شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
باقر کاظمی‌نسب 

 
پس از انتخاب هیات رئیسه مجلس دهم و تشکیل کمیسیون‌ها، رایزنی‌ها و گمانه زنی‌ها برای ریاست کمیسیون‌های تخصصی مجلس آغاز شده و رقابت بین اعضاء بر سر کرسی ریاست این کمیسیون‌ها شدت گرفته و به یکی از موضوعات اصلی در مجلس تبدیل شده است. کمیسیون‌های تخصصی مجلس از ارکان مهم آن هستند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق آیین نامه داخلی مجلس و بر اساس علایق، سوابق کاری و تخصص‌های خود باید در یکی از کمیسیون های تخصصی مجلس حضور پیدا کنند. 

کمیسیون انرژی از تخصصیترین و مهم‌ترین کمیسیونهای مجلس بهشمار میرود و باتوجه به حوزه گسترده نظارتی آن و اهمیت این دستگاهها، جایگاه ویژهای در مجلس شورای اسلامی دارد. کمیسیونی که مطابق ماده 38 براى انجام وظايف محوله در زمینه نفت، گاز، برق، سدها، نيروگاه‌هاى آبى و برقى، انرژى اتمى و انرژى‏هاى نو مطابق ضوابط اين آئين‏نامه تشكيل مى ‏شود. بروز چالشهای فراوان مانند بحران آب و برق و دغدغه‌های بسیار در وزارت نفت و شرکتهای وابسته، بازنگری در قوانین موجود و نظارت بر حسن اجرای آنها را بیش از پیش ضروری ساخته است. 

استان خوزستان به عنوان پایتخت انرژی کشور براساس ویژگی های جغرافیایی و منابع طبیعی خصوصا ذخایر عظیم نفت و گاز به مهم‌ترین منبع انرژی و درامد در کشور تبدیل شده است. با توجه به توانایی و ظرفیت بالای خوزستان در تولید انرژی های فسیلی مانند نفت و گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر مثل خورشیدی، بادی و برقابی در حال حاضر بیش از70 درصد انرژی کشور از این استان تامین می‌شود. از طرفی گرمای بیش از حد و تمرکز صنایع بزرگ در استان خوزستان سبب شده این استان پس از استان تهران بزرگترین مصرف‌کننده انرژی در کشور لقب گیرد.

یکی از مسایلی که باعث رنجش مردم این خطه از کشور عزیزمان شده استفاده حداکثری دولتها از منابع طبیعی استان از جمله نفت، گاز و آب است اما متاسفانه در برخورداری آنها از درآمدهای حاصل از این انرژی‌ها در جایگاه مناسب و شایسته خود قرار ندارند. به نظر می‌رسد که این مسایل بدلیل عدم استفاده از مدیران ارشد و مهره‌های بومی در کلان کشور است که توجه بیشتری را می‌طلبد.

اگرچه لازم است نمایندگان خوزستان در همه کمیسیون‌های مجلس تقسیم شوند تا بتوانند در همه کمیسیون‌ها و حوزه‌ها از حقوق حقه مردم این خطه دفاع کنند، اما هم اکنون که 10 نماینده از 18 نماینده استان خوزستان عضو کمیسیون انرژی مجلس شدند و از عضویت در برخی کمیسیون‌ها باز مانده‌اند، انتظار می‌رود نمایندگان خوزستانی این کمیسیون با همدلی، همفکری و تدبیر مناسب در اندک زمان باقیمانده از فرصت پیش رو بهترین استفاده را برده و تنها با معرفی یک‌ کاندید از نمایندگان خوزستانی عضو، ریاست کمیسیون انرژی مجلس دهم را بدست آورند تا در ادامه بتوانند با تفکر ملی و تعلق منطقه‌ای مشکلات و معضلات استان‌های نفت‌خیز را در این کمیسیون‌ مطرح و برطرف کنند. بدیهی است در صورتی که نمایندگان خوزستانی عضو کمیسیون انرژی نتواند برای معرفی یک نفر از بین خود به جمع بندی برسند شانس ریاست کمیسیون انرژی را بسیار کاهش می‌دهند. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار