شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۸

یك كارگردان تئاتر گفت: من برای تمام كسانی كه بستر را برای اجرای نمایش گالیله استاد حمید سمندریان فراهم نكردند تاسف می‌خورم.

رضا كیانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: من درباره استاد حمید سمندریان رغبت نمی‌كنم بگویم "مرحوم". او یك نسل پرافتخار را به جامعه فرهنگی و هنری ما معرفی كرد و در عین تحصیلات آكادمیك و تجربیاتی كه در تئاتر دنیا داشت دارای صداقت، فروتنی و تواضع خاصی بود.

وی افزود: مسایل تئاتر شهرستان‌ها هم برای استاد سمندریان مهم بود. من خاطراتی از ورود او به خوزستان در جشنواره تئاتر ایران زمین دارم كه به عنوان داور در آن جشنواره حضور و با هنرمندان خوزستانی تعامل داشت و نسبت به تئاتر شهرستان‌ها‌ حساسیت نشان می‌داد.

اینكارگردان تئاتر بیان كرد: استاد سمندریان در عین دارا بودن روحی بسیار آرام و بی‌حاشیه اهل بلند پروازی‌های كاذب نبود و نگاه علمی به تئاتر داشت. او دوست داشت كه نسل امروز تئاتر و جامعه تئاتر ایرانی با تئاتر دنیا آشنا شود و بر تاثیرات تئاتر دنیا بر تئاتر ایران تاكید داشت.

كیانی اظهار كرد: استاد حمید سمندریان همچنین ترجمه‌های ارزشمندی از خود به جا گذاشت. فقدان او در تئاتر ایران واقعا برای ما سنگین است.

او ادامه داد: به جرات می‌توانم بگویم كه جامعه تئاتری ما یك گنجینه ارزشمند را از دست داد. ما بایستی قدر و منزلت اساتید تئاتری كه در بین ما هستند چه جوانان و چه پیشكسوتان را بیش از این بدانیم و دست آنها را بگیریم.

وی خاطرنشان كرد: من سه كار دایره گچی قفقازی، بازی استریندبرگ و ملاقات بانوی سالخورده را از استاد سمندریان دیدم اما حسرت دیدن نمایش گالیله بر دل همه ما ماند. او از نمایش گالیله به عنوان وصیت‌نامه تئاتری خودش نام برد. واقعا برای هر كسی كه بستر اجرای این نمایش را برای استاد سمندریان فراهم نكرد تاسف می‌خورم. كاش ما بستر را برای تمام كسانی كه در قید حیات هستند فراهم كنیم و دست آنها را بگیریم و ارتباط آنها را با نسل امروز بیش از پیش تقویت كنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار