شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور با توجه به تاخیر و کاهش بارش های پاییزه، توصیه نمود: مدیریت بهینه منابع آب و انرژی و مصرف آن صورت پذیرد. 

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، در پیش بینی فصلی صادره از پژوهشکده اقلیم شناسی این سازمان هفته اول هر ماه به روز می شود و صحت آن حدود 70 درصد می باشد در خصوص وضعیت جاری و بارش و دمای کشور، آمده است:

میانگین بارش سال زراعی جاری تا انتهای اردیبهشت در حول و حوش نرمال بلندمدت است، اما با توجه به تاثیر افزایش دما در افزایش تبخیر، نمایه خشکسالی SPEI حاکی از تداوم وضعیت خشکسالی در کشور می باشد. با توجه به تقویت سامانه پرارتفاع در لایه های میانی جو و ماندگاری جت جنب حاره ای در عرض های بالاتر از جایگاه نرمال، پیش بینی می شود در شش ماهه دوم سال جاری با شروع دیر هنگام بارش پاییزه، میانگین بارش کشور در نیمه اول سال زراعی(96-95) کمتر از نرمال باشد و تنها در سواحل دریای خزر در نیمه دوم تابستان و شروع پاییز بارش درحد نرمال و یا حتی بیش از آن مورد انتظار است. برای مواجهه با کمبود آب در کشور بخصوص در سال زراعی آتی، مدیریت بهینه منابع آب و انرژی و مصرف آن، علی رغم ذخیره مناسب آب سدهای کشور، گریز ناپذیر است.

وضعیت جاری:

تا ابتدای خرداد بارش سال زراعی جاری در حد میانگین بلند مدت دریافت شد، در حالی که سال گذشته حدود 20 درصد کمتر از نرمال بود. بیشترین افزایش بارش در استان های غربی کشور از جمله ایلام، کرمانشاه و لرستان به ترتیب با 63، 47 و 44 درصد و بیشترین کاهش در استان های شرقی و مرکزی کشور شامل یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به ترتیب با 44، 34 و 33 درصد کاهش نسبت به دوره بلند مدت رخ داده است.

علیرغم نرمال بودن بارش سال زراعی تاکنون، نمایه خشکسالی بارش-تبخیر(SPEI) نشان از تداوم خشکسالی در بسیاری از مناطق مرکزی و شرقی کشور و شرایط نرمال تا ترسال در بخش هایی از غرب کشور دارد.

چشم انداز بارش پاییز سال جاری:

با توجه به سهم ناچیز بارش تابستانه در مجموع بارش سالانه کشور، لازم به ذکر است بر اساس پیش بینی مرکز مطالعات هواشناسی حاره ای هند، به دلیل تقویت نسبی مونسون در تابستان سال جاری، بارش های تابستانه بیش از نرمال در جنوب شرق و جنوب کشور پیش بینی می شود.

وضعیت پرارتفاع جنب حاره ای در پاییز سال 1395 در مقایسه با سال گذشته (1394) ضمن تقویت، جابجایی شمال سو نیز خواهد داشت. چنین وضعیتی سبب طولانی شدن شرایط تابستانی و مانعی برای حرکت جنوب سوی سامانه های بارشی در شش ماهه دوم می شود. انتظار می رود بارش در شش ماهه دوم سال جاری کمتر از نرمال باشد. 

پیش بینی بارش:

با این که تقویت پرارتفاع سطوح فوقانی جو موجب کاهش کلی بارش کشور می شود، اما تاثیر آن بر بارش های حوضه خزر تا حدودی متفاوت از کل کشور بوده و بطور کلی این وضعیت باعث کاهش بارش ها در این منطقه نخواهد شد و بارش های حوضه خزر متمایل به بیش از نرمال است.

پیش بینی دما:

میانگین دمای کشور در خرداد از نیم تا یک درجه بیش از نرمال و در دوره خرداد، تیر و مرداد میانگین دمای کشور تا حدود یک درجه بیش از نرمال پیش بینی می شود.

نمایه های دورپیوندی:

پیش بینی مدل های دینامیکی و آماری نشان می دهند که النینوی قوی 2016-2015 در اواخر بهار به فاز خنثی تبدیل می شود و پس از آن بتدریج از اواخر تابستان وارد فاز لانینا گردیده، به طوری که در زمستان سال جاری لانینای نسبتاً ضعیفی در منطقه نینو 4-3 اقیانوس آرام حاره ای شکل می گیرد. 

اغلب مدل ها، برای تابستان سال جاری مونسون شبه قاره هند را قویتر از معمول پیش بینی کرده اند که قوی بودن مونسون شبه قاره هند سبب تقویت و ماندگاری بیش از معمول واچرخند جنب حاره ای (STH) شده و بارش پاییز بر روی فلات ایران دیرتر آغاز می شود، ضمن این که بارش های تابستانه بیش از نرمال در جنوب شرق و جنوب کشور مورد انتظار است

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار