، جمع می‎شدند و برای پیروزی او دست به دعا برمی‎داشتند. قهوه‎خانه‎ها هم وعده چای و قلیان رایگان به مشتریان در صورت برد محمدعلی را می‎دادند.
 
این سیه‎چرده‎ی محبوب در ایران، در سال 1372 به کشورمان سفر و حتی در نماز جمعه نیز شرکت کرد و به زیارت امام هشتم شیعیان در مشهد نیز رفت.
 
تردیدی نیست که محمدعلی کلی در سطح جهان محبوبیتی فراگیر داشت زیرا او همزمان با رینگ با نژادپرستی هم می‎جنگید و به دلیل همین پایگاه اجتماعی و محبوبیتی که میان لایه‎های مختلف جامعه آمریکا به‌خصوص مسلمانان داشت، درست از لحظه‎ای که خبر درگذشت این اسطوره در جهان پیچید، شخصیت‎های برجسته‎ای از علمی گرفته تا فرهنگی و سیاسی از جمله باراک اوباما، هیلاری کلینتون و سندرز بیانیه‎هایی را در این خصوص منتشر کردند.
 
حتی دونالد ترامپ نیز که کاندیدای اصلی حزب جمهوری‌خواهان آمریکا است در بیانیه‎ای اعلام کرد که " کلی، مردی بزرگ و شگفت‎انگیز بود" ؛ گرچه کلی از خیلی از این شخصیت‎ها از جمله خود ترامپ کدورت‎های سنگینی داشت. چرا که ترامپ موضع‎گیری‎های صریحی علیه مسلمانان در این اواخر انجام داده بود که کِلی نیز از این موضع‎گیری‎ها به شدت رنجیده و اعلام کرده بود "من مسلمانم و به آن نیز افتخار می‎کنم".
 
کِلی که به شدت به فضای اسلام هراسی که از سوی ترامپ ایجاد شده بود گلایه داشت، با زبان او را ناک‎اوت کرد: "در دنیا یک و نیم میلیارد مسلمان وجود دارد و شما نباید آنان را با اقلیتی کوچک و جنایتکار یکی کنید. ما به عنوان مسلمان باید برابر کسانی که از اسلام برای پیشبرد برنامه‎های شخصی خود استفاده می‎کنند، بایستیم و رهبران ما باید درک درستی از دین اسلام داشته باشند." زبان کلی، مارتين لوتركينگی دیگر را در اذهان تداعی می‎کرد.
 
این قهرمان سیاهپوست، در اواخر دهه 60 میلادی و در مخالفت علنی با جنگ ویتنام به صورت صریح اعلام کرد که باورهای مذهبی‎اش، به او اجازه حضور در ارتش آمریکا را نمی‎دهد و هرگز به روی هم‎نوعانش در ویتنام آتش نخواهد گشود. همین مساله مدت‎ها سر زبان‎ها بود و حتی او را از حضور در رقابت‎های بوکس به مدت سه سال محروم کرد اما بازهم باقدرت بازگشت.
 
کلی، اسطوره‎ای بلامنازع در بوکس بود. او ورزشکاری باهوش بود. او کسی بود که در سفرش به ایران وقتی نظرش را درخصوص جنگ بوسنی و هرزگوین جویا شدند، در پاسخ گفت "اینها تماما کلک آمریکا است و از آنجا که آمریکا قصد فروش اسلحه‎های خود را دارد، مردم آن منطقه را به جان یکدیگر انداخته است ".
 
وی به لحاظ روحیه، آرمان‎گرایی و مقابله با ظلم و ستیز سرآمد بسیاری از ورزشکاران بود؛ تا جایی که در زمان جنگ ایران و عراق به کشورمان سفر کرد و با توجه به این‎که پیش از آن با صدام‎حسین نیز ملاقات داشت، هدف از سفرش را جلوگیری از جنگ دو کشور مسلمان با یکدیگر عنوان کرد.
 
آری؛ کلی تنها فردی بود که هم ورزشکار بود و هم خصلت ورزشی داشت. محمدعلی سمبل و سلطان بوکس جهان و به لحاظ اخلاقی و ورزشی، اسطوره بود.
 
کلی به لحاظ فنی نیز اعتباری خاص داشت؛ او به سختی مشت می‎خورد و به راحتی جا خالی می‎داد و از این نظر کسی روی دستش تاکنون نیامده است. همیشه فاصله‌اش با حریف نسبت به سایرین بیشتر بود و ضرباتش به سر از هر بوکسور دیگری بیشتر بود. اگرچه شاید این مساله در طول یک مسابقه ریسک بیشتری داشته باشد اما ضربات سنگین به اعضای بدن برای ناک‌اوت کردن حریف از روی رینگ موثرتر است و کلی معتقد بود نمی‌خواهد با فریب دادن دیگران قهرمان شود. این اسطوره به ضربات سهمگینش شهره بود و سه بار نیز مدال طلای بوکس سنگین وزن جهان را ازآن خود کرد.
 
محمدعلی در نهایت با 56 پیروزی، 37 ناک‎اوت و تنها 5 شکست در سال 1979 از رینگ پایین آمد، اعلام بازنشستگی و با دنیای پرهیجان رینگ و بوکس خداحافظی کرد.
 
محمدعلی کلی از سال 1984 به بیماری پارکینسون مبتلا شد و پس از 32 سال که با این بیماری دست ‎و پنجه نرم کرد، در شامگاه سوم ژوئن 2016، به دلیل آن‎چه مشکلات تنفسی عنوان شد در اورژانس بیمارستان فونیکس آمریکا آفتاب عمرش غروب کرد و رخت از دنیا بربست.
 
شکی نیست، مشت‎زنان بسیاری در سطح دنیا به عناوین قهرمانی رسیدند و سپس کنار رفتند اما محمدعلی کلی با ضربات سهمگین و بی‎مانندش، در داخل رینگ به قهرمانی رسید و با پافشاری بر عقایدش و مبارزه با نژادپرستی در آمریکا محبوب و نامش جاودان شد.
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار