شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
نشست صمیمی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان با موضوع "امام(ره)، حقیقت همیشه زنده" با استقبال چشمگیر اعضاء هیئت علمی دانشگاه برگزار گردید
چهارشنبه 19 خردادماه 1395 همزمان با دومین روز از ماه مبارک رمضان، نشست صمیمی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان خوزستان با موضوع "امام(ره)، حقیقت همیشه زنده" از سوی دفتر هم اندیشی اساتید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه با استقبال چشمگیر اعضاء هیئت علمی در محل سالن امام رضا(ع) دانشگاه برگزار گردید.
 
حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی در این نشست با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات اساتید دانشگاه اظهار داشت: امام خمینی(ره) در ماه مبارک رمضان به دلیل حساسیت های مرتبط با انقلاب شکوهمند اسلامی، اهمیت ویژه ای برای دیدارهای روسای سه قوه قائل بود و مسائل مربوط به این قوا را با حساسیت ویژه ای دنبال می نمود.
 
مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان در خصوص بازخوانی اندیشه های امام(ره) و ضرورت آن اظهار داشت: گذشت زمان، تغییرشرایط، اتفاقات و رخدادهای نو این ضرورت را ایجاد می کند که اگر اندیشه ای مطرح شده است مجددا" مورد بررسی قرار گیرد، به دلیل اینکه با فضای روشنفکری سازگارتر است و از سوی دیگر این که افکار امام(ره) نیز مرور شود و دچار کهنگی نگردد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در مسئله انجمن حجتیه که یکی از نویسندگان مطرح کتابی نوشته بود که مرجع است، بعدها در تجدید نظرهای سیاسی صحبتی را مطرح کرده که به وضوح دیده می شود چگونه مواضعش را تغییر داده است و نمونه های دیگر که امام(ره) را از این موارد متمایز کرده است، یا وقتی که مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان دچار چالش شدند، امام(ره) با صدور فرمانی برای بازنگری در قانون اساسی، موضوع مجمع تشخیص مصلحت نظام را در هشت محور بیان کردند و آن را به صورت نهادی درآوردند که کلام آخر را میان این دو مجلس بزند و چون عقبه این کار بر محور دین استوار شده بود، همچنان پایدار و استوار مانده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین شفیعی اظهار داشت: تحقیق بر اندیشه امام(ره) کار درستی است و حتی اگر امام(ره) بدون بازخوانی مورد پیش داوری قرار بگیرد نتایج و دستآوردها مثبت خواهد بود و چه بسا اگر تعبیر جدیدی از افکار امام(ره) به ما وارد شود، مسلما" بر اساس معادلات انسانی است. در اندیشه ی امام، چارچوب ها ثابت و  استوار است و تدین و توانایی اشان در تطبیق مبانی و اصول بسیار بالاست و کلا" ترجمان ناب و اصیل است.
 
وی بیان نمود: وقتی از اندیشه امام(ره) صحبت می شود منظور انسان معمولی، مادی و بشری نیست و آشکار است که ایشان ترجمه آیات قرآن را نقل کرده اند، همانگونه که در صحیفه امام(ره) در حوزه های معرفتی کاملا" مشهود است که سخنان و روایات نقل شده استناد به کدام آیه قرآن دارد. آنچه که امام(ره) به زبان جاری می کرد برخاسته از اصل و متن دین بود که یک معرفت الهی است.
 
مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان گفت: تشخیص درست ابهامات و چالش های روزگار و پیدا کردن پاسخ های آنها به اتکای دین از خصوصیات امام(ره) بود، به طوری که امام(ره) مصداق آن را در استاد شهید مطهری به وفور عنوان می کرد. در خصوص مسئله شبیه سازی که برای اولین بار به  نتیجه رسید از یک تحلیل گر آمریکایی نقل کرده اند این اتفاق پیش از آنکه یک پیروزی علمی برای دانشمندان ایرانی باشد، یک پیروزی دینی برای رهبر ایران است و نگاه فقهی رهبر انقلاب ایران این کار را انجام داده است، در واقع نگاه آمریکایی ها به مسئله دین فقط درمسیحیت خلاصه می شود.

وی افزود: اینکه گفته می شود امام(ره) حقیقت همیشه زنده تاریخ است به واسطه دلبستگی و عواطف انسانها نیست و از نگاه علمی این مطلب قابل اثبات است. آنچه امام(ره) می گفت برخاسته از متن دین بود و در مستحبات و مکروهات، یک انسان کاملا" متعبد و متدین و بسیار مقید به مسایل شرعی بود. این تعبد به دین و روشنفکری عجیب در شخصیت امام(ره) قابل تفکیک از روح تعبدشان در دین نیست چرا که روشنفکری بدون تعبد، پایانش انحراف است.
 
حجت الاسلام والمسلمین شفیعی با اشاره به اینکه به تعبیر امام(ره)، روشنفکری در حوزه فقاهت، روشنفکری جواهری است، خاطرنشان کرد: عظمت، بزرگی، شجاعت و بینش روشن و متعالی برخاسته از تعبد دینی امام(ره) به شکلی بود که در افراد گذشته این روش کمتر دیده می شد. التزام به اندیشه امام(ره) چون برخاسته از متن دین است منعی ندارد، به دلیل اینکه از رونق نمی افتد و قرائتش همیشه درست است.
 
مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان در پایان با بیان اینکه نگاه امام(ره) به دین، اتکاء به متن دین بود تصریح کرد: انقلاب اسلامی در روزگاری که بی رونقی دینی را یدک می کشید آغاز شد و امام(ره) با آوردن دین اقتدار آن را نشان داد و پیامشان این بود که انسان هایی که می خواهند در انقلاب اسلامی نقش آفرینی کنند باید قدرتمند باشند، امام(ره) حقیقت دین و شرع بوده، است و تا آینده خواهد بود.                                                             
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار