شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، نوشابه های گازدار را به عنوان سمی مهلک برای بیماران دیابتی معرفی کرد و به این بیماران نسبت به مصرف نوشابه های یاد شده هشدار داد.

به گزارش شوشان به نقل از سازمان غذا و دارو ، بهروز جنت افزود: تقریبا همه مواد و ترکیبات موجود در نوشابه مضر است و هیچ ماده مفیدی در آن یافت نمی شود؛ حتی همان میزان بالای شکر که تنها ارزش تغذیه ای نوشابه ها به شمار می رود، میزان انسولین (نوعی هورمون کاهش دهنده قند خون) را افزایش می دهد تا آن حد که افراط در مصرف این نوشابه ها حتی افزایش سلول ‌های سرطان لوزالمعده را محتمل می کند. 

وی اضافه کرد: نوشابه های گازدار عموما فرآورده هایی هستند که از ترکیب آب و گازکربنیک، اسیدهای آلی، آمولسی فایر، رنگ و طعم دهنده - که اغلب مصنوعی هستند - تولید می شوند.
مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی آرایشی و بهداشتی گفت: دسته بندی نوشابه ها بر اساس انواع طعم دهنده هایی مانند کولا یا پرتغالی صورت می گیرد که قبلا مجوزهای لازم جهت استفاده در تولید را از سازمان غذا و دارو اخذ کرده اند؛ این طعم دهنده ها با استفاده از قندهای طبیعی یا مصنوعی شیرین می شوند.

جنت افزود: از آنجا که نوشابه ها در گروه کالاهای آسیب رسان به سلامت قرار گرفته اند، توصیه عمومی ما مصرف نکردن یا مصرف حداقلی آن است و این توصیه نیز صرفا هشدار تغذیه ای است و به معنای ممنوعیت مصرف نیست. 

وی تاکید کرد: نوشابه ها هیچ کمکی به هضم غذا نمی کنند اما متاسفانه برخی، راه حل درمان ترشح اندک یا زیاد اسید معده خود را در مصرف نوشابه ها، جستجو می کنند؛ غافل از اینکه دستگاه گوارش بدن برای هضم غذا، نیازی به آنها ندارد و فرد حتما باید با مراجعه به پزشک مشکل خود را برطرف کند. 

مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی آرایشی و بهداشتی درباره مصرف نوشابه پس از غذاهای چرب هم چنین توضیح داد: پس از مصرف نوشابه بعد از غذاهای چرب، چون غذاهای چرب دیرهضم هستند به دلیل رقیق شدن اسیدهای گوارشی در هضم غذا، مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نوشابه ‌های گازدار علاوه بر قند زیاد، دارای املاح فسفاتی هستند که در جذب کلسیم غذا ایجاد اختلال می ‌کنند بنابراین در صورت مصرف مداوم، کلسیم ،کم می شود و در نهایت به پوکی استخوان منجر خواهد شد. 

مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: نوشابه‌های گازدار همچنین به دلیل وجود ترکیبات دی اکسیدکربن CO2 و تبدیل آن به اسید کربنیک، مینای دندان را به صورت تدریجی حل می کنند که خود این موضوع، رنگ گرفتگی سطحی، ایجاد حساسیت و پوسیدگی ‌های ریز روی مینای دندان را به دنبال دارد.

جنت خاطرنشان کرد: واحدهای تولید نوشابه گازدار تحت نظارت دائم مسئولان فنی شاغل در واحد تولیدی و نیز معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور هستند و این محصولات در طرحی کشوری سالانه مورد آزمون و پایش سختگیرانه قرار می گیرند که در صورت مشاهده هرگونه عدم انطباق با ضوابط با آنها برخورد قانونی لازم به عمل می آید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار