شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۴۲۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶
یادداشتی به قلم غلامرضا جعفری
نرسیدن ریاست در کمیسون انرژی به اهواز و حتی حذف تنها نماینده متخصص اهوازی از این کمیسیون دلایل عدیده ای دارد...
شوشان/ غلامرضا جعفری

بی مقدمه بگویم که نرسیدن ریاست در کمیسون انرژی به اهواز و حتی حذف تنها نماینده متخصص اهوازی از این کمیسیون دلایل عدیده ای دارد و همچنین نمایندگان محترم علاقه مندند که تقصیر این شکست را به گردن دیگری بیاندازند و خود را مبرا کنند، اما آیا به واقع در این شکست شخص نمایندگان بی تاثیر بوده اند و هر چه هست محصول لابی و ... بوده؟

به فرض که چنین باشد مگر این امر خرق عادت است؟ مگر برای اولین بار است که لابی ها فعال شده اند و در پی لابیگری کمیسیون انرژی را از کف نماینده متخصص اهوازی به در برده اند؟ تا جایی که میدانیم امر لابی کردن امر معمولی است و از جهت معمول بودنش، سوال این است که نمایندگان اهواز برای  گرفتن بازی از دست این لابی ها لابیگران حرفه ای چه برنامه ای داشته اند و آیا اصلا برنامه ای داشته اند؟!

شوربختانه فردیت و تفرد در رای و کنش، بلای جان همه است خاصه نماینده ای که مشروعیت حضورش، محصولی اجتماعی و نه فردی است و اگر این چنین کسی، دچار تفرد در رای شود و یا درگیر  با مشاورینی شود که تنها کارویژه شان، احسنت گفتن و تایید عملکرد متناقص و متناقض نمایندگان موصوف است،طبعا آنچه اتفاق می افتد چیزی به جز شکست نخواهد بود، دقیقا شکست و در این باره بگذارید تعارف نکنیم.

 ما مردم اهواز و حتی خوزستان ریاست کمیسیونی که حق طبیعی مان بود را  در پی تدبیری غلط از دست دادیم اماسوال این است که نمایندگان محترم چرا از توان و کنش اجتماعی غافل شدند؟ و یک پرسش دقیقتر اینکه چرا نمایندگان از قدرت و توان رسانه های همسو و اهل قلمی که می شناسند در جهت فشار رسانه ای استفاده نکردند.

رسانه می توانست با آگراندیسمان خواسته های شهروندان، هزینه پیوستن نمایندگان استان به لابی ها و لابیگران را سنگین کند، رسانه می توانست در ساخت فضایی سنگین در جهت طبیعی سازی ریاست نماینده اهواز بر کمیسیون انرژی تاثیری راهگشا داشته باشد،.

حقی که در پی مرکزیت صنعت نفت در اهواز ناشی از طبیعت ماجراست،اما شوربحتانه نه گروه های متنفذ اجتماعی و نه رسانه جدی گرفته نشد و در نهایت نصیب اهواز از نفت و انرژی نصیبی خجل ماند.  اتفاقی که نشان می دهد استراتژی و تاکتیک مناسبی در جهت پیروزی وجود نداشته و در پی چنین فقدانی شکست امری طبیعی خواهد بود، و نتیجه آنکه نباید همه دلایل شکست را به بیرون از خود ارجاع دهیم.

مسیری که تاریک باشد ما را به هدف نخواهد رساند و بدون حضور جدی مردم، هر راهی به شکست ختم می شود.

از تجربه حضور جدی مردم و گروه های مرجع در اردیبهشت چندان وقتی نمی گذرد اما گویا حافظه سیاست در اهواز به اندازه حافظه ماهی است،چیزی در حدود چند ثانیه، پس تعجب نکنیم اگر اولین کنش سیاسی- محلی ما در مجلس نتیجه ای به جز فتور و رخوت و شکست نداشته، در نهایت اینکه همه ما،خاصه نمایندگان،  جزئی از کنش  شکست بوده ایم، چرا که فقدان برنامه و استراتژی مناسب  راهی است در تاریکی و در نبود چراغ  فقط چاه و چاله جان می گیرند و بس

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
انتشار یافته: ۷
comment
comment
سنجري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
comment
2
2
comment احسنت بر شما و قلم زيبايتان كه درد اين شهر را با قلم زيبايتان به وضوح بيان مي كنيد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
comment
0
0
comment من تعجبم از اینه که چرا این بنده های خدا تا پاشون رو میذارن تو مجلس یادشون میره کی بودن و چطور رسیدن،والله اگر حمایت همین اهل قلم نبود بعضیا تا [...] و [...] و چه میدونم [...] هم نمیرسیدن چه برسه به بهارستان اما چه خوب گفته اقای نویسنده که حافظه مثل مخ ماهیه،هههههههه
comment
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
comment
0
0
comment حذف شدن مرد متخصص ظلمی در حق مردم خوزستان بود ... هرچه هست زیر نماینده [...] و [...] بقران اینا استان و40سال میندازن دور
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
comment
0
0
comment خلايق را هر چه لايق
comment
سعيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
comment
0
0
comment ترا به خدا دست برداريد اين نماينده متخصص كه ميگيد كيه ب[...] !خيانت بعضي افراد پشت پرده به اهواز بعدا مشخص ميشه !!!!
comment
شهیار میرخشتی
|
United States
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
comment
0
0
comment درد اصلی ما در استان تعدد قومیت و تبدیل این فرصت به تهدید است. درد ما در این استان اختلافاتی است که آگاهانه یا نا آگاهانه، در لفافه یا علنی، تحت عنوان لطیفه یا...به آن دامن میزنیم. زمانی که در یک جمع کوچک(فامیلی،اداره یا....) نمیتوانیم به یک خرد جمعی واحد دست پیدا کنیم چگونه انتظار داریم نمایندگان ما به چنین محال(البته کاذب) دست یابند. ما هنوز پس از سالها بلکه قرنها... دعوایمان بر سر این است که کدام قوم برتر است؟!!! درد ما ریشه در خودمان دارد...در خود من دارد... ایکاش در تمامی عرصه ها همچون دفاع مقدس،بحرانهای طبیعی و.... تمامی اقشار از قومیتهای مختلف دست در دست و شانه به شانه هم صف می کشیدیم و دلمان را یکی می کردیم تا فقط و فقط از برای آبادی و پیشرفت سرزمینمان بتپد...
comment
حریزاوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
comment
0
0
comment سالی که نکوست از بهارش پیداست، مردم اهواز به خاطر انتخاب [...] بهای سنگینی را خواهند داد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار