شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: هیچ گونه ممنوعیت کشتی در حوضه‌های آبی مارون، زهره و جراحی پذیرفتنی نیست و حتما در این حوضه‌ها 45 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را به زیرکشت‌های غیر دائمی خواهیم برد.
 
محمد قاسمی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که هیچگونه ممنوعیت کشت در استان برای ما قابل پذیرش نیست، اظهار کرد: در حوضه کرخه، دز و کارون هیچ ممنوعیت و حتی محدودیتی جهت کشت تابستانه‌ وجود ندارد و بر اساس برنامه‌ریزهای ما و الگوی کشتی که تعیین کرده‌ایم، حتما در این حوضه‌ها کشت تابستانه انجام خواهد شد.
 
وی افزود: برنامه‌ای برای کشت تابستانه در حوضه مارون، زهره و جراحی تدوین و جهت تخصیص آب به کمیته مدیریت بحران ارسال کرده اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. در کل هیچ گونه ممنوعیتی برای کشت تابستانه در این حوضه‌ها وجود ندارد و فقط مقرر شده برای کشت تابستانه حوضه‌های مارون، زهره و جراحی محدودیت‌هایی اعمال ‌شود.
 
قاسمی نژاد از ممنوعیت کشت برنج در حوضه زهره، مارون و جراحی خبر داد و خاطرنشان کرد: برای کشت تابستانه محصولات پر مصرف در این حوضه‌ها محدودیت‌هایی اعلام شده است اما در مجموع در حوضه زهره، مارون و جراحی حتما در حدود 45 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت محصولات پر مصرف می‌رود که البته این رقم شامل کشت‌های دائمی مانند نخیلات و باغات نیست.
 
وی عنوان کرد: هر فردی که از ممنوعیت کشت تابستانه در حوضه مارون و زهره سخن می‌گوید لازم است ابتدا به وضعیت سد مارون که اکنون 700 میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد و دارای آوردی معادل 30 مترمکعب در ثانیه است، نگاه و توجه کند.
 
قاسمی نژاد ادامه داد: در سه سال گذشته و با همین شرایط کشت تابستانه در 75 درصد از اراضی این حوضه انجام شد و اگر قرار است در سالی مانند امسال که وضعیت بارش در کشور و به ویژه در استان خیلی خوب بود آبی برای کشت تخصیص ندهیم باید دیگر، کشاورزی را در استان حذف کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار