شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
دزفول - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گفت:با وجود آثار ارزشمند طبیعی چون جنگل های بلوط در دزفول محیط زیست این شهرستان سهم ناچیزی از محل اعتبارات و منابع مالی دارد.

به گزارش ایرنا فرهاد قلی نژاد روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود:دزفول با وجود جنگل های بلوط و 17 هزار هکتار جنگل جلگه ای از نظر طبیعی آثار بسیار ارزشمندی دارد اما در بودجه تملک دارایی و دولتی اداره محیط زیست جزو حداقل هاست در حالی که حفاظت از جنگلهای بلوط ،حفظ گونه های در حال انقراض و اثر ملی آبشار شوی ضروری است که احداث ایستگاه محیط بانی شوی و حفاظت از این جنگل ها نیازمند بودجه است.

وی با تاکید بر اینکه سایر ادارات وظایفی در حوزه محیط زیست دارند گفت:توسعه فضای سبز،احداث تصفیه خانه و مدیریت پسماند از وظایف دیگر سازمان هاست که در این خصوص باید همکاری لازم را با محیط زیست جهت نظارت بر این امور داشته باشند. قلی نژاد گفت:احداث ایستگاه محیط بانی آبشار شوی از اولویت های اداره محیط زیست دزفول در سال گذشته بود که به دلیل نبود بودجه کافی محقق نشد و امیدواریم امسال با جذب اعتبارات محقق شود.

وی افزود:کشورمان با بحران هایی چون ریزگردها که نیمه غربی کشور را در بر گرفته ،بحران خشک شدن تالابها و کم بودن آب شیرین ،انتقال آب از سرشاخه ها ،آلودگی هوای هشت کلان شهر،خشک شدن تالاب هورالعظیم مواجه است که شهرستان دزفول نیز بحران های خاص خود را دارد که اگر مدیریت نشوند با چالش هایی در آینده روبرو خواهیم شد.

قلی نژاد آتش سوزی در جنگل ها،وجود ریزگردها و ذرات معلق در هوا،سوزاندن بقایای گندم مزارع،خسارت های وارد شده به محیط های طبیعی وبکر را از مهمترین چالش های محیط زیست شهرستان دزفول دانست و گفت:در حوزه محیط زیست انسانی ورود فاضلاب به رودخانه دز مهمترین چالش در این شهرستان می باشد که از ورود فاضلاب چم گلک،زیباشهر و بخش هایی از گاویش آباد ،سیاه منصور و شرق دزفول ناشی می شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول با اشاره ورود فاضلاب خام شرکت خمیر مایه و زندان دزفول به زهکش شهر سیاه منصور اظهار کرد:فاضلاب شهر سیاه منصور به محل تجمع آلودگی تبدیل کرده است .

وی در خصوص مدیریت پسماند نیز افزود:در 2 ماهه اخیر اقدامات خوبی در جهت مدیریت پسماند از سوی شهرداری دزفول انجام شده که کافی نیست .

قلی نژاد گفت:شهرستان دزفول با داشتن مناطق حفاظت شده پارک ملی دز،منطقه حفاظت شده دز،منطقه شکار ممنوع هفت تنان سردشت و قلعه شاداب شهیون و اثر ملی آبشار شوی ،فسیل برد کژدم و پیشنهاد پروژه های جنگل های زاویه ها و عباس آباد ،وجود گونه های در حال انقراض سمندر امپراتور ،پلنگ ایرانی ،خرس قهوه ای ،رودک عسل خوار ،لاک پشت فراتی و فسیل برد کژدم از ظرفیت های بالای زیست محیطی برخوردار است که در خصوص الحاق جنگل های زاویه ها و عباس آباد و فسیل برد کژدم به مناطق حفاظت شده پیگیری هایی صورت گرفته است .

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول در خصوص لایروبی رودخانه دز نیز گفت:جلبک های رودخانه دز به دلایل ورود فاضلاب چم گلک و زیباشهر و فاضلاب خانگی که حاوی مواد شوینده است ،منداب شدن آب در برخی مناطق و کاهش سرعت آب ،رسوب گذاری ناشی از اجرای پروژه های عمران شهری در رودخانه و وجود موانعی چون پل شناور می باشد که سیلاب اخیر حجم زیادی از این جلبکها را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه شستشوی جلبکهای رودخانه توسط سیلاب موقتی است ودوباره شاهد رشد آنها خواهیم بود گفت:لایروبی رودخانه نیز امری موقتی است که وزارت نیرو وظیفه لایروبی رودخانه ها را بر عهده دارد.

رئیس اداره حفاظ محیط زیست شهرستان دزفول اظهار کرد:پاکسازی پسماندهای رودخانه دز با توجه به اینکه اکثر فاضلاب ها از تفرجگاه های شهرداری وارد رودخانه می شود توسط شهرداری انجام می شود .

وی با اشاره به اینکه پل شناور دزفول یکی از عوامل رشد جلبک های در رودخانه دز می باشد گفت:پیگیری حقوقی جهت جمع آوری پل شناور دزفول انجام شد و به شهرداری دزفول مهلت داده شده تا در مدت یکسال نسبت به احداث پل استاندارد و جمع آوری پل شناور اقدام کند که تاکنون شش ماه از زمان مهلت داده شده باقی مانده است.

قلی نژاد اظهار کرد:باتوجه به فشارهای مردمی و درخواست آنها برای نصب پل شناور این پل بصورت موقت دوباره نصب می شود تا پل استاندارد توسط شهرداری و شواری شهر تهیه و نصب شود.
وی در خصوص اجرای طرح محیط یار نیز گفت:در سال تحصیلی 95-94 حدود هفت هزار نفر از دانش آموزان دزفولی آموزش های زیست محیطی دیدند وبرای نخستین بار این طرح در سردشت و شهیون نیز اجرا شد و 10 روستا بعنوان پایلوت انتخاب شدند .

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول در خصوص سیل به محیط زیست دزفول گفت:بر اثر سیل اخیر محیط زیست دزفول حدود 70 میلیارد ریال خسارت دید که در سایت گوزن زرد در منطقه حفاظت شده میانرود دزفول 80 درصد تخریب شد و یک راس گوزن زرد نیز تلف شد.

وی افزود:در حوزه آبزیان نیز هنگام سیل به دلیل تخلیه رسوبات،کاهش اکشیژن در آب با تلفات و جابجایی گونه های حیات وحش از منطقه زاگرس همراه بودیم که هر گونه ای که مشاهده شد آزادسازی شد. قلی نژاد در خصوص کارخانه کربن بلک دزفول نیز گفت:کارخانه کربن بلک یکی از کارخانه های با ماهیت آلودگی است که در شهرک صنعتی شماره 2 دزفول واقع شده و مجهز به فیلترهای کنترلی است .

وی به خوداظهاری کارخانه کربن بلک اشاره کرد و گفت:طبق این خوداظهاری ماهیانه توسط آزمایشگاه معتمد آب و هوا نمونه برداری می شود و در صورت آلودگی بیش از حد استاندارد محیط زیست آگاه خواهد بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان با اشاره به اینکه تصفیه خانه کارخانه کربن بلک استاندارد است و آلودگی مستمری ندارد گفت:در صورتی که آلودگی بیش از حد استاندارد باشد با جرائم زیست محیطی و توقف عملیات روبرو می شودضمن اینکه طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در سال 95 کلیه کارخانجات صنعتی مکلف به تجهیز به سیستم آنلاین سنجش باشند تا به صورت لحظه ای خروجی دودکش ها بررسی شود.

وی همچنین از برخورد محیط زیست با شکارچیان متخلف خبر داد و گفت:در سال گذشته 110 شکارچی متخلف دستگیر شدند و 104 گونه بیمار نیز مداوا و در طبیعت رها شدند. قلی نژاد افزود:در خصوص حفاظت از سمندر امپراتور و لاک پشت فراتی نیز کارگاه های آموزشی در سال گذشته برگزار و آموزش های لازم به کارشناسان ارائه شده است ضمن اینکه تدوین برنامه حفاظت از گونه لاک پشت فراتی و پلنگ ایرانی ارائه شده ودزفول دبیرخانه استانی این برنامه خواهد بود که امیدواریم با تدوین این برنامه در سال جاری بودجه حمایت از این گونه ها تامین شود.

قلی نژاد افزود:مردم باید از تبعات تصمیماتی که در خصوص مسائل زیست محیطی گرفته می شود آگاه باشند تا طبق قانون از مسئولان مربوطه مطالبه گری کنند. وی با اشاره به نقش خطیر خبرنگاران در حفاظت از محیط زیست گفت:خبرنگاران مردم را از تصمیم و اتفاقات زیست محیطی آگاه کنند تا مردم از حق قانونی خود در خصوص محیط زیست دفاع کنند.

**مطالعات زیست محیطی پالایشگاه دزفول انجام نشده است 

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت:تاکنون گزارشی از انجام مطالعات زیست محیطی پالایشگاه دزفول برای اداره حفاظت محیط زیست ارسال نشده است.  وی افزود:واحدهای صنعتی که قصد آغاز فعالیت دارند طبق آیین نامه ای که در سال 90 به تصویب هیات وزیران رسیده باید مجوز و استعلام لازم را از دستگاه های اجرایی ذیربط اخذ نمایند. 

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیز گفت:مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی توسط جهاد کشاورزی انجام می شود که این سازمان نیز از سازمان محیط زیست هنگام صدور مجوز استعلام می کند و سازمان محیط زیست نیز در راستای توسعه پایدار شهرستان اقدام به ارائه استعلامات خواهد کرد. 

قلی نژاد افزود:صنایع متقاضی مجوز باید در جهت صنایع وابسته با کشاورزی باشند تا اشتغال و توسعه پایداری در منطقه داشته باشیم و اراضی مورد نظر نامرغوب باشند که در این خصوص محیط زیست مخالف سرسخت تغییر کاربری اراضی کشاورزی می باشد. 

وی ضمن انتقاد از قطعه قطعه کردن باغ های منطقه در جهت گردشگری گفت:باید نقشه درستی به این منظور ترسیم شود و به جای قطعه قطعه کردن باغات و کاهش تولیدات کشاورزی باغات را به سمت تپه های شهیون برد و نسبت به کاشت مرکبات در آن مناطف اقدام کرد . 

وی با اشاره به اینکه ساخت ویلا در باغ ها موجب آلودگی زهکش های کشاورزی شده است گفت:باید برای مدیریت پسماند ویلاهای ساخته شده چاره اندیشی شود. 
مدیر انجمن آوان سبز نیز در این نشست گفت:در سال گذشته با همکاری شهرداری بصورت ماهیانه از آب منطقه چال کندی تا پل پنجم نمونه برداری شد که نتایج این نمونه برداری تا شهریورماه طی کتابچه ای به شهرداری ارائه می شود.

امین الله محراب ورود فاضلاب چم گلک به رودخانه دز را از بزرگترین عوامل آلودگی رودخانه دز دانست و گفت:تغییر بستر و حریم رودخانه دز در برخی مناطق مانند علی کله و پارک رعنا و قسمت هایی که آب راکد است و همچنین خشکسالی و وجود قایق های تفریحی باعث رشد جلبک ها در رودخانه شده اند .

وی گفت:جلبک هایی که در رودخانه دز رشد می کنند حدود پنج یا شش نوع هستند که طول آنها با 100 متر نیز می رسد و در سطوح مختلف آب یافت می شوند که حدود 70 درصد این جلبک ها با سیلاب شستشو شد.

محراب خواستار همکاری امور آب منطقه شمالغرب و آب و برق خوزستان در اجرای فعالیت های زیست محیطی دزفول شد و گفت:باید آموزش های شهروندی به مردم ارائه شود و استفاده از ظروف یکبار مصرف کاهش یابد که در این خصوص در نظر داریم استفاده این ظروف را در لبنیات فروشی ها کاهش داده و به جای ان از ظروف گیاهی استفاده کنیم .

وی با انتقاد از اینکه در خصوص جلوگیری از انتقال آب کاری صورت نگرفته و رودخانه دز فراموش شده است از رسانه ها خواست به این حوزه ورود کنند .

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار